جنگنده‌های سعودی نیروهای تحت امر امارات را در جنوب یمن بمباران کردند


بالاخره بعد از چند روز درگیری و آشوب در جنوب یمن، که از روز چهار شنبه آغاز شده بود، صبح یکشنبه جنگنده‌های عربستان برای نخستین بار مواضع جدایی‌طلبان مورد حمایت امارات در عدن را بمباران کردند.
به گزارش ایسنا، یک منبع نظامی اظهار داشت، جنگنده‌های ائتلاف دست‌کم دو بار کاخ «معاشیق» در شرق عدن را بمباران کردند.
این منبع افزود، ائتلاف سعودی تهدید کرد که علیه مخالفان و ناقضان آتش‌بس از زور استفاده می‌کند.
ائتلاف در بیانیه خود ، از جدایی طلبان تحت حمایت امارات خواست، فورا از مواضع خود در عدن عقب نشینی کنند.


«ترکی المالکی» سخنگوی رسمی نیروهای ائتلاف سعودی، که از دولت «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن حمایت می‌کند، پیش از این گفته بود، ائتلاف سعودی به طور قطع تحولات خطرناک عدن را رد کرده و هرگز در برابر کسانی که برخلاف این اعلامیه عمل کنند، اغماض نخواهد کرد.
«عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان نیز از رهبران یمنی در عدن (جدایی‌طلبان جنوب) خواست فورا از مواضعی که تحت کنترل گرفته‌اند، عقب‌نشینی کنند. وی اعلام کرد، موضع عربستان ثابت است و از دولت منصور هادی و پایتخت موقت دولت او در عدن حمایت می‌کند.
تحولات میدانی
شبکه «المیادین» گزارش داد، نیروهای مورد حمایت امارات بر اکثر مناطق عدن در جنوب یمن مسلط شده‌اند و «فضل باعش» فرمانده نیروهای امنیت ویژه وابسته به دولت هادی، به نیروهای وابسته به شورای انتقالی یمن در عدن پیوست و در نوار ویدیویی از تمام نیروهای ویژه خواست تا با نیروهای شورای انتقالی همکاری کنند.این اتفاق، ضربه‌ای محکم به رئیس‌جمهوری مستعفی یمن وارد کرد.
پیش از این‌، نیروهای شورای انتقالی جنوب پس از چهار روز درگیری، بر کاخ ریاست‌جمهوری معاشیق، آخرین پایگاه دولت و ارتش یمن در عدن مسلط شده بودند. شمار تلفات این چهار روز درگیری، ۵۰ تن گزارش شده است.
در این میان، وزارت خارجه دولت هادی از امارات خواسته است که از حمایت مالی و نظامی گروه‌های شورشی فورا دست بردارد.
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل هم پیش از این، ضمن ابراز نگرانی شدید در خصوص وقایع عدن، تمام طرف‌ها را به توقف درگیری‌ها و توسل به راهکار سیاسی دعوت کرده بود.
دیدار بن‌زاید با پادشاه عربستان
«محمد بن زاید» ولیعهد امارات، دیروز به کاخ پادشاهی آل‌سعود در سرزمین «منا» رفت و با
«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان، دیدار کرد. در این دیدار، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی نیزحضور داشت. تسنیم به نقل از شبکه «العربیه» گزارش داد، در این دیدار، طرفین اوضاع یمن را بررسی کردند.
به گفته کارشناسان، بازنده اصلی درگیری‌ها در جنوب یمن، عربستان و امارات هستند و به همین خاطر، سران ریاض تلاش می‌کنند با شعار وحدت، شرایط را به قبل از درگیری‌های جاری برگردانند.
در هر حال، سفر ولیعهد امارات به عربستان، چیزی را عوض نخواهد کرد و ریاض و ابوظبی نمی‌توانند شرایط در جنوب یمن را تحت کنترل خود در‌آورند.
سایر اخبار این روزنامه
دولت به جای خالی کردن صندوق توسعه جلوی هزاران میلیارد فرار مالیاتی را بگیرد رمزگشایی از درگیری‌های امارات و سعودی در جنوب یمن (یادداشت روز) اخبار ویژه تشییع پیکر مطهرشهید مدافع حرم ابراهیم توسلی در قم کنوانسیون دفن پسماندهای هسته‌ای مصوبه دیگری در تاریکی! عطر دل‌انگیز دعای عرفه امام حسین(علیه‌السلام) در سراسر ایران اسلامی ‌پیچید جنگنده‌های سعودی نیروهای تحت امر امارات را در جنوب یمن بمباران کردند ایران ۲ برابر میانگین جهانی خانه خالی دارد تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج‌‌فارس اقدامی ‌خصمانه علیه ایران است دستگاه‌ها موظف به اجرای قانون عفاف و حجاب هستند قاچاقچیان کالا با برخی صاحب‌منصبان استان‌های مرزی هماهنگ هستند اعتراض ورزشکار آمریکایی به وضعیت این کشور با زانو زدن روی سکو با ما در فضای مجازی همراه باشید دولت به جای خالی کردن صندوق توسعه جلوی هزاران میلیارد فرار مالیاتی را بگیرد دولت به جای خالی کردن صندوق توسعه جلوی هزاران میلیارد فرار مالیاتی را بگیرد