راهبرد ایران، دستیابی به تجارت 20 میلیارد دلاری با عراق


گروه سياسي: معاون اول رييس جمهوري، سفرهاي متقابل مقامات ايران و عراق را مثبت ارزيابي کرد و گفت: در اين سفر‌ها توافق‌هاي خوبي ميان دو کشور انجام شده و پيام آشکار آن اين است که باوجود دشمني‌هاي آمريکا، تهران و بغداد براي گسترش مناسبات همه جانبه مصمم هستند.

به گزارش تجارت از پايگاه اطلاع رساني معاون اول رييس جمهوري، «اسحاق جهانگيري» در ديدار عادل عبدالمهدي نخست وزير عراق با تبريک پيروزي دولت و ملت عراق در مبارزه با تروريست‌هاي تکفيري و داعش اظهار داشت: اين شکست نه تنها براي گروه‌هاي تروريستي بوده بلکه به معناي شکستي براي حاميان آنها نيز تلقي مي‌شود. وي افزود: جمهوري اسلامي‌ايران همانطور که در دوران مبارزه با تروريسم حمايت خود را از دولت و ملت عراق اعلام کرده بود، در دوران بازسازي نيز در کنار دولت و مردم عراق خواهد بود. معاون اول رييس جمهوري با يادآوري اين که پس از دوران صدام و حاکميت مردم عراق بر سرنوشت خود روابط خوبي ميان تهران و بغداد برقرار شد، خاطرنشان کرد: توافق‌هاي خوبي در زمينه‌هاي مختلف ميان دو کشور ايجاد شده و خوشبختانه وجه مشترک دولت‌هاي مختلف ايران و عراق در سال‌هاي گذشته اين بوده که نسبت به توسعه مناسبات و روابط اقتصادي و تجاري اهتمام و تاکيد جدي داشته اند. جهانگيري با تاکيد بر اين که روابط و همکاري‌هاي بانکي بايد به صورت جدي تر در دستور کار دو کشور قرار گيرد، افزود: شرکت‌هاي خدماتي و فني و مهندسي ايران از توانمندي و تجربيات خوبي در زمينه‌هاي مختلف برخوردارند و حداقل فايده حضور اين شرکت‌ها در مناقصات کشور عراق مي‌تواند باعث کاهش قيمت‌ها از سوي شرکت‌هاي خارجي شود.

  • بغداد اجازه نمي‌دهد که از خاک عراق به ايران تجاوز شود

نخست وزير عراق نيز در اين ديدار با تسليت و ابراز همدردي به خاطر جان باختن تعدادي از ايرانيان در حادثه سيل گفت: اين اتفاقات نشان داد که ما آمادگي کافي براي مواجهه با سيل نداريم و بغداد آماده است همکاري‌هاي خود را با تهران در اين راستا افزايش دهد.

  • راهبرد ايران دستيابي به تجارت 20 ميليارد دلاري با عراق است

در خبري ديگر معاون اول رييس جمهوري راهبرد ايران در زمينه توسعه همکاري‌هاي اقتصادي و سياسي با عراق، را رسيدن به عدد 20 ميليارد دلار در سال 1400 عنوان کرد و گفت: تحقق اين هدف نقش بسزايي در توسعه کمي‌و کيفي روابط و ارتقاي شاخص‌هاي اقتصادي مناسبات دو کشور دارد.

به گزارش ايرنا، «اسحاق جهانگيري» در نشست مشترک تجار و بازرگانان ايران و عراق که در محل اتاق بازرگاني ايران برگزار شد، اظهار داشت: فعالان اقتصادي جمهوري اسلامي‌ايران که در اين همايش حضور دارند توجه ويژه‌اي به روابط و همکاري با کشور عراق دارند و احترام خاصي براي نخست وزير عراق و هيات همراه وي در ايران قائل هستند. معاون اول رييس جمهوري يادآور شد: جمهوري اسلامي‌ايران کشور عراق را کشوري ثروتمند و داراي موقعيت ژئوپلتيک مي‌داند وبر آن تاکيد دارد. وي ادامه داد: ايران، عراق جديد را پلي براي همکاري و شراکت همه کشورهايي مي‌داند که به استقرار و حاکميت ملي اين کشور پايبند بوده و به خواست و راي ملت عراق احترام مي‌گذارد.