سردار سلامی پرچمدار تعامل

علی آهنگر- عزت‏الله ضرغامی در یادداشت توئیتری خود اهل تعامل بودن را از ویژگی‏های فرمانده جدید سپاه پاسداران برشمرده است، یعنی همان خصوصیتی که سپاه پاسداران در شرایط تازه بین‏المللی سخت بدان نیاز دارد.
سلامی در شرایطی فرماندهی سپاه را بر عهده می‏گیرد که ایران در چالشی‏ترین مقطع تاریخی خود به سر می‏برد. درست 12 روز پیش از این انتصاب، سپاه پاسداران از سوی آمریکا در فهرست گروه‏های تروریستی قرار گرفت. از سوی دیگر، در همان روز اول اردیبهشت 98 خبرنگار روزنامه واشنگتن‏پست در توئیتی اعلام کرد که مایک پمپئو در صبح روز دوشنبه دوم اردیبهشت، لغو معافیت‏های صادرات نفت ایران را اعلام می‏کند، خبری که در نخستین ساعات روز یادشده تحقق یافت. وزارت خارجه ایالات متحده اعلام نمود که از روز دوم ماه می یا 12 اردیبهشت، دیگر هیچ کشوری اجازه ندارد از ایران نفت بخرد.
حالا سردار سلامی در زمانی عهده‏دار فرماندهی سپاه پاسداران شده است که خواه‏ناخواه پرچمی به بلندای یک حرکت عظیم تاریخی و بین‏المللی در دست‏های اوست. بی‏گمان سردار سلامی اکنون تمام اندیشه‏هایش حول این دو مسئله بزرگ می‏چرخد.
فرمانده مجرب و اهل تعامل می‏داند که دو معضل پیچیده و عمیق، تنها و تنها با تعامل است که قابل حل خواهد بود و می‏داند که بر حسب اتفاق حل هردوی این مسائل نیز در دست اوست.


فرمانده می‏داند که اکنون چشم جامعه جهانی، تاریخ و مردم ایران به او می‏نگرد و تاریخ ایران از او بهبود شرایط را از روز عید انتظار که به پرچمداری تعامل برگزیده شد انتظارمی‏کشد. فرمانده به خوبی می‏داند که تیم ماجراجوی حاکم بر کاخ سفید اشتیاق زیادی دارد تا ایران و منطقه خلیج‏فارس را در آتش یک جنگ مستقیم یا نیابتی فرو بَرد و به نیکی می‏داند که خلاف‏آمد آرزوهای جنگ‏افروزانه تیم کاخ سفید برگ برنده‏ای در دستان اوست.
دانش‏آموخته و هدایتگر دانشکده فرماندهی و ستاد و عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی، درس جنگ و دیپلماسی را در کنار هم آموخته است. او به اکسیر تعامل و دیپلماسی به نیکی واقف است و می‏داند در کجا و چه زمانی باید با پرچم تعامل وارد میدان شد.
بیراه نیست که بیژن زنگنه وزیر نفت از جمله نخستین مقامات دولتی بود که انتصاب سلامی را به او تبریک گفت. بی‏گمان بیژن زنگنه می‏داند که سردار سلامی نقشی تاریخی و بی‏بدیل می‏تواند در تعاملات بین‏المللی ایفا کند.
آمریکا در شرایطی می‏خواهد با لغو معافیت‏های نفتی به هشت کشور، ایران را در تنگنای اقتصادی قرار دهد که از همراهی تولیدکنندگان عمده نفت عضو و غیرعضو اوپک مانند روسیه، عراق، عربستان و امارات برخوردار است. در عین حالی که خود آمریکا نیز در سال‏های اخیر به یک تولیدکننده و صادرکننده عمده نفت شیل تبدیل شده است. در این شرایط حتی اگر نفت با مقادیری افزایش قیمت هم مواجه باشد نفع بادآورده آن متوجه کشورهای یادشده خواهد شد. اکنون این سوال منطقی پیش می‏آید که چرا ایران باید در شرایطی قرار گیرد که علاوه بر ازدست‏دادن مشتریان همیشگی خود و مواجه شدن با تنگناهای اقتصادی، شرایط اقتصادی مفیدی را برای رقبای منطقه‏ای خود بیافریند.
از همین روست که انتظار می‏رود طرحی نو در تعاملات منطقه‏ای و بین‏المللی در انداخته شده و ایران به زودی شاهد گشایش‏های سیاسی و اقتصادی خود در سطح جهانی باشد.
برای موفقیت فرمانده جدید سپاه پاسداران که ضرورت تاریخ رسالتی عظیم بر عهده او نهاده است صمیمانه و خالصانه دعا می‏کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
قانون مالیات بر خانه‌های خالی با گذشت چهار سال هنوز در بلاتکلیفی قرار دارد خانه‌هایی که پیدا نمی‌شود جلال‌خوش چهره زیر پوست بلاتکلیفی در شمال آفریقا نشست خبری «چین؛ مهمان ویژه سی‌ و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» برگزار شد هفته مشاغل، فرصتی که چندان جدی گرفته نمی‌شود انتخابی پیچیده به نام «شغل» ایالات متحده از عدم تمدید معافیت خریداران نفت ایران خبر داد بازار جهانی نفت در التهاب ماجراجویی جدید کاخ سفید «ابتکار» از سناریوها و حدسیات مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری گزارش می‌دهد تروریسم مهمترین محور دیدار رئیس‌جموری ایران و نخست‌وزیر پاکستان بود نیروی واکنش سریع مهمترین دستاورد روحانی و عمران‏خان رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخست وزیر پاکستان: روابط ایران و پاکستان برخلاف میل دشمنان آن باید تقویت شود معاون اول رئیس‌جمهوری: دولت لایحه‌ای به مجلس فرستاد تا فرزند بتواند از مادر هم تابعیت بگیرد سردار سلامی پرچمدار تعامل معاون اول رئیس‌جمهوری: دولت لایحه‌ای به مجلس فرستاد تا فرزند بتواند از مادر هم تابعیت بگیرد تعیین سهمیه برای زنان