در غیاب روحانی و لاریجانی رقم خورد تصمیم‌گیری درمورد لایحه پالرمو در ایستگاه بعدی مجمع

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام بار دیگر تصمیم‌گیری درباره لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملّی (پالرمو) را به نشست بعدی‌ موکول کردند. اعضای مجمع تشخیص روز گذشته به ادامه بررسی لایحه پالرمو پرداختند. روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون حقوقی رئیس جمهوری و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز حضور داشتند و اظهار نظرهای مبسوط تعدادی از اعضا مطرح شد و باتوجه به پایان وقت جلسه و ضرورت بحث و بررسی بیشتر در اطراف موضوع، ادامه مباحث به جلسه آتی مجمع موکول شد. در جلسه گذشته (ششم بهمن 98) اعضای مجمع درباره لایحه الحاق ایران به این کنوانسیون به نتیجه نرسیدند و قرار بود در این جلسه درباره آن تصمیم‌گیری کنند. محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری، روز چهارشنبه هفته‌ گذشته گفته‌ بود: مجمع ‌تشخیص مصلحت باید مسئولیت تصمیم‌‌گیری درباره کنوانسیون‌پالرمو را گردن ‌بگیرد.
حسن ‌روحانی به‌ روال نشست‌های اخیر مجمع‌تشخیص، روز گذشته نیز در این نشست شرکت نکرد. علی‌لاریجانی، رئیس‌مجلس هم غایب دیگر جلسه مجمع روز گذشته بود.
لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو) یکی از چهار کنوانسیون مربوط به برنامه‌های گروه ویژه اقدام مالی (FATF) است که با اختلاف میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان مواجه شده است و اکنون در حال بررسی نهایی از سوی اعضای مجمع است.
دولت برای پیوستن به این کنوانسیون که از لوایح چهارگانه مرتبط با FATF است، لایحه‌ای را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد که به تصویب نمایندگان رسید اما باتوجه به عدم تطابق ترجمه با متن اصلی، در سال 96 مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت و در 20 خرداد 97 بار دیگر در مجلس بررسی و نمایندگان با 136 رای موافق، 89 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 256 نماینده حاضر با اصلاح آن موافقت کردند. غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مذاکرات اعضای مجمع درباره لایحه پالرمو ادامه می‌یابد، به ایرنا گفته است: در جلسه روزگذشته به دلیل تعداد بالای موافقان و مخالفان این لایحه به نتیجه نرسید و به همین دلیل رای‌گیری انجام نشد و به جلسه آتی موکول شد. او افزوده: بحث بین دو طرف موافق و مخالف لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی بسیار جدی ادامه دارد و در این جلسه تمام نشد.


نظر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پالرمو
آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه روز گذشته گفت: باید به این توجه داشته باشیم که در تایید و تصویب پالرمو اگر نظری بدهیم آیا واقعاً آن چیزی است که اروپایی‌ها از ما خواسته‌اند یا امر فراتری همچون FATF را از ما توقع دارند؟
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: نکته‌ای که وجود دارد این است که ما در عین حال که باید مصالح کشور را رعایت کنیم، به نکاتی که از هر دو طرف مطرح می‌شود توجه کنیم. باید به موضوع عزت مردم و عزت کشور هم توجه داشته باشیم. انسان احساس می‌کند که اروپایی‌ها با وجود این تعویق و تعلیقی که در انجام کارهای‌شان تا الان داشته‌اند در جریان اینستکس، نشان دادند چیزی که طلب می‌کنند فراتر از این حرف‌ها است. ما باید به این مطلب توجه داشته باشیم که در تایید و تصویب پالرمو اگر نظری بدهیم آیا واقعاً آن چیزی است که اروپایی‌ها از ما خواسته‌اند یا امر فراتری همچون FATF را از ما توقع دارند؟ و جمهوری اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت، مجلس و نهادهای دیگر آیا واقعاً مصلحت است که با این طلب‌های قلدرمآبانه کشورهای غربی همراهی کنند؟ راهپیمایی عظیم مردم نشان داد که مردم برای عزت خودشان بسیار ارزش قائل هستند. ما نباید ارزش‌های انقلاب را فراموش کنیم.
در ادامه محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، درباره نشست روز گذشته (شنبه 27 بهمن) مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای بررسی لوایح مرتبط با FATF گفت: در شرایط کنونی، کشور برای جابه‌جایی پول با مشکلاتی روبه‌رو است و جز برخی کشورها، مابقی در این زمینه با ایران همکاری نداشتند و حتی برخی کشورهای دوست نیز اعلام کردند که اگر ایران از FATF خارج شود، نمی‌توانند مبادلات ارزی با ایران انجام دهند.
وی افزود: اگر کشورهای دوست نیز با ایران مبادلات ارزی نداشته باشند، شرایط درخصوص واردات و پرداخت‌ها سخت‌تر می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
پاسخ ایران به عوامل حادثه تروریستی زاهدان صبر ایران به سرآمده است جهانبخش‌محبی نیا هیاهو برای هیچ روی خوش هنرمندان به اکران فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» ۶ سال توقیف، حق هیچ فیلمی نیست رئیس سازمان امور مالیاتی استعفاء کرد طرح جامع مالیاتی اولویت تقوی‌نژاد در سازمان خبرگزاری‌های غربی اخبار ضد و نقیضی را در رابطه با شکست کامل داعش منتشر کردند تصرف آخرین سنگر داعش در شرق سوریه؟ علی‏رغم توافق دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر بودجه دیوار مرزی، کاخ سفید وضعیت اضطراری اعلام کرد در غیاب روحانی و لاریجانی رقم خورد تصمیم‌گیری درمورد لایحه پالرمو در ایستگاه بعدی مجمع رئیس فراکسیون امید در دیدار با اعضای دفتر سیاسی حزب ندای ایرانیان: برخی اظهارنظرها در جریان اصلاحات خودزنی است احمد پوری در گفت‌وگو با «ابتکار» پیرامون فراخوان نمایشگاه بین‌المللی کتاب برای انتخاب شعار این دوره: دادستان تهران مطرح کرد مهلت یک هفته‌ای به دادسراها برای اجرای عفوهای اخیر