سریلانکا در خون تروریست‌ها مردم را در هتل‌ها و کلیساها قتل عام کردند


مردم کشور آرام سریلانکا در اقیانوس هند، دیروز لحظات بسیار پر اضطرابی را سپری و خونین‌ترین روز را از زمان جنگ‌ها ی داخلی میان دولت و چریک‌های موسوم به «ببرهای تامیل»، تجربه کردند. براساس گزارش‌ها، تروریست‌ها ابتدا به طور همزمان در سه هتل و همین تعداد کلیسا در کلمبو ودیگر شهرها بمب منفجر کردند و به گفته برخی منابع، شماری از این انفجار‌ها به شیوه انتحاری صورت گرفته است. دو انفجار دیگر نیز با تاخیر اتفاق افتادند. شمار کل کشته‌های این انفجارها حدود 20۷ تن، از جمله 35 خارجی و تعداد مجروحان نیز حدود 4۵0 نفر اعلام شده است. علت بالا بودن آمار قربانیان این است که آنها به مناسبت روز عید پاک، در کلیسا‌ها ازدحام کرده بودند. پلیس سریلانکا اعلام کرد که قبلا در‌باره احتمال وقوع حملات انتحاری هشدار داده بود.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، تا عصر دیروزهیچ گروهی مسئولیت این انفجارها را به عهده نگرفته بود. به نظرمی رسد که هدف عاملان این عملیات تروریستی، قتل گردشگران خارجی و مسیحیان بوده است.
قطع شبکه‌های اجتماعی و...
در پی این حادثه خونین، دولت سزیلانکا در کلمبو و دیگر شهرها مقررات منع آمد و شد شبانه بر قرار و فعالیت شبکه‌های اجتماعی از جمله واتس‌اپ، فیس‌بوک و وایبر را به طور موقت متوقف کرد.


«رانیل ویکرمسینگه» نخست‌وزیر سریلانکا، هم در سطح کابینه، جلسه اضطراری برگزار کرد.
«مسینگه» با محکوم کردن این عملیات تروریستی، آن را «اقدامی بزدلانه علیه مردم خواند» و تاکید کرد که دولت گام‌های سریعی برای مقابله با وضعیت موجود بر می‌دارد.
تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که سقف کلیسای «سن‌سباستین » در شهر «نگومبو» ویران شده و خون و خرده شیشه همه جا پراکنده شده است.
واکنش‌ها
«سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، عملیات تروریستی دیروز در پایتخت سریلانکا، به ویژه حمله به کلیساها در روز عید پاک را به شدت محکوم و با خانواده قربانیان این جنایات و دولت و ملت سریلانکا عمیقا ابراز همدردی کرد. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، هم به «مایتریپالا سیریسنا» رئیس‌جمهوری سریلانکا، تسلیت گفت.
« نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند، نیز طی پیامی توئیتری، این حملات را محکوم واعلام کرد: هند با مردم سریلانکا ابراز همبستگی می‌کند.
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، هم اعلام کرد: حملات اخیر در سریلانکا را قویا محکوم می‌کنم. این حملات، اقدام علیه تمام بشریت است.
«ترزا می»نخست‌وزیر انگلیس، «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان، «دونالد تاسک» رئیس‌شورای اروپایی، وبسیاری از مقامات کشورها و نهادهای بین‌المللی حملات تروریستی در سریلانکا را محکوم کردند.
آخرین خبرها
پلیس سریلانکا اعلام کرد که در ارتباط با انفجارهای این کشور هفت نفر بازداشت شدند. دو نفر از عاملان انتحاری، زهران هاشم و ابومحمد نام داشتند. زهران هاشم اخیرا در فیسبوک ، از داعش حمایت کرده بود.
  خبرگزاری فرانسه گزارش داد، رئیس پلیس سریلانکا 11 آوریل(10 روز قبل) طی پیامی محرمانه، درباره احتمال حملات «قریب‌الوقوع» به کلیساها هشدار داده بود. در بخشی از این پیام آمده بود که گروه موسوم به «جماعت توحید سریلانکا» دست به حملات تروریستی خواهد زد.