جودوی ایران تعلیق شد

آرمان‌ملي: بعد از حاشيه‌هايي که به‌دليل تصميم جنجالي سعيد ملايي مطرح شد و پاسخ رئيس کميته ملي المپيک به شيطنت‌هاي رئيس فدراسيون جهاني جودو، روز گذشته خبري مبني بر تعليق فدراسيون جودوي کشورمان مطرح شد.
شروع ماجرا
اوايل شهريورماه خبر پناهندگي قهرمان جودوي کشورمان منتشر شد. سعيد ملايي که يکي از شانس‌هاي مسلم کسب مدال ايران در المپيک تابستاني توکيو 2020 در رشته جودو محسوب مي‌شود و بهترين جودوکار کنوني ايراني در رنکينگ فدراسيون جهاني است، طي اقدامي بحث‌برانگيز در شبکه‌هاي اجتماعي از فدراسيون بين‌المللي جودو درخواست کمک براي حضور تحت لواي تيمي ديگر در المپيک سال آينده کرده است. فدراسيون جهاني پيش از اين در چند مرحله به فدراسيون و کميته ملي المپيک ايران، هشدار‌هاي کتبي و شفاهي داده بود. سعيد ملايي در مسابقات اخير قهرماني جهان با پنج پيروزي پياپي به نيمه نهايي رقابت‌هاي جهاني راه يافت؛ اما با گردن نهادن به تصميمات مسئولان تيم، اين بخت پررنگ را از دست داد تا در فينال به حريفي از رژيم‌صهيونيستي برخورد نکند. گفتني است، در صورت صعود ملايي به مبارزه نهايي و سپس خودداري اين ورزشکار از شرکت در مسابقه فينال مقابل نماينده رژيم‌صهيونيستي، عواقب فاجعه‌باري براي کاروان ورزش ايران، فدراسيون جودو و احتمالا خود اين ورزشکار به‌وجود مي‌آمد که شامل محروميت‌هاي وسيع مي‌شد.
شيطنت فدراسيون جهاني


در پي اتفاقات به‌وجود آمده براي سعيد ملايي جودوکار ايران در رقابت‌هاي جهاني و برخي رفتار و دخالت‌هاي رئيس فدراسيون بين‌المللي جودو، رئيس کميته ملي المپيک کشورمان نامه اعتراضي شديدالحني در اين زمينه براي توماس باخ رئيس کميته بين‌المللي المپيک ارسال کرد. صالحي‌اميري دربخشي از اين نامه با اشاره به سناريوي از پيش برنامه‌ريزي شده ويزر (رئيس فدراسيون جهاني جودو) اعلام داشته که وي در حاشيه مسابقات جهاني ژاپن شرايط دلهره‌آور و پراسترسي را براي سعيد ملايي ملي‌پوش کشورمان به تصوير کشيده و به وي القا نموده که در صورت بازگشت به وطن، با مشکل روبه‌رو خواهد شد. ويزر با قول حمايت از اين ورزشکار براي پيوستن به تيم پناهندگان IOC، سعي در ترغيب ورزشکار به درخواست پناهندگي در آلمان نموده است و شکي نيست که ملايي به‌دليل همين فضاي التهاب‌آور به‌وجود آمده در مسابقات جهاني نتيجه نگرفته است.«مطلع باشيد که به ملايي پيغام و اطمينان داده‌ام هيچ تهديدي متوجه شخص وي و خانواده‌اش نبوده و نيست و ضمانت مي‌نمايم که همچون يک قهرمان در ايران با آغوشي باز مورد استقبال قرار خواهد گرفت».
محروميت ايران
سايت فدراسيون جهاني جودو اعلام کرد که فدراسيون ايران را تعليق کرده است. سايت فدراسيون جهاني جودو در بيانيه خود نوشت: فدراسيون جهاني جودود (IJF) مطلع شده است که در تاريخ 28 آگوست سال 2019، در جريان رقابت‌هاي قهرماني جهاني اخير در توکيو، يک جودوکار از ايران، آقاي سعيد ملايي (دسته منهاي 81 کيلوگرم) از سوي مقامات ايراني و فدراسيون جودوي ايران دستور گرفته که از ادامه رقابت‌ انصراف دهد تا از رويارويي احتمالي با ورزشکار رژيم‌صهيونيستي - در اين مورد ساگي موکي - جلوگيري کند. حقايق و اعمال صورت گرفته در تضاد فاحش با محتواي نامه‌اي است که در تاريخ هشتم مي سال 2019 با امضاي رئيس کميته ملي المپيک ايران، آقاي سيدرضا صالحي‌اميري و رئيس فدراسيون جودوي ايران، آقاي آرش ميراسماعيلي به فدراسيون جهاني جودو ارسال شد که در آن قويا تاييد شده بود .... «بدين وسيله ما مايليم تاييد کنيم که کميته ملي المپيک ايران بايد کاملاً مطابق منشور المپيک و اصل مبارزه با تبعيض‌نژادي اين منشور عمل مي‌کند و فدراسيون جودوي ايران هم بايد کاملا مطابق منشور المپيک و اساسنامه فدراسيون جهاني جودو عمل کند.» کميته اجرايي فدراسيون جهاني جودو چنين اعمالي را غيرقابل تحمل دانسته و متعاقبا مطابق با بند 28 اساسنامه اين فدراسيون، تصميم به آغاز يک فرآيند انضباطي عليه فدراسيون جودوي ايران و ارجاع اين پرونده به کميسيون انضباطي فدراسيون جهاني جودو گرفت. کميسيون انضباطي فدراسيون جهاني جودو با بررسي پرونده به اين نتيجه رسيده است که بند 28.2 اساسنامه فدراسيون جهاني جودو در اين مورد قابل اجرا است. مطابق بند 28.2.4 اسناسنامه فدراسيون جهاني جودو، اعمال صورت گرفته آنقدر جدي بوده‌اند که مشمول تعليق محافظتي مي‌شوند. کميسيون انضباطي در گذشته نيز متوجه ارتکاب چنين تخلفاتي شده است. در جريان المپيک 2004، رئيس فعلي فدراسيون جودوي ايران، آرش ميراسماعيلي از سوي مقامات ايران دستور گرفت که از مسابقه‌دادن خودداري کند تا از رويارويي احتمالي با يک ورزشکار رژيم صهيونيستي جلوگيري کند. اتفاقي مشابه نيز در جريان مسابقات جايزه بزرگ 2019 پاريس در مورد سعيد ملايي رخ داد. کميسيون انضباطي همچنين اعلام مي‌دارد که رويداد بعدي فدراسيون جهاني جودو در تاريخ بيستم سپتامبر سال 2019 به‌عنوان جايزه بزرگ در تاشکند برگزار خواهد شد. اين کميسيون دليلي محکمي براي باور اين موضوع دارد که فدراسيون جودوي ايران بار ديگر و مکررا دست به تخلفات ديگر و اعمال ناقض منافع مشروع، اصول و اهداف فدراسيون جهاني جودو خواهد زد. بر اساس موارد فوق‌الذکر، کميسيون انضباطي فدراسيون جهاني جودو اعلام مي‌کند: فدراسيون جودو ايران مي‌تواند نسبت به حکم صادر شده به دادگاه حکميت در ورزش (CAS) اعتراض کند. مهلت قانوني براي اعتراض 21 روز از زمان دريافت حکم است. تعليق حفاظتي در نظر گرفته شده براي فدراسيون جودوي ايران از تمامي رقابت‌ها و فعاليت‌هاي اجرايي و اجتماعي، از 18 سپتامبر تا زمان اعلام حکم نهايي در خصوص اين پرونده از سوي کميسيون انضباطي اجرايي است. اين تعليق حفاظتي با وجود نهايي نبودن حکم، بلافاصله لازم‌الاجرا است.
واکنش فدراسيون
آرش ميراسماعيلي در گفت‌وگو با پايگاه خبري وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اينکه تعليق جودوي ايران بسيار عجولانه و ناعادلانه انجام شد و سناريوي از پيش تعيين شده بود و متاسفانه ورزشکار ما هم وارد اين موضوع شد و در نهايت با ايميلي که دريافت کرديم، مطلع شديم تعليق انجام شده است، گفت: 13 سپتامبر ايميلي دريافت کرديم که در آن اعلام شده بود، پنج نفر را براي کميته انضباطي به منظور بررسي موضوع ايران منصوب کردند و از من خواسته بودند گزارشي را ارائه کنم که دفاع ايران به چه صورت خواهد بود. ميراسماعيلي با اشاره به ايميلي که با هماهنگي وزارت ورزش و جوانان و کميته ملي المپيک به‌صورت کتبي براي دفاع ارائه شده است، توضيح داد: متاسفانه به يکباره ديديم ايميلي که فدراسيون جهاني ارسال کرده، کاملا متفاوت از روالي است که خودشان تعيين کردند و حتي قرار بود در گرندپري اسکندريه 22 و 23 سپتامبر کميته انضباطي برگزار و به‌صورت موقت ايران را تا رسيدگي نهايي تعليق کنند؛ اما در ايميل تمام موارد فدراسيون جهاني نقض شد.وي با بيان اينکه گزارش فدراسيون جهاني از جودوي ايران حاوي ادعاهاي دروغين نسبت به جودوي ايران است، تصريح کرد: فدراسيون جودو با هماهنگي وزارت ورزش و جوانان و کميته ملي المپيک ديپلماسي خودش را خواهد داشت که اميدوارم از اين مرحله سخت و تعليقي که همراه با تحريم‌ها عليه مردم ايران است؛ عبور کنيم و در اين جنگ نابرابر به‌عنوان سرباز مملکت که به آب و خاک پايبند است، پيروز شويم.