آخرین روزنه حفظ برجام در بروکسل

وزیران امورخارجه اروپا در نشست دیروز خود در بروکسل تلاش کردند راه‌هایی در جهت متقاعد کردن تهران و واشنگتن برای کاهش تنش‌ها و آغاز گفت‌وگو بیابند.
به گزارش اسکای نیوز، وزیران امورخارجه اروپا دیروز(دوشنبه) در بروکسل با یکدیگر دیدار و درباره چگونگی متقاعد کردن ایران و آمریکا برای کاهش تنش‌ها میان دو کشور و آغاز گفت‌وگو رایزنی کردند. «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از آغاز نشست بروکسل در جمع خبرنگاران گفت که «این نشست ابتدا با موضوع ایران آغاز خواهد شد. خواهیم دید که چگونه می‌توانیم با کمک کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سایر شرکای بین‌المللی‌مان توافق هسته‌ای ایران را حفظ کنیم و اقداماتی را انجام بدهیم که ایران مانند چند هفته قبل به پایبندی کامل [به تعهداتش در توافق هسته‌ای] بازگردد.»
«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه هم گفت: «اروپا باید برای حفظ توافق هسته‌ای متحد بماند و تهران باید از تصمیمش مبنی بر عدم پایبندی به بخش‌هایی از توافق [هسته‌ای] صرف نظر کند.»
روزنه کوچک حفظ برجام


«جرمی هانت» وزیر امورخارجه بریتانیا در اظهارت خود در بروکسل تاکید کرد که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هنوز از بین نرفته است. وی ادامه داد: ما همچنان به‌طور کامل متعهد به حفظ خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای هستیم. اگر ایران به تسلیحات هسته‌ای دست یابد دیگر کشورهای منطقه نیز خواهان آن خواهند بود و چنین وضعیتی بسیار بسیار خطرناک است.
وزیر امورخارجه بریتانیا با اشاره به اینکه ایران هنوز تا دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله دارد، خاطر نشان کرد: هنوز یک روزنه کوچک برای حفظ برجام وجود دارد و امروز درباره آن رایزنی خواهیم کرد.
هانت در پاسخ به سوالی درباره پاسخ احتمالی به عبور ایران از محدودیت‌های تعیین شده در برجام گفت: ما به زودی به این موضوع را از طریق کمیسیون مشترک برجام که برای رسیدگی به مسائل مرتبط با نقض توافق از سوی هر یک از طرف‌ها تعریف شده است، بررسی می‌کنیم.
وی افزود: ما به دنبال راهی برای برون رفت ایران از این وضعیت هستیم تا آنها به پایبندی کامل به تعهداتشان در توافق بازگردند زیرا ما به‌طور صریح گفته‌ایم که لازم است مفاد توافق اجرا شود.
هانت در پاسخ به سوالی درباره اختلاف لندن و واشنگتن بر سر توافق هسته‌ای تاکید کرد که دوستی و اتحاد میان انگلیس و آمریکا قدیمی بوده و در طول دهه‌های گذشته اساس برقراری صلح و ثبات در جهان بوده است اما حتی دوستان نیز می‌توانند اختلاف نظر داشته باشند. این یکی از معدود مواردی است که ما با یکدیگر اختلاف نظر داریم اما این، بدان معنی نیست که با یکدیگر برای حفظ صلح و آرامش همکاری نزدیک نداریم.
موضع ضدبرجامی آمریکا
برخلاف رهبران اروپایی، «گوردون سوندلند» از کشورهای اروپایی خواست تا فشار بر ایران را افزایش دهند تا سرانجام ایران مجدداً مجبور بازگشت به میز مذاکره شود. سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا با تشویق اروپایی‌ها به حمایت از اقدامات آمریکا علیه ایران گفت: فکر می‌کنیم اکنون زمان مناسب اقدام اروپایی‌ها علیه ایران فرارسیده و آنان نیز مانند آمریکا باید رفتارهای ایران در منطقه و جهان را محکوم کنند.
سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا در حالی این سخنان را مطرح می‌کند که «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس که برای شرکت در نشست بروکسل سفر کرده، گفت: هنوز پنجره کوچکی برای حفظ برجام باز است.
اختلافت میان تهران و واشنگتن در یک سال گذشته و پس از خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، سپس بازگرداندن تحریم‌های ایران و افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه افزایش یافته و موجب تشدید نگرانی‌ها درباره آینده این توافق شده است.
پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا و عدم موفقیت اروپا برای به نتیجه رساندن اقداماتش در راستای حفظ توافق ایران اعلام کرد که اجرای برخی از تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد. اکنون سه کشور اروپایی طرف توافق، یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان در تلاشند تا راهی برای کاهش این تنش‌ها بیابند. به همین منظور، رئیس جمهور فرانسه هفته گذشته مشاور ارشد خود را به تهران فرستاد تا پیشنهاداتی را برای متوقف کردن وضعیت فعلی و به دست آوردن زمان بیشتر برای بررسی راه‌های احتمالی آغاز مذاکره میان تهران و واشنگتن ارائه کند. یک مقام کاخ ریاست جمهوری فرانسه در این باره اظهار داشت: ما به رئیس جمهور روحانی گفتیم که پارامترهای یک وقفه و درنگ کوتاه چه خواهد بود و اکنون نیز منتظر پاسخ ایرانی‌ها هستیم اما خواسته آنها بسیار دور از دسترس است زیرا خواهان لغو فوری تحریم‌ها هستند.
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز شنبه گفت که تهران در صورت لغو تحریم‌های آمریکا و بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای آماده مذاکره با واشنگتن خواهد بود.
بنابر این گزارش، جرمی هانت وزیر امورخارجه انگلیس نیز روز دوشنبه در بروکسل برای جلب حمایت فرانسه و آلمان از توافق هسته‌ای تلاش خواهد کرد. وی پیش از عزیمت به بروکسل گفت: اروپایی‌ها علی‌رغم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برای حفظ آن تلاش کرده‌اند. خاورمیانه در حال حاضر نیز یکی از بی ثبات‌ترین نقاط دنیاست اما اگر طرف‌های آن به سلاح هسته‌ای مسلح شوند تهدید علیه بشریت خواهد بود.
وی ادامه داد: من بر اساس نقش رهبری که بریتانیا از خود نشان داده به همراه فرانسه و آلمان برای حفظ توافق و ترغیب ایران به پایبندی کامل به تعهداتش تلاش می‌کنم.
تروئیکای اروپا روز یکشنبه در یک بیانیه با ابراز نگرانی نسبت به تنش‌های اخیر در منطقه خواستار توقف این وضعیت شدند.