توافق علیه قاچاق مواد مخدر و افراط گرایی




عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در سفر دو روزه به بیشکک با «محمدقالی عبدالقاضی‌اف» نخست وزیر و «قشگار جونوش علی‌اف» وزیر کشور قرقیزستان دیدار و گفت وگو کرد. امضای موافقتنامه همکاری انتظامی و امنیتی بین دو کشور و اعلام آمادگی کامل  طرفین برای تقویت تعاملات در زمینه تأمین امنیت، حفظ ثبات منطقه‌ای، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و افراط‌گرایی از جمله توافقاتی بود که در دیدار رحمانی فضلی و علی‌اف  انجام شد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، رحمانی فضلی در سخنان خود با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران خواهان صلح و ثبات برای تمام کشورهای منطقه و دخالت کشورهای خارجی در مسائل جهان اسلام را به هیچ وجه نمی‌پذیرد، گفت: «ایران به هیچ وجه به دنبال مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر نیست اما هر کشور منطقه که از ایران کمک بخواهد، ایران به عنوان برادر مسلمان در کنار آنها خواهد بود.»
او افزود: «پس از شکست داعش در عراق و سوریه، تروریست‌ها به کشورهای خود باز می‌گردند و هم اکنون مشغول بسترسازی برای گسترش ناآرامی‌ها و جنگ بویژه در افغانستان هستند و ایران آمادگی کامل دارد با کشورهای منطقه در زمینه آموزش، تبادل تجربیات و اطلاعات همکاری کند.»
وزیر کشور قرقیزستان نیز در سخنانی با بیان اینکه تقویت روابط با ایران از جمله اولویت‌های بیشکک است، امضای توافقنامه همکاری انتظامی و امنیتی دوجانبه را انگیزه جدیدی برای توسعه همکاری‌های همه جانبه دو کشور دانست و ادامه داد: «با توجه به اینکه ایران دارای تجربه‌های فراوانی در زمینه مبارزه با گروه‌های جنایتکار و قاچاقچیان مواد مخدر بین‌المللی است، تعمیق روابط با همتایان ایرانی یک گام بسیار مهم در مقطع کنونی است.» رحمانی فضلی همچنین روز پنجشنبه از سرویس مبارزه با مواد مخدر قرقیزستان بازدید کرد.  
وزیر کشور در ادامه سفر خود به قرقیزستان از سرویس ملی مبارزه با مواد مخدر قرقیزستان بازدید کرد .در این دیدار رحمانی فضلی در گفت‌وگو با رئیس سرویس مبارزه با مواد مخدر قرقیزستان گفت: جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و اقدامات بسیار گسترده‌ای در این زمینه انجام داده است و با توجه به دریافت نکردن کمک‌های بین‌المللی، همچنان به مبارزه با مواد مخدر ادامه داده است. وی ضمن اشاره به میزان کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان گفت: با وجود اینکه امریکایی‌ها در افغانستان با تمام امکانات حضور دارند، هیچ گونه مبارزه‌ای با مواد مخدر در افغانستان صورت نمی‌‌دهند.
رئیس شورای امنیت جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: سالانه بیش از ۸۰۰ تن انواع مواد مخدر در ایران کشف می‌شود و جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف مبارزه با مواد مخدر از جمله درمان معتادان، راهکارهای کشف  وجاسازی مواد مخدر و همچنین مبارزه با باندهای تبهکار، تجربیات بسیار ارزشمندی دارد و آماده است تمامی این تجربیات را در اختیار قرقیزستان قرار دهد.
در ابتدای این بازدید، رئیس سرویس مبارزه با مواد مخدر قرقیزستان، گزارشی از فعالیت‌های این سرویس در قرقیزستان ارائه کرد. زاپولسکی اولگ با ارائه آمار اقدامات قرقیزستان در مبارزه با مواد مخدر، از جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد در این زمینه به قرقیزستان کمک نماید.
اولگ افزود: سرویس مبارزه با مواد مخدر قرقیزستان در حوزه‌های درمان، مبارزه با توزیع مواد مخدر و همچنین مبارزه با تولید مواد مخدر اقدام می‌کند. سرویس زیر نظر نخست وزیری و به نیابت از وی زیر نظر وزیر کشور فعالیت می‌کند.