اتهام زدید وقت بدهید

آرمان ملي- حميد شجاعي: شايد خود سحر خداياري نيز فکر نمي‌کرد که با مرگش چنين جرياني در داخل و خارج از ايران به‌خصوص در فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي ايجاد کند، اما واقعيت اين است که بحث حضور زنان در ورزشگاه که مطالبه سحر نيز بود، بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته است. پنجشنبه شب در برنامه پرونده ويژه شبکه3 سيما علي مطهري نماينده تهران که در رشته‌توئيت‌هايي به موضوع خودسوزي اين دختر جوان اشاره کرده بود، مورد اتهام و انتقاد قرار گرفت. پس از آن بود که او در نامه‌اي به رئيس صداوسيما خواستار حضور و پاسخگويي به انتقادات و اتهامات وارده شد. مطهري به علي‌عسگري نوشته: «مستدعي است طبق ماده واحده مصوب مجمع تشخيص مصلحت نظام ترتيبي اتخاذ کنيد که اينجانب به مدت دو برابر زماني که درباره اين بنده به تصريح و به تلويح نشر اکاذيب کردند، در همان زمان از شبانه روز در شبکه3 سيما به طور زنده از خود دفاع کنم.» بايد ديد مسئولان صداوسيما به اين در خواست تن مي‌دهند يا درخواست مطهري نيز مانند درخواست مرحوم آيت‌ا... هاشمي به محاق فراموشي خواهد رفت.
20:30 و ماجراي سحر
ماجراي سحر خداياري دختر فوتبالدوست هوادار استقلال که در مقابل يک مجتمع قضايي دست به خودسوزي زد، باعث شد تا برخي مسئولان، چهره‌هاي سياسي، سلبريتي‌هاي هنري و ورزشي و مردم عادي به اين موضوع واکنش نشان دهند و از ظن خود به اظهار نظر بپردازند. با اين حال روايت‌ها از علل و عوامل اين مساله بسيار است؛ از حکم شش ماهه‌اي که تاييد نشد تا بحث دوقطبي بودن و پرداختن به مساله چرايي عدم حضور زنان در ورزشگاه‌ها و... که در نوع خود واکنش‌هاي مختلفي در پي داشت. در اين بين سکوت صداوسيما بيش از 2روز به طول نينجاميد چرا که چهارشنبه سيدمهرداد سيدمهدي رئيس خبرگزاري صداوسيما به اظهارات صورت گرفته در اين ماجرا واکنش نشان داد و نوشت: «در 20:30 همه چيز را درباره دروغ دختر آبي خواهيد ديد.» همين توئيت کافي بود تا بسياري منتظر گزارش 20:30 باشند، اما با پخش اين گزارش که از ابتدا مشخص بود قرار است به چه نتيجه‌اي برسد، واکنش‌ها آغاز شد و شدت گرفت. يکي از اين واکنش‌ها از سوي سيدمرتضي فاطمي فعال رسانه‌اي اصولگرا و مجري برنامه اختياريه صورت گرفت که در رشته توئيتي نوشت: «بعد از اين همه اولدرم بولدرم و تبليغ، حاصل کار يک مشت فکت دستمالي شده مجازي به‌علاوه يکسري حرف گل‌درشت يک اپراتور (به‌عنوان خبرنگار) بود. حضرات مدير در خبرگزاري صداوسيما! به اين کار مي‌گويند سرمقاله‌نويسي نه گزارش تلويزيوني. در فرهنگ ايراني سخت پشت متوفي حرف مي‌زنند چه برسد به بدگويي‌هاي مکرر يک پدر پشت بچه تازه مرحومش. طوري نگوييد که انگار هيچ برخورد نشده که ملت احساس کنند به شعورشان توهين مي‌شود. کسي که به قرار وثيقه آزاد بوده، حداقل در دادرسي مقدماتي مجرم شناخته شده و داديار يا بازپرس برايش کيفرخواست صادر و پرونده به دادگاه رفته است، در مستند شما جوري وانمود شد که گويي بازداشت و دادگاهي شدن اين آدم هيچ ربطي به فوتبال و استاديوم نداشته. چرا ملت را کودن فرض مي‌کنيد؟» البته واکنش‌ها به همين‌جا ختم نشد.
اتهام نشر اکاذيب به يک نماينده


در ميان انبوه واکنش‌ها به خودسوزي سحر، واکنش علي مطهري نماينده تهران در مجلس بيش از همه با مقابله‌هايي مواجه شد. جايي که وي در صفحه توئيتر خود نوشت: «مرگ سحر، دختري که به خاطر ورود پسرانه به استاديوم آزادي بازداشت و در اثر شنيدن محکوميتش به 6 ماه زندان خودسوزي کرد، حاکي از بي‌تدبيري مسئول مربوط است. فرضا کار او غير قانوني بوده، کافي بود چند کلمه نصيحت شود نه محکوم به زندان. حفظ نظام به اين کارها نيست». گرچه پس از تکذيب 6 ماه زندان از سوي دستگاه‌هاي مسئول، مطهري در توئيت ديگري آورد: «در موضوع خانم سحر خداياري مي‌پذيرم که حکم دادگاه صادر نشده بوده، ولي اين خبر قطعي است که در مراجعه سحر به دادگاه، شخص غير مسئولي به او گفته به شش ماه حبس محکوم شده‌اي. اساسا چرا موضوعي به اين کوچکي که با چند کلمه نصيحت قابل ختم بوده دادگاهي شده است؟ البته ما خودکشي را گناه بزرگي مي‌دانيم». هرچند سردبير خبرگزاري ميزان به توئيت‌هاي نماينده تهران پاسخ داد و نوشت: «آقاي مطهري براي جبران خلاف‌گويي قبلي دوباره دروغ گفتيد. فرد غيرمسئول هم به سحر خداياري نگفته به شش ماه حبس محکوم شدي. وي در پاسخ به اين سوال که حکم قانوني‌ام در صورت محکوميت چيست؟ گفته: اگر دادگاه برگزار و جرمي براي شما احراز شود حداکثر مجازات قانوني آن 6 ماه حبس است». البته اين پايان ماجرا نبود و پنجشنبه شب شبکه3 سيما در برنامه‌اي تحت عنوان «پرونده ويژه» به بررسي حواشي مرگ سحر خداياري پرداخت و در آن با تکذيب اظهارات اخير علي مطهري وي را مورد انتقاد قرار داد.
خواستار پاسخگويي‌‌ام
نماينده تهران در مجلس، خواستار دفاع از خود در اين باره شد. ايسنا نوشت؛ علي مطهري در نامه‌اي خطاب به علي عسکري، رئيس سازمان صداوسيما نوشت: «با سلام، نظر به اين که در برنامه زنده شبکه3 سيما در پنجشنبه شب، اينجانب را متهم به نشر اکاذيب درباره فوت مرحومه سحر خداياري به قصد کسب راي کردند، مستدعي است طبق ماده واحده مصوب مجمع تشخيص مصلحت نظام ترتيبي اتخاذ کنيد که اينجانب به مدت دو برابر زماني که درباره اين بنده به تصريح و به تلويح نشر اکاذيب کردند، در همان زمان از شبانه روز در شبکه3 سيما به طور زنده از خود دفاع کنم. وي افزود: اميدوارم اين درخواست به سرنوشت درخواست مرحوم آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني بعد از مناظره کذايي انتخابات سال 88 دچار نشود.
تنوير افکار عمومي
يک نماينده تهران در مجلس در نامه‌اي به رئيس صداوسيما خواستار دفاع از خود و پاسخگويي به اتهامات شد. برنا نوشت؛ پروانه سلحشوي در اين نامه آورده است: نظر به اينکه در گذشته و همين‌طور در روزهاي اخير بارها نام و يا اظهار نظرهاي اينجانب از شبکه‌ها و برنامه‌هاي مختلف آن سازمان از جمله برنامه «بيست و سي» و اظهارنظرهايي از سوي مهمانان برنامه «پرونده ويژه» از شبکه3 سيما نظير نوع عملکرد اينجانب در مجلس و نشر اکاذيب به قصد کسب رأي در خصوص مرحوم سحر خداياري مطرح شده، لذا خواهشمند است مطابق با ماده واحده مصوب مجمع تشخيص مصلحت نظام ترتيبي اتخاذ فرماييد تا به مدت دو برابر زماني که درباره اينجانب در برنامه‌هاي آن سازمان نشر اکاذيب شده، فرصت براي تنوير افکار عمومي داشته باشم. بي‌طرفي آن سازمان در اين خصوص و اختصاص وقت براي دفاع از اتهامات منتسب، شائبه هرگونه تخريب سازمان‌يافته از سوي آن سازمان را از بين خواهد برد.