جمشید مشایخی درگذشت جای خالی‌کمال‌الملک سینما

گروه هنر - «این روزها دیدم قدر گوهر خیلی بیشتر است تا هنر» این تنها یکی از دیالوگ‌های ماندگار جمشید مشایخی است. او سیزدهم فروردین ساعت 21 در بیمارستان عرفان درگذشت تا یکی دیگر ستون‌های بازیگری کشور را هم از دست بدهیم.
ساعت از 21 سیزدهم فروردین گذشته بود که خبری در کانال‌های خبری مخابره شد مبنی بر فوت جمشید مشایخی. در دقایق اول تصور همه بر این بود که باز هم دروغ سیزده پیرامون قرار است حول فوت یکی از بازیگران بگردد و برای بار چندم قرعه به نام جمشید مشایخی افتاده است. همه منتظر تکذیب این خبر بودند تا اینکه خبرگزاری‌های رسمی و صداوسیما این خبر را تایید کردند. در آخرین پستی که در صفحه اینستاگرام مشایخی منتشر شد، آمد: «پدر ما ساعت ٩ شب امشب ١٣ / فروردین / ١٣٩٨ در نهایت آرامش به سفر ابدی رفت. تشکر ویژه از همه عزیزانی که همواره به ایشان لطف و محبت داشتند. روح ایشان شاد و یادش گرامی باد. نادر، نغمه و سام مشایخی».
واکنش هنرمندان
در پی تایید این خبر، بلافاصله کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن واکنش نشان دادند. بسیاری از هنرمندان در اینستاگرام از فوت مشایخی ابزار تاسف کردند. تهمینه میلانی یکی از اولین کسانی بود که در واکنش به این خبر در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «استاد جمشید مشایخی، هنرمند برجسته‌ ایران ساعتی پیش به گفته‌ نزدیکان ایشان، در نهایت آرامش از میان ما رفت. تسلیت به خانواده محترم مشایخی و همه‌ی سینمادوستان. یادش گرامی باد». پرویز پرستویی نیز با انتشار تصویری از او نوشت: «جمشیدخان مشایخی عزیز، روحت شاد و یادت گرامی. تسلیت به گیتی خانم عزیز و سام و نادرخان نازنین و دختر مهربانش. تاسف برای سینمای ایران، نیازی به معرفی‏اش نیست، برای کوچک و بزرگ‌ ملت ایران شناخته شده است. از خان‏دایی قیصر، تا کمال‏الملک و...»


حسن فتحی، کارگردان سینما و تلویزیون هم نوشت: «ارغوان این چه رازی است که هر بار بهار با عزای دل ما میاید، پدر مهربان و نازنین سینمای ایران استاد جمشید مشایخی درگذشت. وفات این هنرمند بزرگ و محبوب را به خانواده عزیز ایشان و خانواده بزرگ سینمای ایران تسلیت عرض می‌کنیم. یادش همواره گرامی باد».
رامبد جوان هم با انتشار تصویری از خود و مشایخی نوشت: «جمشیدخان هم رفت. تسلیت به همتون مخصوصا گیتی خانم و فرزندان عزیزش و خانواده‌ محترم سینما و تئاتر و تلویزیون».
در صفحه منتسب به شهاب حسینی نیز نوشته شد: «حجاب چهره جان می‌شود غبار تنم، خوشا دمی که از آن چهره پرده برفکنم. او هم پر کشید».
بهرام رادان هم این‌طور نوشت: «آقای مشایخی عزیز، افسوس سایه‏تان از سر ما برداشته شد، اما سایه نقش‌های ماندگارتان تا همیشه بر صحنه هنر این سرزمین خواهد ماند، بدرود کمال‏الملک سینمای ایران».
مسئولان هم تسلیت گفتند
بسیاری از مسئولان هم در پیام‌های گوناگون درگذشت این هنرمند مردمی را تسلیت گفتند. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در متنی نوشت: «درگذشت هنرمند پیشکسوت و چهره ماندگار عرصه فرهنگ و هنر کشورمان، مرحوم جمشید مشایخی موجب اندوه و تاثر فراوان گردید.
این هنرمند صاحب سبک سینما، تئاتر و تلویزیون، با ایفای نقش‌های متفاوت و ارزشمند و نیز مشارکت خلاقانه و اخلاقی در فعالیت‌های اجتماعی، کارنامه‌ای درخشان و نامی نیک از خود به یادگار گذاشت؛ محبت او در دل مردم نشست و الگویی شایسته برای هنرمندان کشورمان به‌ویژه جوانان، به صحنه آورد.
اینجانب با تجلیل از یک عمر خدمات فرهنگی و هنری استاد مشایخی، ضایعه فقدان ایشان را به مردم هنردوست ایران، اصحاب فرهنگ و هنر، دوستداران و به‌ویژه خانواده محترم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت واسعه الهی و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم».
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم در فضای مجازی به مناسبت درگذشت این بازیگر پیشکسوت نوشت: «خبر درگذشت هنرمند مردمی و محبوب مرحوم استاد جمشید مشایخی موجب تاثر گردید. این ضایعه بزرگ را به خانواده آن مرحوم، جامعه هنری کشور و مردم شریف و هنرپرور ایران تسلیت گفته، رحمت الهی برای آن فرهیخته ارجمند که عمری را در راه هنر فاخر، متعهد و مردمی سپری کرد از خداوند بزرگ مسالت می‌نمایم».
سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد نیز در پیامی ضمن تسلیت درگذشت جمشید مشایخی در پیامی نوشت: «درگذشت هنرمند مردمی و پیشکسوت عرصه سینما و تلویزیون، مرحوم جمشید مشایخی موجب تالم و تاسف فراوان گردید. این چهره ماندگار و برجسته بازیگری در بیش از شش دهه فعالیت حرفه‌ای خود، در نقش‌هایی متفاوت و اثرگذار، خاطرات فراوانی در ذهن و ضمیر مردم عزیز کشورمان به یادگار گذاشت و همواره در کنار مردم و برای مردم ایفای نقش می‌کرد.
اینجانب فقدان این هنرمند محجوب و محبوب را به همه علاقه‌مندان وی و اهالی فرهنگ و هنر و نیز خانواده گرامی آن مرحوم به‏ویژه فرزندان عزیزش صمیمانه تسلیت می‌گویم.
از خداوند متعال در ایامی که شمیم بعثت نبوی در بهار طبیعت جسم و جان ما را عطرآگین نموده است، برای روح آن عزیز ازدست‏رفته آرامش ابدی و علو درجات و برای بازماندگان معزز صبر و شکیبایی آرزومندم».
مسئولان دیگری مثل معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی، رئیس سازمان صداوسیما، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مدیرکل هنرهای نمایشی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‏دستی و گردشگری و... در پیام‌هایی درگذشت این هنرمند مردمی را تسلیت گفتند.
محمدعلی کشاورز: سفرت بی‌خطر رفیق!
محمدعلی کشاورز بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که از دوستان جمشید مشایخی است و در فیلم‌های گوناگون با او همبازی بود، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سال‌های دوستی‌اش با این هنرمند بیان کرد: ما پنج نفر بودیم! پنج رفیق که در عرصه هنر همدیگر را جستیم. عمر رفاقت‌هایمان از شصت‏سال گذشته بود. می‌دانید شش دهه رفاقت یعنی چه؟ اما حالا سه نفر از این جمع کم شدیم.
این هنرمند با اندوه فراوان ادامه داد: با وجود این که از این فراق‌ها قلبم به درد می‌آید، اما شوق دیدار آنها در جهان دیگر آرامم می‌کند. انگار ما باید رفاقت را در سرای دیگر هم بیاموزیم.
محمدعلی کشاورز که در آثاری چون «کمال‌الملک»، «هزاردستان» و… با مشایخی همبازی بود، درباره آغازین روزهای آشنایی‌شان اضافه کرد: جمشید را از دهه سی می‌شناسم به تعبیری او را از اداره هنرهای دراماتیک شناختم؛ زمانی که ما کار تئاتر می‌کردیم و او کم‌کم خودش را و هنرش را به همه نشان داد. بعد با او در تله‌تئاترهای تلویزیونی و همچنین سینما و سریال‌های تلویزیونی همکاری کردم.
این هنرمند پیشکسوت به ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌های حرفه‌ای مشایخی هم اشاره کرد و گفت: او همواره به بازیگری مومن بود و تا آخرین نفس هم این حرفه را رها نکرد. جمشید هم مثل پرویز فنی‌زاده و خیلی‌های دیگر استعدادی ذاتی و ناب برای بازیگری داشت. او رفت اما نقش‌هایی که خلق کرد تا ابد ماندند. جمشید مشایخی شیفته علی حاتمی بود و در سوگش سال‌ها ماتم‏زده بود. شک ندارم هیچ‏کس به اندازه علی از دیدار او خوشحال نمی‌شود.
محمدعلی کشاورز در پایان صحبت‌های خود گفت: امیدوارم مردم در بدرقه او سنگ تمام بگذارند. بسیار تلخ است که اعتراف کنم هرکدام از این هنرمندان که می‌روند جایشان تا همیشه خالی می‌ماند. سفرت بی‌خطر رفیق!
نام‌گذاری خیابانی به نام جمشید مشایخی
در حاشیه درگذشت این هنرمند مردمی احمد مسجدجامعی، رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران از نام‏گذاری معبری در تهران به نام زنده‌یاد جمشید مشایخی خبر داد. او با بیان اینکه پنج نفر در سینمای ایران بسیار تاثیرگذار بودند که به نام پنج‌تن سینمای ایران معروف هستند، گفت: عزت‌الله انتظامی، داوود رشیدی، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و علی نصیریان از سوی اهالی هنر به عنوان پنج‏تن سینمای ایران نامگذاری شده‌اند.
وی با تاکید بر این که گرامیداشت نام هنرمندان تنها مربوط به بعد از فوت آنها نیست و می‌توان در زمانی که آنها در قید حیات هستند و برای گرامیداشت نام‌شان، معبر، بوستان و... را به نام‌شان کرد، گفت: این پنج هنرپیشه از بزرگان سینمای معاصر هستند و پیشنهاد می‌شود که به نام این پنج نفر، معبر، بوستان و… نام‏گذاری شود.
وی افزود: این پیشنهاد از سوی بنده در اولین جلسه شورای شهر اعلام خواهد شد تا با کمک اعضای شورای شهر بتوانیم اماکنی را به نام ۵ تن سینمای ایران نام‏گذاری کنیم
آخرین آرزوی مشایخی
جمشید مشایخی سال 90 کمتر از 8 سال قبل در سال‌روز تولد 77 سالگی‌اش از تنها آرزویش نوشت: «تنها آرزویم این است که بعد از رفتنم بگویند، خدا رحمتش کند.
رفتن از دنیا برترین قانون خداست و همان‌طور که بسیاری از بزرگان رفتند ما هم می‌رویم اما دوست دارم با نام نیک از دنیا بروم. همیشه دوست داشتم در سالهای پایانی عمرم به روستایی بروم و در آنجا در کنار افراد پاک و شریف در دل طبیعت زندگی کنم؛ چرا که روستایی‌ها آدم‌های بسیار خوبی هستند و در آنجا از دروغ و تظاهر خبری نیست».
جمشید مشایخی یکی از ماندگارترین چهره‌های عرصه بازیگری متولد 6 آذر 1313 در تهران است و از سال 1336 با نمایش «وظیفه پزشک» فعالیت بازیگری‏اش را آغاز کرد و با فیلم کوتاه «جلد مار» در سال 42 مقابل دوربین رفت و دو سال بعد با فیلم «خشت و آینه» وارد سینما شد. این هنرمند تا امروز در حدود 100 فیلم سینمایی و 70 سریال نقش‌آفرینی کرده است که از جمله آنها می‌توان به فیلم‌های «گاو»، «قیصر»، «شازده احتجاب»، «سوته‌دلان»، «خانه عنکبوت»، «کمال‌الملک»، «گل‌های داودی»، «آوار»، «پدربزرگ»، «طلسم»، «سرب»، «روز واقعه»، «خانه روی آب»، «یک بوس کوچولو»، «جرم» و «سیزده59» و مجموعه‌های «هزاردستان»، «داستان‏های مولوی»، «سلطان صاحبقران»، «امام‏علی(ع)»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «ستایش» اشاره کرد.
پیکر جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون امروز، شنبه ۱۷ فروردین، ساعت ۹:۳۰ صبح از مقابل تالار وحدت تشییع می‏شود و در قطعه هنرمندان بهشت‏زهرا آرام می‌گیرد. مراسم ترحیم زنده‏یاد جمشید مشایخی روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین‏ماه ساعت ۱۶ تا 17:30 در مسجد جامع شهرک غرب، واقع در میدان صنعت، خیابان فرحزادی برگزار خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
افزایش 100 درصدی بدفزارهای گوگل‌پلی در 2018 محمدعلی وکیلی درناامیدی بسی امیداست محمدجواد ظریف اعلام کرد که اروپایی‌ها را در قبال انجام تعهدات‌شان تحت فشار قرار خواهیم داد وقوع سیلاب در چند استان کشور، نوروز ایرانی‌ها را تلخ کرد سین مثل سیل معاون اول رئیس‌جمهوری: گلایه‌ها را باید برای بعد از بحران گذاشت سیل چه تبعات و چه مزایایی برای محیط زیست ایران داشت؟ آن روی سین هشتم «ابتکار» از اولویت‌بندی‌های جدید مجلس برای سال 98 گزارش می‌دهد تغییر اولویت‌های بهارستان پس از سیل جمشید مشایخی درگذشت جای خالی‌کمال‌الملک سینما سفیر ایتالیا در ایران در گفت‌وگو با «ابتکار» از تعاملات فرهنگی دو کشور می‌گوید داوینچی در راه تهران عربستان، آمریکا را به کنار گذاشتن دلار از معاملات نفتی تهدید کرد اختلاف در اردوی رفقا در ادامه کمک‌رسانی به سیل‌زدگان سردار سلیمانی به مدت یک‌ماه به مناطق سیل‌زده می‌رود بیانیه ظریف در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مورد سیل اخیر در ایران