مهریه سنگین برای طلاق اروپایی

کابوس برگزیت دست از سر انگلیسی‌ها برنمی دارد و پیامدهای این «طلاق اروپایی»، همچنان گریبان گیر لندن و بروکسل است.
ترزا می ، نخست وزیر این روزهای بریتانیا که خیلی دوست دارد او را با مارگارت تاچر، بانوی آهنین مقایسه کنند، حسابی در مخمصه افتاده و در وضعیت دشواری گرفتار شده است.
شاید این روزها ، جزو آخرین دفعاتی باشد که ترزا می را به عنوان نخست وزیر انگلیس خطاب می کنیم و طبق شواهدی که وجود دارد، حتی هم‌حزبی هایش به او پشت کرده‌اند و قرار است زیر پای او را خالی کنند. زنی که با کفش های خودش حسابی در طول چند سال اخیر خبرساز بوده، شايد همین روزها از ساختمان شماره 10 خیابان داونینگ اسباب کشی کند! ترزا می هیچ وقت یک رهبر مقتدر برای حزب یا دولت انگلیس نبوده و اتفاقا بیشتر فانتزی برخورد کرده است. او نمی تواند مجری خوبی برای برگزیت باشد و ادامه نخست وزیر او خيلي به نفع محافظه کاران نیست. به هر حال، گزینه آلترناتیو او، نه یکی از محافظه کاران بلکه می تواند جرمی کوربین باشد؛ رهبر حزب رقیب یعنی کارگران.
برگزیت شايد با توافق های فعلی قابل اجرا نباشد و قضیه آنقدر حساس شده که لزوم برگزاری یک همه پرسی دیگر در سطح عمومی یا دست کم در پارلمان بریتانیا کاملا محسوس است.به هر حال، فکر می کنم ترزا می پیش از سال جدید میلادی، دیگر در قدرت نباشد یا حداکثر در بهار سال 2019، یک کامیون را برای اسباب کشی از دفتر نخست وزیری آماده کند. بریتانیا در زمان می، طلاق خود را از اتحادیه اروپا به ثبت رساند اما افکار عمومی شاید به شکل مطلق با این جدایی همراهی نکنند، چون مهریه این طلاق به شدت سنگین است!


رای‌گیری درباره قرارداد برگزیت قرار بود روز سه‌شنبه ۲۰ آذر (۱۱ دسامبر) برگزار شود. اکنون ترزا می‌، نخست وزیر بریتانیا، از تصمیم دولت مبنی بر به تعویق انداختن زمان رای‌گیری درباره این قرارداد سخن گفته است.
خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه ۱۰ دسامبر ضمن انتشار این خبر به نقل از ترزا می گفته است که علت به تعویق افتادن زمان رای‌گیری درباره این قرارداد، شايد مخالفت اکثریت پارلمان بریتانیا بوده است.ترزا می ‌روز دوشنبه در برابر نمایندگان پارلمان بریتانیا حضور یافت و تصمیم دولت در این باره را به اطلاع نمایندگان رساند.
نخست وزیر بریتانیا گفته است که او برای جلب نظر مساعد مخالفان بر آن است تا با نمایندگان اتحادیه اروپا دوباره بر سر توافق ناظر بر برگزیت مذاکره کند.می خطاب به نمایندگان گفت که نگرانی‌های آن‌ها نسبت به متن قرارداد برگزیت را به اطلاع اتحادیه اروپا خواهد رساند.
نخست‌وزیر بریتانیا افزود که در دور جدید مذاکرات با اتحادیه اروپا، دولت او خواستار دریافت تضمین‌های بیشتر برای بریتانیا خواهد شد.
مذاکره با نمایندگان اتحادیه اروپا
ترزا می در سخنرانی خود در برابر پارلمان بریتانیا گفت که او در روزهای آخر هفته با برخی از سیاستمداران ارشد اروپا در همین باره تماس‌هایی داشته است.
نخست‌وزیر بریتانیا گفت که او پیش از برگزاری نشست رهبران و سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا با آن‌ها گفت‌وگو خواهد کرد. قرار است نشست عالی رهبران و سران اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه ۱۳ دسامبر برگزار شود.
ترزا می در عین حال گفت که پیش از برگزاری این نشست، با دونالد توسک، ريیس شورای اتحادیه اروپا و همچنین با ژان کلود یونکر، ريیس کمیسیون اروپا، درباره توافق برگزیت گفت‌وگو خواهد کرد.
دولت بریتانیا در عین حال اعلام کرده است که خود را برای خروج بدون کسب توافق با اتحادیه اروپا نیز آماده خواهد کرد.
نخست‌وزیر بریتانیا گفت: مادام که بین اتحادیه اروپا و بریتانیا بر سر برگزیت توافقی به‌دست نیاید، "«خطر» خروج بدون توافق بریتانیا از این اتحادیه افزایش می‌یابد.
مقررات حزب درباره نخست وزیر جدید
طبق مقررات حزب محافظه کار، انتخابات رهبری حزب به ابتکار رهبر حزب یا در نتیجه رای عدم اعتماد به رهبر انجام می‌شود. در صورتی که انتخابات نتیجه رای عدم اعتماد به رهبر باشد، وی اجازه ندارد در انتخابات رهبری که پس از آن برگزار خواهد شد خود را نامزد کند.
در این انتخابات، داوطلبان دستیابی به این سمت برای کسب آراي نمایندگان حزب در مجلس عوام - که به اصطلاح کمیته ١٩٢٢ خوانده می‌شود - به رقابت می‌پردازند.
نامزدهای این انتخابات باید توسط دو تن از نمایندگان حزب در مجلس عوام معرفی شده باشند. در صورتی که تنها دو نفر نامزد این انتخابات باشند، فرد حايز اکثریت آرا به این سمت برگزیده می‌شود. در صورتی که تعداد نامزدها بیش از دو نفر باشد، رای‌گیری تا کاهش تعداد نامزدها به دو نفر ادامه خواهد یافت و در هر مرحله، نامزد دارای کمترین شمار آرا کنار گذاشته می‌شود.
برگزیت چه زمانی اجرایی می شود؟
بریتانیا تصمیم دارد ۲۹ مارس (۹ فروردین ۱۳۹۸) از اتحادیه اروپا خارج شود اما جزيیات زیادی از چگونگی خروج این کشور از اتحادیه اروپا روشن نیست. منتقدان ترزا می‌ او را متهم می‌کنند که طرحش برای رسیدن به توافق خروج با اتحادیه اروپا، «بریتانیا را برای همیشه به اتحادیه اروپا وابسته می‌کند».
هزینه های مالی برگزیت برای انگلیس
صندوق بین‌المللی پول درباره تبعات اقتصادی بریتانیا از اتحادیه اروپا به لندن هشدار داده است.
این نهاد بین‌المللی گفته است اقتصاد بریتانیا در هر صورت، با خروج از اتحادیه اروپا آسیب خواهد دید که این آسیب در صورتی که توافقی بین دو طرف حاصل نشود، بیشتر خواهد بود.
کریستین لاگارد، ريیس این سازمان گفته است: من بسیار خوشبین هستم و امیدوارم بریتانیا و اتحادیه اروپا به توافق برسند.
اما او تاکید کرده است: روشن بگویم؛ در مقایسه با بازار واحد اتحادیه اروپا که امروز روان است، تمامی سناریوهای برگزیت برای بریتانیا و تا اندازه کمتری برای اتحادیه اروپا، هزینه خواهد داشت.صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی بریتانیا را در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی یک و نیم درصد پیش‌بینی کرده است؛ این پیش‌بینی با شرط رسیدن دو طرف به توافق جامع بوده است.
این در حالی است که هم حزبی‌های ترزا می، نخست وزیر بریتانیا و رهبر حزب محافظه کار در این کشور، درباره آینده رابطه این کشور با اتحادیه اروپا اختلاف نظر دارند.
صاف کردن حساب‌ها با اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا می‌گوید بریتانیا قبل از نهایی‌شدن فرآیند جدایی که قرار است در مارس ۲۰۱۹ انجام شود، باید تمامی حساب‌های خود را با این اتحادیه تسویه کند.
این هزینه‌ها مربوط به تعهدات مالی لندن در قالب توافق‌هایی بوده که بریتانیا در زمان عضویت در این اتحادیه آن‌ها را پذیرفته و نسبت به آن‌ها تعهد دارد.البته حجم مشکلاتی که در دراز مدت پس از خروج بریتانیا گریبانگیر اتحادیه اروپا خواهد شد کم نیست؛ مسائلی نظیر میزان مشارکت مالی بریتانیا در صندوق بازنشستگی کارمندان اتحادیه اروپا طی سال‌های آینده تنها یک نمونه از آن‌هاست.
یک مثال مشابه دیگر در این زمینه، توافق‌های مشارکت بریتانیا در پروژه‌های عمرانی اتحادیه اروپاست که در زمانی صورت گرفته که اصلا بحث جدایی بریتانیا از این اتحادیه مطرح نبوده است.