بدعت مثبت

مسئولان بدانند دريك اتاق شيشه اي نشسته اند
 
احمد علیرضابیگی
نماينده مردم تبريز


 
بازگشت به اصول انقلاب بسيارارزشمنداست. وقتي مقام مسئولي به راحتي دربين مردم حضور پيدا مي كند وحرف‌هاي آن‌ها را مي شنود، مي تواند درسياست‌هاي و برنامه‌ريزي‌ها درست عمل كند و هميشه رضايت مردم را داشته باشد. اين سلوك شايسته انقلاب اسلامي است .امام خميني (س) به اين نوع رفتارها بسيارتاكيد داشتند وهمچنين مقام معظم رهبري درسفارشات‌شان به دولتمردان هميشه تاكيد مي‌كنندكه دربين مردم باشيد، به ويژه در سفرهاي استاني هراقدامي مي‌توانيد انجام دهيد تا فاصله بين مردم،دولت و مسئولان كم شود. زماني كه فاصله بين مردم و مسئولان ازبين برود، درواقع كمك مي كند تا تصميمات از ارزيابي ها درست و مبتني برنيازهاي وانتظارات مردم صورت بگيردكه بي‌شك آثارخوبي برجا خواهدگذاشت. متاسفانه با برخي اقدامات و با ايجاد فاصله بين مردم وخلأ ايجاد شده همواره اين گله‌مندي مردم ازمسئولان وجود دارد.نكته بعدي اين است مسئولان بايد بدون تشريفات دربين مردم حاضرشوند وحرف‌هاي تلخ آن‌ها را بشنوندتا راهكارها وچاره جويي هاي خوب ومناسبي داشته باشند. مسئولان با دورنگه داشتن خود ازمردم براي اينكه حرف هاي تلخ وگزنده آن ها به گوش‌شان نرسد، راه به جاي نخواهند برد. مسئولاني كه داراي قدرت اجرايي هستند و دراتاق‌ها خودشان را حبس كرده اند، قدرت‌هاي آن ها هيچ گاه درراستاي گره گشايي زندگي آحاد مردم نخواهد بود بلكه اين قدرت درراستاي منافع تعداد محدودي كه به آن‌ها دسترسي دارند ،صرف خواهد شد.چنين رفتارهايي نزد مردم شايبه تبعيض و بي عدالتي به وجود خواهد آورد. زماني كه جريان ناسالم ثروت دربين مسئولان راه پيدا كرد، باعث دورشدن مردم از مسئولان شد. تلخي اين موضوع را مردم با تمام وجود حس كردند. زماني كه دريافت‌هاي نجومي اتفاق افتاد،سبك زندگي مسئولان از مردم جدا شد كه اين دورشدن‌ها شدت گرفته است. هرچندبا اين موضوع برخورد مناسبي صورت نگرفت اما انتظارداشتيم كساني كه سبب چنين رفتارهاي شده‌اند،به مردم معرفي شوندكه فقط گزارش ديوان محاسبات مبني بر اين بودكه توانسته اند حقوق هاي نجومي را به بيت المال بازگردانند اما اينكه برچه مبناي و به چه كساني اين حقوق‌ها تعلق گرفته، هنوز مشخص نيست. بايد سلوك تمام سياستمداران شفافيت دررفتار باشد.همچنين مسئولان وسياستمداران بايد متوجه اين موضوع باشند كه دريك اتاق شيشه اي نشسته اند ومردم نظاره گر رفتارآن ها هستند. عده اي از مسئولان به واسطه سوال‌هايي كه ممكن است پيش بيايد ترجيح مي دهند دور ازدسترس مردم باشندكه اين رفتار زيبنده مقام مسئول جمهوري اسلامي نيست.بايد چنين مسئولاني از جرگه ومدارانقلاب اسلامي خارج شوند. طرح اعاده اموال نامشروع در مجلس راي نياورداما امروزاين طرح درقالب ديگر و دراصل 49 قانون اساسي با يك فوريت تقديم مجلس شد وخوشبختانه مجلس اين يك فوريت را پذيرفت. بي‌شك اجراي اين طرح كمك خواهد كردتاكساني كه با ثروت نجومي دردايره مسئولان قرار گرفته اند كه رفتار ومنش‌شان به هيچ عنوان زيبنده انقلاب اسلامي نيست، ازاين مدارنظام خارج شوند.
هر گونه تشریفات، راه رفتن روی اعصاب مردم است
 
محمد اسماعیل سعیدی
نماينده مردم تبريز
 
بحث تشریفات زدایی از سفرها، موضوعي است که باید هر چه سریع‌تر از مراسمات رسمی در اداره ها و حتی از مناسبات مردمی نیز حذف شود. هر مقام مسئولي وقتی به یک استان یا شهرستانی سفر می کند، هدف ویژه ای دارد که برای رسیدن به آن اقدام به این سفر کرده است. هدف از سفرهای مقامات اداری تنها توجه به این است که گرهی از گره های جامعه را باز کند و آسایش را به میان مردم بازگرداند. براي مثال افتتاح پروژه ها یا رسیدگی به مسائل منطقه از جمله اهدافی است که یک مقام مسئول را وادار به انجام سفر می‌کند. به راستی چه اشکالی دارد که یک مدیر بدون انجام تشریفات به این مسائل رسیدگی کند؟ در صورت حذف تشریفات از جلسات و سفرهای استانی و منطقه ای، روند رسیدگی به مشکلات آن منطقه با سرعت بیشتری انجام می شود؛چرا که تشریقات حاشیه ای همیشه راه را برای از میان بردن آرامش از میان مردم هموار کرده و به نوعی می توان گفت که هر گونه تشریفاتی، راه رفتن روی اعصاب مردم است. حتی باید بر این نکته تاکید کرد که هر گونه تشریفات اداری می تواند زمان اجرای یک پروژه را به تعویق انداخته و هزینه زیادی را به دولت تحمیل کند. این در حالی است که باید این تشریفات کنار گذاشته شده و به مشکلات مردم توجه کرد تا اعتماد جامعه به دولت بیشتر شود. با انجام هر تشریفات رسمی، مشکلی بر دیگر مشکلات جامعه افزوده می شود و رسیدگی به کارها را طولانی تر می کند. بنده خودم هر بار که به یک نقطه ای از کشور سفر کرده ام، بدون اطلاع قبلی این سفر را انجام داده ام و بارها در این سفرها کمیسیون ها و استانداران گفته اند که اگر با اطلاع قبلی آمده بودید بي‌شك مراسم تشرف‌فرمایی برگزار می‌کردیم. اما واقعیت این است که شخصا این‌گونه مراسم را برنامه‌اي اضافی تلقی می کنم و معتقد هستم که باید بدون توجه به این مراسم ها به میان مردم رفت و پای صحبت آن ها نشست. اگر هر یک از مدیران و مسئولان حتی کارهای ساده خود را هم انجام ندهند و از فرد دیگری بخواهند کارهایی مانند خرید لوازم ضروری را برای آن ها انجام دهد، در این صورت آن شخص مسئول بعدها که صندلی خود را ترک می کند، چگونه می خواهد به میان مردم بازگردد و با آن ها صحبت کند. این یعنی تشریفات هم برای مسئولان مضر است و هم برای مردم. چرا که روند رسیدگی به کارهای مردم را طولانی می کند و برای مسئولان نیز پاسخ دهی را سخت تر می کند. هر فردی که مسئولیتی را بر عهده دارد باید به این نتیجه برسد که با سادگی با مردم برخورد کند و به تشریقات اعتقادی نداشته باشد. اما وقتی یک مقام مسئولی با یک هواپیمای اختصاصی به استانی سفر می کند و در فرودگاه عده ای از مسئولان دیگر به پیشواز می روند، ساعت ها در فرودگاه منتظر می مانند تا آن مقام مسئول برسد، در این صورت مردمی که برای انجام کارهای ضروری و رفع مشکلات خود در آن ساعت به اداره می‌روند و مدیر در آن جا نیست، جامعه با نا امیدی مواجه می‌شود. این مساله از نظر روانی بر جامعه ضرر وارد می کند و بار روانی زیادی بر دولت دارد.
مسئولاني كه سرمايه هاي اجتماعي هستند
 
لطف ا... فروزنده
سخنگوی جمعیت ایثارگران
 
مردم، صاحبان اصلي اين انقلاب هستند وبه فرموده امام خميني (س) مردم ولي نعمت ما هستند.وظيفه مسئولان خدمتگزاري واقعي به مردم است.اين خدمتگزاري فقط دراخلاق،رفتار وباورهاي‌شان تجلي پيدامي كند. افرادي كه صادقانه خدمت مي كنند وساده زيست هستند، هميشه با مردم ارتباط خوبي دارندوبه دنبال فراهم كردن امكانات وحل مشكلات مردم هستند.دركشوردو تفكر وجود دارديك تفكرمربوط به مسئولاني ساده زيست بوده كه سمبل آن‌ها شهيد رجايي است كه اين افراد در بين مردم جايگاه ويژه دارد. اما تفكردوم كه متاسفانه در بين كارگزاران بيشترنمود پيداكرده افرادي هستند كه به دنبال اشرافي‌گري هستند.آن ها به جاي حل مشكلات مردم بيشتربه دنبال كارها ومنافع خودشان هستند؛ زندگي اشرافي دارندكه اين نوع رفتار وزندگي مسئولان به مردم بسيارآسيب رسان بوده وباعث سلب اعتماد عمومي مردم وسرمايه اجتماعي كشورمي شود. دردهه60 ارتباط مسؤلان با مردم تا پايان جنگ بسيار خوب بوده است، به ويژه فرماندهان جنگ با مردم بسيار ارتباط نزديكي داشتند. از سال 68 به بعد تفكر ليبرالي دركشور حاكم شد كه اين تفكربيشتردردستگاه اداري بوده كه حتي روي ملاحظات اقتصادي هم اثرگذاشته بود.
رهبري درآن زمان اين مديران را « مديران نوكيسه» خطاب كردند.چگونه مي شود فردي اول انقلاب داراي زندگي ساده‌اي بوده اما امروز اين فردهزاران ميليارد دارايي دارد. بايد ازاين فردسوال شودكه اين دارايي ها را ازكجا آورده است .اين رفتارها باعث بي‌اعتمادي مردم وفاصله بين مردم ومسئولان مي‌شود. حركتي كه برخي از مسئولان انجام مي‌دهند براي رضاي خدا بوده كه بي‌شك اين رفتارها ازروي صداقت بوده است. اين افراد سرمايه‌هاي اجتماعي و باارزش هستند. براي گسترش برخي اقدامات در جامعه بايد مردم راه يا پويشي را ايجادكنند تامقام مسئول ،نمايندگان مجلس ،مديران و معاونان آن ها كسي باشندكه سيره ساده زيستي و مردمي را داشته باشند.درواقع رويكردها بايد به سمت اسلام باشد نه افراط و تفريط وريا كاري. زماني كه مسئولان بدون تشريفات ساده زيست به معناي واقعي دربين مردم زندگي كنند، درد و شرايط زندگي مردم را بهتر مي فهمند ودرك مي كنند. بنده به عنوان كسي كه دردولت نهم و دهم بودم، مدعي هستم كه سيره دولت نهم ودهم مردمي بودن بود.متاسفانه دولت يازدهم ودوازدهم ازاين سيره تبعيت نكرد.اميدوارم هرچه زودتر درس بگيرند وادامه دهنده اين راه باشند. اين سيره بايد از شخص رييس جمهور شروع شود تا ساير افراد هم ازآن تبعيت كنند. مردم مطالبه كنندتا مسئولاني سركار بيايند كه به دنبال اشرافيت و داراي فساد مالي نباشند.اين افراد بايد براي هميشه توسط مردم بايكوت شوند. مردم بايد مسئولان ونماينده ها را انتخاب كنند كه به دنبال مطالبات وحل مشكلات آن ها باشند.
هرمقام مسئولي بايد يك گام درحذف تشريفات بردارد
 
سيد حسين نقوي حسيني
نماينده مردم ورامين
 
نظام جمهوري اسلامي يك نظام مردم سالاراست. طبق قانون اساسي، مردم مقامات كشوري را انتخاب مي كنند. حضرت امام خميني (س) هميشه بدون تشريفات بامردم رفتار وگفت‌وگو مي‌كردند و حتي درتعاملات‌شان هم بسيار مردمي بودند. اين نوع رفتاربايدالگوي تمام مسئولان كشور قرارگيرد، زيرا پشتوانه اين نظام مردم هستند ونظام براساس پايداري مردم استواراست. بنابراين هرمقام مسئولي بايد يك گام درحذف تشريفات بردارد. بايد پاسخگوي مردم و دركنارآن هابود؛ بي‌شك چنين مقام مسئولي در عيارجمهوري اسلامي قرارخواهدگرفت. خاطرم هست اويل انقلاب زماني كه جوان بوديم و درحماسه انقلاب حضورداشتيم، عضو حزب جمهوري اسلامي ومسئول دانش آموزي آن حزب بودم و با مسئولان زيادي درسطوح مختلف ارتباط داشتم. درآن زمان به معناي واقعي روحيه مردمي بودن پرهيزازتشريفات وتجملات وهمچنين پرهيزازپيچيدگي‌هاي اداري وسازماني در بين مسؤلان نظام موج مي زد. درآن زمان مسئولان بودند كه با دوچرخه به سركارمي رفتنديا مديركل اداره‌اي با موتورسيكلت رفت وآمد مي كرد، حتي برخي وزرا باساده ترين ماشين ها تردد مي‌كردند.متاسفانه به مرور زمان گرايش به سمت تجملات واشرافي گري در مديران رشدپيدا كرده كه همين امر باعث فاصله بين مردم ومسئولان شده است. هراندازه گرايشات به سمت تجمل‌گرايي بيشتر باشد فاصله بين مردم ومسئولان هم بيشترخواهدشد. به گونه‌اي كه امروز مي‌بينيد دسترسي به مسئولان بسيارسخت شده است. بنده نماينده مردم ورامين هستم، هميشه سعي كرد‌ه‌ام‌ بين من ومردم فاصله اي وجود نداشته باشد.درمسجد كنارآن‌هامي‌نشينم و خريدهاي منزل را خودم انجام مي دهم يا به تنهايي پياده روي و درحوزه انتخابيه مي روم تا بدون تشريفات بامردم ودركنار مردم باشم.متاسفانه گرايش به تجمل‌گرايي مسئولان مردم را اذيت مي كند. به نظرم بايد چند حركت دراين زمينه انجام شود. ابتدا بايد مسئولان بصيرت لازم را داشته وبدانند حكومت ما مبني بر اراده ملت است. همچنين مسئوليت‌هايي كه به ما واگذارشده ازايثارومقاومت مردم انقلابي بوده است. به تعبيرحضرت امام خميني (س) «مردم ولي نعمت ما هستند»، اولين اقدام دراين حركت بصيرت مسئولان است. من يك روستازاده هستم ودرروستاي كلاته به دنيا آمده ام و پدرو مادرم كشاورزبودند.به بركت جمهوري اسلامي ،خون شهدا ،ولايت فقيه وتمام كساني كه براي اين كشور خدمت كردند امروز نماينده شده ام.هيچ وقت فكر نمي كردم روزي نماينده مجلس شوم. بايد قدر اين روزها دانست ودركنارمردم بود.حركت دوم اين است كه بايد خط شكني وساختارشكني دراين موضوع اتفاق بيفتد.بايد مسئول يا وزيري به اين بينش برسد كه دربين مردم بودن ارزشمند است.چه اشكالي دارد مسئولان به بازاربروند يادركوچه وخيابان بامردم روبه رو و نظرات آن ها را جويا شونديا اينكه نماينده اي بدون محافظ وتشريفات دربين مردم حضور پيدا كند و درمراسمات ومجالس آن ها شركت كند. حركت سوم، رسانه ها هستند آن ها مي توانند دراين زمينه نقش بسيار مهمي داشته باشند. رسانه ها با معرفي مسئولان ساده زيست و تجمل‌گرا، مردم رادرانتخاب‌هاي‌شان راهنمايي كنند.
اقدامات عوام فريبانه نمي تواند اثرگذار باشد
 
فرج كميجاني
فعال اصلاح‌طلب
 
دركوتاه مدت شايد اقدامات عوام‌فريبانه اثرات مثبتي داشته باشداما دربلند مدت اثرگذارنخواهد بود.بايد مسائل و مشكلات كشور به صورت ريشه اي و باانجام كارهاي فرهنگي حل وفصل شود.بهترين كار اين است كه هركسي درجايگاهي كه قرار دارد متناسب با آن جايگاه خدمات ارزشمندي ارائه بدهد تا ازاين بحران‌ها عبوركنيم. باارتباط مستقيم وانجام خدمات برتر مي توانيم فاصله بين مردم ومسئولان راكم كرد.اقدامات عوام فريبانه نمي‌تواند اثرگذارباشد. هرفردي كه براي كشورزيادكاركند جايگاه بهتري در بين مردم خواهد داشت زيرا ذهن مردم آگاه است وكارهاي صادقانه وعوام فريب را تشخيص مي دهد. افراد نمي توانند بابرخي حركات عوام‌فريبانه اذهان عمومي را به سمت خودشان جذب كنند. بايد اقدامات به صورت زيربنايي وريشه اي صورت بگيرد تا اعتماد عمومي را جذب كند. درپويش ها كارها وحركات مثبتي انجام مي شود، اگر كسي براي اين‌گونه اقدامات پيشقدم شود،بسيار عالي است.دردهه 60 كساني كه در رأس قدرت بودند مخلصانه كارمي كردند؛ آن ها فقط خدمت به مردم را مي شناختند وهيچ زماني به دنبال حواشي وفريب مردم نبودند.تمام كارها ورفتارهاي‌شان صادقانه بود و به همين دليل مردم آن ها را دوست داشتند. متاسفانه امروزه مديراني سركار هستند كه علاوه برناكارآمدي،شفافيت هم دركارهاي‌شان وجود ندارد بنابراين باعث شده فاصله زيادي بين مردم وحاكميت به وجود بيايدكه اين فاصله ها فقط بايك كاركرد مثبت وخدمات برتري جبران خواهد شد.
كم‌شدن فاصله با برداشتن تشريفات
 
حبیب ا... نیک زادی پناه
نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر
بخشنامه تشریفات زدایی از سفرها و امور اداری اتفاق بسیار خوبی است که می تواند زمینه را برای راحتی و آرامش بسیاری از مردم فراهم کند. هر مدیری اگر به این نتیجه برسد که باید هر گونه تشریفاتی را از سفرها و امور اداری دستگاه های اجرایی خود حذف کند، فرد بسیار عاقلی است که در واقع با آگاهی از ترشحات ذهنی مردم اقدام به این کار کرده است. این اقدام از سوی مدیران نشان دهنده این است که مسئولان مردم را به‌خوبی درک می کنند و با مشکلات جامعه آشنا هستند. در نظام جمهوری اسلامی ایران هر فردی به خصوص در حوزه مدیریت اگر برای انجام کارهای خود تشریفات را در دستور کار قرار دهد، در واقع میان خود و بدنه جامعه فاصله ایجاد کرده و خود را از مقام خدمتگزاری بیرون برده است. توجه به این نکته از آنجایی اهمیت دارد که حتی مقام معظم رهبری نیز بر مسئولان این تاکید را کرده اند که سعی کنید به گونه ای عمل کنید تا مردم به راحتی با شما ارتباط داشته باشند. این در حالی است که در صورت توجه به تشریفات اداری و حساسیت به این موارد که چه کسی در جلو حرکت کند و چه کسی در سمت عقب باشد یا جلوگیری از ارتباط مردم با مدیران، تنها اتفاقی که می افتد، افزایش شکاف میان مردم و مسئولان است و این مساله در رفع مشکلات جامعه هیچ تاثیری ندارد. ما در منطقه خود با این نکته توجه کرده ایم و در روزهایی که به منطقه می رویم، مسئولان شورای اداری شهرستان یا استان را به میان مردم می بریم و با این کار مردم به راحتی در بین ما نشسته و از مشکلات و دغدغه‌های خود حرف می زنند. این یعنی باید مسئولان اداری به جمع مردم بروند و نه اینکه مردم به ادارات بروند تا مشکلات خود را مطرح کنند. ما مسئول هستیم تا به هر شکلی که شده برای رفع مشکلات مردم قدم های موثری را برداریم؛ با پاسخگویی، با ساده زیستی و با همفکر شدن با مردم است که می توان به دغدغه های آن ها رسیدگی کرد تا در هر مقامی از مسئولیت بتوان محرم راز اسرار مردم و خدمتگزار ایران بود. این در حالی است که مردم ما هنوز در بسياري از جاها فکر می کنند که در ایران زندگی نمی کنند و فاصله زیادی میان آن ها و مسئولان‌شان وجود دارد. وقتی مردم به نماینده‌اي رای می دهند تا وارد مجلس شود، مجلسی ها وزرا را تایید می کنند و وزرا مدیران خود در استان ها و شهرستان‌ها را انتخاب می کنند. این مسئولان باید به هر طریقی که شده پاسخگوی نیازهای جامعه باشند و باید برای حل مشکلات مردم بدون توجه به تشرفات رسمی رسیدگی کنند. این در حالی است که متاسفانه هنوز عده ای از مدیران هستند که به دلیل جایگاه خود در جامعه و تنها به دلیل اینکه مدیرند یا وزیر، از جامعه فاصله می گیرند. اما باید این مسائل از مراسم اداری حذف شود تا زمینه برای راحتی مردم فراهم شود. ما از روزنامه ها و افراد صاحب قلم خواستاریم تا به ترویج ریشه کنی تشریفات و فاصله زدایی میان مردم و مسئولان بپردازند و این موضوع را اشاعه دهند تا میان مردم به راحتی به میان مسئولان بیایند و از مشکلات خود به راحتی حرف بزنند تا در این صورت امید به جامعه تزریق شده و احساس امنیت به میان مردم و جامعه وارد شود.