از كنايه به نيروهاي مسلح تا دفاع از وزير جوان

حسن روحانی روز دوشنبه در جمع معاونان و مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره مسائل مختلفي سخن گفت وبه غير از دفاع از محمدجوادآذري جهرمي، وزير جوان خود از همه انتقاد كرد. رييس دولت روز گذشته در بخشي از سخنانش درحالي دخالت دستگاه‌هاي نظامي در اقتصاد را زير سوال برد كه وزير راه و شهرسازي كه خود به تازگي انتخاب كرده است، در اين روزها با قرارگاه خاتم الانبيا(ص) همكاري‌هاي نزديكي دارد و پروژه‌هاي مختلف را به آن‌ها واگذار كرده‌است.
اين گفتار سبب شد تا اينكه برخي رسانه‌هاي خاص نيز با بازبخش سخنان روحاني درباره توانايي سپاه و لزوم ورود اين نهاد انقلابي به پروژه‌هاي مختلف، تناقض گفتار روحاني را به رخ بكشند. او در بخشي ديگر از سخنانش با طعنه به شاكيان وزير جوان ارتباطات اقدام آن‌ها را زير سوال برد و گفت كه او از اين اقدامات ترس و واهمه‌اي ندارد. رييس دولت انتقادي نيز از منتصبان خود در وزارت تعاون كرد و گفت: زماني كه ما به اطرافيان آقاي ربيعي براي رسيدگي به امور در بخش‌هايي از اين وزارتخانه نكاتي را گوشزد مي‌كرديم با ژستي خاص مي‌گفتند كه اين بخش‌ها براي بازنشستگان است ولي اين افراد را خود ما در اين جايگاه‌ها قرارداده بوديم و دولتي بودند. وي سخناني تكراري اظهار داشت: مردم باید بدانند دولت به عنوان خادم آنان با همه توان خود در مسیر کاهش مشکلات و معضلات زندگی مردم تلاش می‌کند. روحانی تلاش‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه کمک به خانواده‌های نیازمند و مددجویانی را که نیاز به مددکاری دارند ، بسیار ارزشمند و مهم دانست و گفت: ما باید به همه افراد و خانواده‌هایی که به دلایل گوناگون نیاز به کمک و مدد دارند، کمک کرده تا بتوانیم نیازمندی‌های آنان در بخش‌های مختلف از جمله تهیه مسکن و دیگر کمک‌ها را برطرف کنیم.
روحانی با بیان اینکه «شستا» یک چیزی میان بخش دولتی و خصولتی است، افزود: باید به طور واقعی در راستای واگذاری آن اقدام کنیم و اجازه دهیم خیال مردم راحت باشد و به آقای شریعتمداری در روزی که او را برای این وزارتخانه برگزیدم، اعلام کردم که در پایان دولت، شستا به معنای مدیریت اقتصادی نباید وجود داشته باشد. وي با تاکید بر ضرورت ایجاد شفافیت در همه بخش‌ها، گفت: در این راستا اقدام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه هیات مدیره شستا بسیار ارزشمند بود، همچنین سامانه هایی که امروز از آن‌ها رونمایی شد در بخش‌های مختلف می‌توانند تاثیرگذار و مهم باشند.روحانی افزود: مردم در این سامانه‌ها می‌توانند چگونگی واگذاری‌ها را رصد کنند و این سامانه ها در بخش‌های مختلف تامین اجتماعی، اشتغال و بازنشستگی، می‌تواند موجب تسهیل کار مردم شود.وي با بیان اینکه شفافیت عاملی است که می‌تواند جلوی فساد را بگیرد، اظهار داشت: امروز در دولت مراحل نهایی تدوین لایحه شفافیت برای ارائه به مجلس شورای اسلامی در حال انجام است، ضمن اینکه یک لایحه دیگر تحت عنوان تزاحم منافع در حال آماده‌سازی است. روحانی با اشاره به اینکه شفافیت و نظارت عمومی مردم از راه‌های مبارزه با فساد است، گفت: نظارت همگانی همان اقدام در راستای امر به معروف و نهی از منکر است که این نظارت مردم از طریق این سامانه‌ها امکان‌پذیر است که امیدوارم بتوانیم در این راستا فعال باشیم.
ريیس دولت استفاده از افراد شایسته اقوام و مذاهب گوناگون در امور گوناگون مرتبط با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: هر ایرانی شایسته که توان انجام کاری را دارد، باید جدا از قومیت و مذهب بیاید و کار کند؛ فرقی نمی‌کند، اگر می‌خواهید کار نکنيد از آن‌ها مالیات هم نگیرید و موقع رای‌گیری هم به آنان نگویید که پای صندوق بیایند، اما اگر بناست مالیات بدهند و پای صندوق بیایند و روز جنگ در میدان جنگ رفته و شهید بدهند، باید از آن‌ها هم استفاده کنیم.روحانی با تاکید بر ضرورت جوانگرایی در بخش‌های مختلف دولت، خاطرنشان کرد: جوان دارای انرژی بوده و فعال است و می‌تواند بدون ترس و خستگی و با قدرت تصمیم‌گیری، کار خود را به انجام برساند. وي با اشاره به اینکه مدیران با افزایش سن، محتاط‌تر از قبل شده و مدام دستگاه‌های نظارتی را در ذهن خود می‌آورند، گفت: امروز در دولت، وزیر جوانی داریم که وقتی قوه قضايیه می‌گوید از او شکایت می‌کنم، نمی‌ترسد و کار خود را با قدرت ادامه می‌دهد. محورهاي سخنان روحاني را در ادامه مي‌خوانيد.


حل مشکل اشتغال نیازمند سرمایه گذاری برای یک میلیون شغل در سال است
بیکاری علت اصلی مشکلات اجتماعی محسوب مي‌شود و ایجاد شغل وظیفه ملی است
تولید برند و محصولات با کیفیت موجب اعتماد مردم مي‌شود
کیفیت و قیمت مناسب، کالای ایرانی را در رقابت با کالای خارجی موفق می کند
دریافتی مستمری بگیران بهزیستی چهار برابر افزایش یافته است
دست برداشتن دولت از اقتصاد، تاکید رهبر انقلاب و اهتمام دولت است
خصولتی‌های بدون نظارت، آسیب بزرگ اقتصاد کشورند
شرطم با وزیر، پایان مدیریت اقتصادی در شستا بوده است
وزیر جوانی داریم که از تهدید و شکایت نمی‌ترسد و به نفع مردم دارد کار می کند
اعتماد آفرینی در روابط میان کارگر و کارآفرین، از مهم‌ترین ماموریت‌های وزارت تعاون است
مهارت‌آموزی، لازمه اشتغال‌آفرینی است
رفع فقر مطلق، وظیفه اصلی ماست
سرمایه اجتماعی با نظارت، آموزش و حمایت ممکن می شود
کار، زمینه ساز سلامت جامعه است
قول داده‌ام سال ۹۸ سال واگذاری بزرگ شرکت‌های شستا باشد
باوجود اشتغال‌زایی متوسط ۵۰۰ هزار نفر در سال، تقاضای کار فزاینده است
خدمات و شرکت‌های دانش بنیان، ظرفیت عظیمی برای ایجاد شغل دارند
در سال ۹۶ شرکت‌های دانش بنیان ۳۰۰ هزار شغل ایجاد كرده و ۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته اند
باید بر کارآفرینی در حوزه صادرات غیر نفتی تمرکز شود
تولید آبزیان نسبت به سال ۵۷ ، چهل برابر شده است
کمک به حل مشکلات مردم به‌ویژه حقوق بگیران ثابت وظیفه ماست
مهارت‌آموزی به مددجویان و کم‌توانان، بر کمک مالی ارجح است
فعالیت‌های کمیته امداد و بهزیستی در مهارت آموزی به مددجویان ارزشمند است
در کنار مشکلات باید نکات مثبت هم به جامعه منتقل شود
امور تا حد امکان بايد به مردم و سمن‌ها واگذار شود
کمک به حل مشکلات جامعه از انجام مستحبات دینی ارزنده‌تر است
الکترونیکی شدن خدمات تامین اجتماعی، موجب آرامش مردم و کاهش هزینه‌هاست
بخش خصوصی باید محور خدمات بهزیستی باشد
دولت به ۲.۵ میلیون کارمند و حدود همین تعداد بازنشسته حقوق می‌دهد
بار صندوق‌های لشکری و کشوری بر دوش دولت افتاده است
دولت ایرادی ندارد سهامدار باشد، اما نباید بنگاه دار باشد
بارها رهبری به من فرمودند که نیروهای مسلح باید دست از اقتصاد بردارند
« شستا»، بخش بین دولتی و خصولتی است
واگذاری‌ها باید در سامانه‌ها برای مردم شفاف باشد
لوایح شفافیت و تعارض منافع را به مجلس خواهیم داد
هر ایرانی شایسته، از هر قوم و مذهب، باید فرصت مدیریت داشته باشد
جوانان قدرت تصمیم گیری دارند
باید پیشتاز و آینده‌نگر باشیم و نیازهای مردم را در نظر بگیریم