صدور ویزا برای حسن روحانی در دقیقه 90

آفتاب یزد – گروه سیاسی: در حالیکه تا دوروز پیش عدم صدور ویزا برای ظریف و حسن روحانی تبدیل به یک چالش و مجادله جدی شده بود و برای نخستین بار سخن از احتمال لغو سفر مقامات یک کشور به مجمع عمومی سازمان ملل آن هم برخلاف پروتکل‌های مرسوم و قرارداد فیمابین آمریکا وسازمان ملل شنیده می‌شد سرانجام روزگذشته وزیر امور خارجه کشورمان برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک شد.
محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان بامداد جمعه به منظور شرکت در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد. ظریف در حاشیه این نشست با تعدادی از همتایان خود از دیگر کشورها نیز دیدار و رایزنی می‌کند.آن طور که ایسنا می‌نویسد رئیس جمهور نیز روز دوشنبه عازم نیویورک خواهد شد.
بر اساس این گزارش مقامات دولت آمریکا روز پنجشنبه ویزای مقامات ایران را برای سفر به نیویورک جهت شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل صادر کرد. اما این اتفاق به همین سادگی‌ها هم نبود.
> داستان از کجا شروع شد؟


از چند روز پیش عدم صدور ویزا برای روحانی و ظریف و هیئت ایرانی ناگهان تبدیل به یک جنجال رسانه‌ای شد. در حالیکه تا پیش ازاین به دلیل مطرح شدن برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره دیدار رئیس جمهور و ترامپ در نشست سازمان ملل، هیچ کسی به این که مشکلی در سفر روحانی به نیویورک پیش بیاید فکرهم نمی‌کرد، اما به یکباره خبر شگفت‌انگیز عدم صدور روادید برای رئیس جمهور جهانی شد. با اینکه پیشتر هم مشکل تاخیر در صدور روادید برای محمدجواد ظریف در سفر پیشینش به نیویورک پیش آمده بود اما آن موضوع تا این حد بغرنج نشده بود. موضوع عدم صدور ویزا برای روحانی و ظریف به قدری جدی شد که کار به دبیر کل سازمان ملل کشید و «آنتونی گوترش»، دبیر کل این سازمان گفت: این سازمان برای حل و فصل مسائل مربوط به صدور روادید برای «حسن روحانی» و «محمد جواد ظریف»، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران با مقام‌های آمریکایی در تماس است. آنتونیو گوترش گفت: «ما با کشور میزبان (آمریکا) برای حل و فصل تمامی مسائل حل‌نشده مربوط به روادید این هیئت (هیئت ایران) در تماس هستیم. امیدواریم این کار مسئله را حل کند.»
بعد از این تلاش گوترش بود که خبرنگاران از دونالدترامپ در مورد سرنوشت سفرحسن روحانی به نیویورک پرسیدند که او درپاسخ گفت: واقعاً نمی‌دانم. به من ارتباط ندارد، به خودش بستگی دارد..من اجازه خواهم داد آنها [به نیویورک] بیایند. اگر به من مربوط باشد، اجازه می‌دهم بیایند. نظر من همیشه این بوده که سازمان ملل، مهم است. این سازمان پتانسیل فراوانی دارد. اگر کسی بخواهد بیاید من مانع ورودش نمی‌شوم، بنابراین به خودشان بستگی دارد.»اظهاراتی که خیلی‌ها آن را نرمش ترامپ در صدور ویزا
تلقی می‌کردند.
هرچند بعد ازاین نیز خبری از صدور ویزا نشد تا اینکه سرانجام سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در صفحه توییتر خود اعلام کرد: وزیر امور خارجه کشورمان بامداد روز جمعه عازم نیویورک می‌شود.
این توئیت البته بازهم شک و شبهات را بر طرف نکرد چون در آن اثری یا خبری از رفتن یا نرفتن حسن روحانی به نیویورک نبود. موضوعی که عده‌ای را به این شک انداخت که نکند، ویزای ظریف آمده و حسن روحانی نه.
و یا اینکه حسن روحانی به دلیل تاخیر و تعلل مقامات آمریکایی عطای نیویورک را به لقایش بخشیده و ظریف را به عنوان نماینده خود و ایران راهی مجمع سازمان ملل کرده است. موضوعی که البته ساعاتی بعد به نوعی تکذیب می‌شود و خبر می‌آید که رئیس جمهور نیز روز دوشنبه عازم نیویورک خواهد شد.
> نوع تردد روحانی چگونه خواهد بود؟
البته هنوز درباره نوع ویزا و نوع تردد مقامات کشورمان اطلاعی دردست نیست، چرا که دفعه پیش هم ویزای ظریف اگرچه با تاخیر و تعلل برای سفر به نیویورک برایش فراهم شد اما عملا این ویزا او را محدود به سازمان ملل و هتلش کرده بود و اجازه رفتن به نقاط دیگر از او گرفته شد. حال آنکه اکنون هم عده‌ای می‌گویند ویزای داده شده به روحانی و ظریف نیز در چارچوب همین محدودیت هاست به ویژه آنکه عملا آمریکا چندی پیش و در پی تحریم ظریف وزیر خارجه ایران، تردد سایر دیپلمات‌های ایرانی را هم درنیویورک محدود کرد.
از آن موقع وضعیت تردد بیش از ۱۰ دیپلمات ایرانی و خانواده‌هایشان که در نیویورک زندگی می‌کنند، به شدت تغییر کرد.این دیپلمات‌ها مشمول قوانین مشابهی شدند که آمریکا علیه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، وضع کرده است.بر این اساس، این افراد تنها می‌توانند بین سازمان ملل، دفتر ایران در سازمان ملل، محل اقامت نماینده ایران در سازمان ملل و فرودگاه جان اف کندی تردد داشته باشند.
اما ظاهرا آمریکا به طور کلی قوانین تردد مقامات که تاریخ انقضا ندارند را برای «تمامی اعضای دفتر دائم ایران در سازمان ملل، اعضای خانواده نزدیک آنها و نمایندگان دولت ایران در سازمان ملل» اجرا می‌کند. درخواست برای هرگونه تردد دیگری باید از پنج روز زودتر اعلام و از سوی اداره دفاتر خارجی وزارت امور خارجه آمریکا صادر شود. دفتر ایران در سازمان ملل هم باید اطلاعات سکونتی و اقامت هتلی اعضای خود را برای اخذ تاییدیه ارسال کند.این در حالی است که به غیراز مقامات کشورمان که به نیویورک خواهند رفت همان طور که گفته شد 13 دیپلمات ایرانی در نیویورک حضوردارند. حال باید دید که آیا روحانی نیز با چنین مشکلی مواجه است؟