جهانگیری: میرمحمد صادقی نمونه بخش خصوصی سالم است



مراسم نکوداشت سید علاء‌الدین میرمحمدصادقی با عنوان 70 سال خدمت، ‌کارآفرینی، مسئولیت اجتماعی و نیکوکاری روز گذشته در اتاق ایران برگزار شد. این پیر نیکوکار که با عنوان حاج آقا علا معروف است، در تمام سال‌های حضور در بازار از محترم‌ترین و خوشنام‌ترین فعالان اقتصادی بوده است. او پیش از انقلاب هم در بازار حضور داشت و به مبارزات انقلابی پرداخت. در کتاب «پنجره‌ای به گذشته، خاطرات علاءالدین میرمحمد صادقی» آمده است: «میرمحمد صادقی در دسته خانواده‌های فقیر اصفهان جای گرفته بود. پدر او روحانی تنگدست در حاشیه اصفهان بود. او فعالیت‌های اقتصادی‌اش را با شاگردی مغازه در بازار اصفهان آغاز کرد. برای ادامه تحصیل به مدارس شبانه می‌رفت و در سال 1323 به عنوان کارگر به بازار تهران آمد. او و برادرش طی سه دهه به معتمدترین بازاریان سرای حاج حسن بازار تهران تبدیل شدند که بیشترین حجم تجارت پنبه و چای در اختیار آن‌ها بود. حاج آقا علا، مؤسس مدرسه رفاه، علوی، نیکان و صندوق‌های قرض‌الحسنه در بازار تهران است.» در مراسم نکوداشت او اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، یحیی رحیم صفوی مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، حجت‌الاسلام صدیقی امام جمعه موقت تهران، غلامعلی حداد عادل، محمد شریعتمداری وزیر کار  و تعدادی از مقامات و فعالان سیاسی،‌ اقتصادی و فرهنگی حضور داشتند. جهانگیری در این مراسم گفت: «آقای میرمحمد صادقی نمونه بخش خصوصی سالم و خدمتگزار است که به مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای به خوبی عمل کرده و سال‌ها در کشور کارآفرینی و خلق ثروت کرده است.» معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: «خلق ثروت نه تنها کار بدی نیست بلکه کاری پسندیده است، من متأسفم که عده‌ای در کشور با حسادت و به دور از آینده‌نگری در پی راهکاری برای زمین زدن افراد موفق هستند. باید از بخش خصوصی حمایت کنیم و به فعالان آن میدان دهیم.»
غلامعلی حداد عادل در این مراسم گفت: «ارادت بنده به ایشان از زمان مرحوم پدرم به ارث رسیده است؛ پدرم همواره تأکید داشت که در کشور بازرگانان کاردرستی وجود دارند که یکی از مهم‌ترین نمونه‌های موفق این بازرگانان، حاج علاءالدین میرمحمد صادقی است. فردی که خودش را برای کشورش می‌خواهد نه کشور را برای خودش.» علی مطهری نمایده مجلس شورای اسلامی گفت: «مراودات حاج آقا میرمحمد صادقی با شخصیت‌های برجسته از دهه 30 از جمله شهید مطهری و شهید بهشتی نشان دهنده وجود خصیصه گوهریابی در ایشان است.» مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران در این مراسم گفت: «بیش از 100مدرسه به دست ایشان ساخته‌ شده است و از مدت‌ زمانی که ایشان را به‌واسطه عضویت در هیأت رئیسه اتاق تهران می‌شناسم، تا به حال نشده است که در جلسه‌ای غیبت داشته باشد یا عصبانی شود. کارآفرینی را نباید تنها تولید ثروت در نظر گرفت؛ بلکه کارآفرینی زمانی معنای واقعی پیدا می‌کند که همراه با تولید ثروت، مسئولیت اجتماعی هم ظاهر شود.»


علاءالدین میرمحمد صادقی، خود در پایان این مراسم گفت: «به طور حتم در طول زندگی خود می‌توانستم اقدامات بهتر و بیشتری انجام دهم و کوتاهی‌های زیادی داشتم.»