پارلمان بریتانیا فردا قرار است در مورد بریگزیت رای‌گیری نهایی را انجام دهد لندن در یک قدمی تنش با اروپا

محمدرضا ستاری
«ترزا می» نخست وزیر بریتانیا پس از ناکامی در توافق با نمایندگان پارلمان و به تعویق انداختن جلسه رای‌گیری، به نمایندگان مجلس عوام هشدار داد که عدم حمایت آنها از طرح او برای بریگزیت فاجعه به بار خواهد آورد. سخنان نخست وزیر بریتانیا در حالی بیان می شود که فردا قرار است نمایندگان پارلمان در مورد توافق بدست آمده میان دولت و اتحادیه اروپا رای‌گیری کنند. طرح چکرز « ترزا می» در خصوص توافق با اروپا همچنان در خصوص مسئله مرزهای ایرلند و نیز سازوکاری تجاری میان لندن و اروپا مورد مناقشه قرار دارد و ممکن است که بدون توافق با اروپا، بریتانیا ناچار شود بریگزیت را اجرایی کند.
در همین رابطه و بنا به تحلیلی که خبرگزاری یورونیوز منتشر کرده انتظار می‌رود که اکثریت نمایندگان مجلس عوام با توافق به دست آمده مخالفت کنند. در همین حال نمایندگان حزب کارگر در نظر دارند بلافاصله بعد از شکست احتمالی «ترزا می» در مجلس عوام، طرح رای عدم اعتماد به خانم نخست وزیر را به جریان بیندازند. به همین دلیل با توجه به وضعیت فعلی دولت محافظه کار بریتانیا، به‌نظر می‌رسد برگزاری انتخابات پیش از موعد یا دست‌کم برگزاری همه‌پرسی دوم در مورد بریگزیت گزینه‌های دور از انتظاری نباشند.
نخست وزیر بریتانیا در یادداشتی که در روزنامه ساندی اکسپرس منتشر کرده است، در مورد عدم رای به توافق بریگزیت نوشته که چنین کاری نوعی اعتمادشکنی فاجعه بار و نابخشودنی در دموکراسی ما محسوب خواهد شد. این در حالی است که جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا نیز روز جمعه هشدار داده بود که در صورت رد توافق بریگزیت در مجلس عوام، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تحقق نخواهد یافت.


لندن نگران متمایل شدن به سمت پوپولیسم
چالش‌ دامنه‌دار دولت «ترزا می» در مورد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در حالی روز به روز تشدید می‌شود که لندن تا اسفند ماه سال جاری باید در این خصوص تصمیم نهایی را اتخاذ کند. در چنین شرایطی نخست وزیر بریتانیا علاوه بر رقبای خود از حزب کارگر، تحت فشار فزاینده‌ای از سوی هم‌حزبی‌های محافظه‌کار قرار داشته و حتی ماه گذشته موضوع بررسی رای اعتماد او در حزب به طور رسمی در دستور کار قرار گرفته بود.
در همین رابطه استیون بارکلی وزیر بریگزیت انگلیس در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی اعلام کرده که موضع پارلمان در مورد بریگزیت می‌تواند روند خروج را متوقف کند، بنابراین خطر رو به رشدی مبنی بر متمایل شدن کشور به سمت‌ سیاست‌های پوپولیستی و راست‌گرا آنچنان که در اروپا در جریان است وجود دارد.
از سوی دیگر جرمی کوربین رهبر حزب کارگر اعلام کرده که در صورت نخست‌وزیری ترجیح می‌‌دهد یک همه‌پرسی مجدد در مورد بریگزیت برگزار کند. او معتقد است که طی یک مذاکره مجدد با اروپا بر سر تعرفه‌های گمرکی و موضوع مرزهای ایرلند، می‌توان با این اتحادیه به توافق رسید. ما با شرح دادن وضعیت سیاسی کشور می‌توانیم به اروپا بگوییم که یک رابطه تجاری می‌تواند برای اتحاد مجدد ما بسیار کارگشا باشد.
احتمال سقوط دولت « ترزا می»
روند چالش‌زای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا منجر به بحران سیاسی در انگلیس شده و تاکنون چندین وزیر کلیدی کابینه بر سر مخالفت با نخست‌وزیر از کار خود کناره‌گیری کرده و همچنان پارلمان به توافق نهایی بر سر نحوه خروج از اروپا نرسیده است. کمتر از سه ماه مانده به خروج نهایی بریتانیا از اروپا، « ترزا می» علاوه بر چالش با رقبای خود از حزب کارگر، با هم‌ حزبی‌هایش نیز درگیر است. این چالش سیاسی در حالی ادامه دارد که اروپا نیز با لندن بر سر این مسئله درگیر است. ماه گذشته کمیسیون اروپا اعلام کرد که اقداماتی برای جلوگیری از اختلال در ترافیک هوایی و خدمات مالی در صورت وقوع بریگزیت بدون توافق در نظر گرفته است. اروپا همچنین اعلام کرده که قصد دارد به حق شهروندان بریتانیایی احترام بگذارد، اما از این پس کامیون‌های بریتانیایی نمی‌توانند بدون گمرکی وارد اتحادیه اروپا شوند.
از سوی دیگر ژان کلود یونکر رئیس‌کمیسیون اروپا، هر گونه خروج بدون توافق از سوی لندن را به مثابه یک فاجعه تلقی کرده است. به گفته تحلیل‌گران اروپایی جلسه فردای پارلمان به احتمال زیاد به نفع « ترزا می» نخواهد بود، اما مشکل اساسی‌تر از آنجا نشات می‌گیرد که هنوز هیچ آلترناتیو یا گزینه‌ جایگزین دیگری نیز وجود ندارد.
« ترزا می» همچنین در حالی در داخل تحت فشار قرار دارد و مذاکراتش با سران اروپا نیز بدون نتیجه مانده که در صورت خروج انگلیس در ماه مارس آینده بدون توافق با اروپا، چالش‌های مرزی و نیز مشکلات اقتصادی ناگهانی امکان بروز دارند. همچنین بن‌بست سیاسی در لندن در میان یک بریگزیت بدون توافق یا همه‌‌پرسی مجدد قرار گرفته و مشکل اساسی‌تر دولت «ترزا می» زمانی شدیدتر می‌شود که اتحادیه اروپا نیز پس از دو سال تمایل چندانی برای بازگشت مجدد بریتانیا به جمع 27 کشور دیگر ندارد.
سایر اخبار این روزنامه
معاون رئیس‌جمهوری: مسیر توسعه کشور امیدوار کننده است ژوبین صفاری چرخه وهمناک درماندگی ظریف در بدو ورود به فرودگاه بغداد روی اسب بازنده شرط بندی نکنید کشف دندان‌های یک زن نقاش آلمانی باورهای تاریخی را درباره نسخ خطی تغییر داد زنی با دندان‌های لاجوردی عرضه راهی برای مهار کردن قیمت‌ها بازار خودرو در شوک فرو رفت «ابتکار» از دلایل کم‌تراوشی اندیشه در عرصه تحولات سیاسی گزارش می‌دهد سکون آزاردهنده «ابتکار» از تلاش هیئت نظارت بر مصوبات مجلس و تشکیل شورای نگهبان دوم گزارش می‌دهد پارلمان بریتانیا فردا قرار است در مورد بریگزیت رای‌گیری نهایی را انجام دهد لندن در یک قدمی تنش با اروپا محمود دولت‌آبادی در اختتامیه نخستین جشنواره رادی: مردم حق دارند مجازها و غیرمجازها را پاس بدارند قراردادهایی که نمی‌بندیم مفتح با تشریح نشست کمیسیون تلفیق بودجه بیان کرد پیش‌بینی ۹۵ هزار میلیارد تومان برای حقوق و دستمزد سال ۹۸ کنفرانس ورشو؛ نوبت عاشقى اعراب و اسرائیل