قیمت خوابگاه‌های خودگردان دوبرابر شد

یکی از موضوعاتی که هر ساله و با آغاز سال تحصیلی مورد بررسی قرار می‌گیرد، هزینه‌های تحصیلی دانشجویان است، هزینه‌هایی که شامل شهریه، خوابگاه، تغذیه و... می‌شود. در این میان هرچند برخی دانشگاه‌های دولتی هزینه‌ای برای تحصیل از دانشجویان دریافت نمی‌کنند، اما مشکلات دیگری ازجمله هزینه‌های خوابگاهی برای دانشجویان این دانشگاه‌ها همچنان وجود دارد.
هزینه اقامت در خوابگاه‌ها رابطه تعریف‌شده‌ای با ظرفیت اتاق، امکانات و موقعیت خوابگاه نسبت به محل کار یا محل تحصیل ساکنان دارد که بنابر لیست قیمت‌های اعلام‌شده از سوی صندوق رفاه دانشجویان سه نوع خوابگاه یا سرای دانشجویی برای این افراد درنظر گرفته شده که در جدول شماره یک، این قیمت‌ها برای سال تحصیلی 99-98 آمده است.
در کنار خوابگاه‌های دولتی، خوابگاه‌های خودگردانی نیز وجود دارد که دانشگاه‌هایی که نمی‌توانند نیازهای خوابگاهی خود را برطرف کنند، این خوابگاه‌ها را برای دانشجویان خود معرفی می‌کنند.
از آنجا که بسیاری از دانشگاه‌ها ظرفیت محدودی برای پذیرش دانشجویان غیربومی دارند و نمی‌توانند جوابگوی نیاز این دانشجویان در خوابگاه‌های کشور باشند، خوابگاه‌های خودگردان برای برطرف کردن نیازهای این دانشجویان به وجود آمده‌اند. درمورد خوابگاه‌های خودگردان باید بگوییم همان خوابگاه‌های غیردولتی هستند که با دریافت هزینه‌ای بالاتر از خوابگاه‌های دانشجویی، اتاق‌های دو تا 10 نفره را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند تا دیگر دغدغه محل اسکان نداشته باشند.


این خوابگاه‌ها توسط شخص یا اشخاصی به صورت خصوصی اداره می‌شوند و طی تفاهمنامه‌ای با دانشگاه همکاری می‌کنند. البته این را هم در نظر داشته باشید که دانشگاه تنها تا جایی که اختیارات قانونی داشته باشد می‌تواند روی عملکرد این خوابگاه‌ها نظارت داشته باشد، به‌طور مثال دانشگاه نمی‌تواند بر نحوه اداره و حتی امکانات خوابگاه‌های خودگردان اظهارنظر کرده یا دخالتی داشته باشد. بر همین اساس بسیاری از کسانی که در این خوابگاه‌ها زندگی می‌کنند همیشه این اعتراض را دارند که امکانات این خوابگاه‌ها در ازای هزینه‌ای که می‌گیرند بسیار ناچیز است و هیچ ارگانی نیست که روی عملکرد آنها نظارت داشته باشد. البته مسئولان صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم اعلام کرده‌اند که میزان نظارت روی این خوابگاه‌های خودگردان را افزایش خواهند داد که مطمئنا تحقق این امر نیاز به زمان زیادی دارد.
همچنین این مساله را هم در نظر داشته باشید که هر دانشجویی توان پرداخت اجاره و رهن منازل اجاره‌ای را ندارد و ترجیح می‌دهد در خوابگاه‌های دانشجویی اسکان داشته باشد تا بتواند از امکانات حتی ناچیز این خوابگاه‌ها استفاده کند. البته خوابگاه‌های خودگردان زیادی هستند که امکانات رفاهی بسیار عالی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند، اما هزینه اسکان در این خوابگاه‌ها آنقدر بالاست که بسیاری از دانشجویان توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند؛ یکی از ویژگی‌های نامناسب این نوع خوابگاه‌ها حضور افراد غیردانشجو است، یعنی مدیران این خوابگاه‌ها صرفا اتاق‌ها را در اختیار دانشجویان قرار نمی‌دهند بلکه ممکن است افرادی که در شهرهای مختلف به بهانه‌هایی مانند اشتغال فعالیت دارند نیز در این خوابگاه‌ها ساکن باشند.
خوابگاه‌های خودگردان امسال حدودا از 200 تا 400 هزار تومان افزایش قیمت داشته‌اند، به‌طور مثال یک خوابگاه خودگردان حوالی میدان انقلاب تهران قیمت اتاق دو تخته را برای امسال بین 600 تا 750 هزار تومان تعیین کرده است، درحالی که سال گذشته قیمت‌های این حوالی بین 300 تا 500 هزار تومان برای هر ماه بوده است. قیمت برخی خوابگاه‌های خودگردان در شهر تهران  در جداول زیر مشخص شده است.

سقف شهریه خوابگاه‌های خودگردان 600 هزار تومان است روز گذشته معاون دانشجویی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه‌ای که با حضور روسای مناطق 9گانه تهران و مسئولان صندوق رفاه دانشجویان برای تعیین شهریه خوابگاه‌های خودگردان برگزار شد، گفت: «کف و سقف شهریه خوابگاه‌های خودگردان در استان تهران ماهانه 300 تا 600 هزار تومان است. بنده با توجه به مسئولیت خود به‌عنوان معاون دانشجویی دانشگاه مادر استان تهران در اعطای مجوز به خوابگاه‌های خودگردان تاکنون برای کسب مجوز راه‌اندازی خوابگاه‌های خودگردان بیش از 12 درخواست داشته‌ام که از این تعداد به حدود 10 خوابگاه مجوز راه‌اندازی داده شد و با یک یا دو درخواست موافقت نشد. افرادی که برای راه‌اندازی خوابگاه خودگردان درخواست مجوز می‌کنند، باید مستنداتی درمورد بنا، امکانات، شرایط و... ارائه کنند و چنانچه شرایط خوابگاه طبق مستنداتی که ارائه می‌شود مطلوب نباشد، فرد درخواست‌کننده برای اخذ مجوز باید نواقص را برطرف کند.»
حسن به‌نژاد، معاون دانشجویی دانشگاه تهران در ادامه با تاکید بر اینکه مجوزهای صادرشده به مدت یک سال اعتبار دارند، ادامه داده است: «دانشجویانی که متقاضی خوابگاه‌های خودگردان هستند می‌توانند با مراجعه به سایت صندوق رفاه دانشجویان به نشانی www.swf.ir و مراجعه به بخش سامانه خوابگاه غیردولتی به نشانیwww.kg.swf.ir با شرایط و امکانات خوابگاه‌هایی که موفق به کسب مجوز شده‌اند، آشنا شوند و درصورت تمایل اقدام به رزرو و اجاره خوابگاه‌ها کنند. در جلسه‌ای که با حضور روسای مناطق 9گانه تهران و مسئولان صندوق رفاه برای تعیین شهریه خوابگاه‌های خودگردان برگزار شد، کف و سقف شهریه خوابگاه‌های خودگردان در استان تهران ماهانه 300 تا 600 هزار تومان تعیین شد. درواقع استان تهران به سه منطقه جنوبی، مرکزی و شمالی تقسیم‌بندی شده و خوابگاه‌های این مناطق در سه رتبه، رتبه‌بندی شده‌اند، به‌عبارتی خوابگاه‌های خودگردان استان تهران به 9 لایه تقسیم شده‌اند و شهریه خوابگاه‌ها از ماهی 300  هزار تومان در برخی مناطق تهران آغاز شده و تا ماهی 600 هزار تومان در مناطق شمالی تهران تعیین شده است.»