مجلس با تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی موافقت کرد

بخش خبری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز با تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی موافقت کردند. نمایندگان با 116 رای موافق، 46 رای مخالف و 3 رای ممتنع از 194 نماینده حاضر به طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی رای موافق دادند.
بر مبنای ماده واحده این طرح؛از تاریخ تصویب این قانون، احکام مربوط به ادغام دو وزارتخانه "بازرگانی" و "صنایع و معادن" در قانون تشکیل دو وزارتخانه "تعاون، کار و رفاه اجتماعی" و "صنعت، معدن و تجارت" مصوب هشتم تیر 1390 لغو و وزارت بازرگانی تشکیل می‌شود و "وزارت صنعت، معدن و تجارت" از این پس به عنوان سابق وزارت صنایع و معادن و وزارت جهاد کشاورزی بدون تغییر با کلیه وظایف و اختیارات سابق به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
بر مبنای تبصره 1 این ماده واحده؛ از تاریخ تصویب این قانون کلیه وظایف و اختیارات موضوع ماده (1) قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی مصوب 24 بهمن 1391 حسب مورد به وزارتخانه‌های ذی ربط منتقل می‌شود.
نمایندگان در تبصره 2 این ماده واحده مصوب کردند که وظایف و اختیارت وزارتخانه‌های یادشده، با توجه به به قوانین «برنامه پنج ساله ششم توسعه»، «اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی» و «مدیریت خدمات کشوری»، با عنایت به به ماموریت‌های جدید این وزارتخانه، حداکثر شش ماه پس از تصویب ازسوی هیات وزیران به تصویب مجلس می‌رسد. وزارتخانه‌های یادشده تا زمان تصویب و ابلاغ وظایف و اختیارات جدید بر حسب وظایف و اختیارات سابق به قعالیت خود ادامه می‌دهند.


برمبنای تبصره 3 این ماده واحده؛ هزینه‌های ناشی از اجرای این قانون از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری و از بودجه وزارتخانه‌های یادشده، تامین می‌شود.
در تبصره 4 مقرر شد کلیه قوانین عام و خاص مغایر با این قانون از تاریخ تصویب ملغی الاثر می‌شود.
*انصاری: تشکیل وزارت تجارت می‌تواند دولت را در عبور از شرایط کنونی یاری کند
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور با تاکید بر این که امروز شرایط کشور تحت تاثیر تحریم‌ها عادی نیست گفت: تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی می‌تواند به دولت در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و واحدهای تولیدی و همچنین تنظیم بازار یاری کند.
جمشید انصاری به عنوان نماینده دولت در جلسه علنی دیروز مجلس با اشاره موافقت دولت با تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی افزود: آن چه که ازسوی مخالفان درخصوص تشکیل این وزارت خانه مطرح شد مباحث کارشناسی بود که شاید در شرایط عادی کشور در زمان تصمیم‌گیری باید به آنها توجه شود اما امروز شرایط کشور عادی نیست وهمان‌طور که همه می‌دانند دشمن ما را در شرایط اقتصادی دشواری قرار داده است.
وی گفت: اکنون باید برای کشور تصمیماتی متناسب با وضعیت جدید اتخاذ کنیم اگر بنا باشد استدلالهای ما برای اداره کشور استدلالهای شرایط عادی باشد نمی‌توانیم کشوررامدیریت کنیم.برای تنظیم بازار، اختصاص منابع محدود ارزی و تامین کالاهای مورد نیاز مردم و واحدهای تولیدی نیاز به این وزارتخانه داریم.
رئیس سازمان امور استخدامی کشور در ادامه تصریح کرد: امروز شرایط کشور مانند گذشته نیست که ما کالاهای اساسی مردم و تولید کنندگان را به راحتی تامین کنیم ما بعضا برای تامین کالاها مجبور به ایجاد شرکت‌های متعددی هستیم تا تحریم‌ها را دور بزنیم. اساسا هزینه‌ها در دوران تحریم‌ افزایش یافته و ما باید بتوانیم آن را کاهش دهیم.
وی در ادامه تاکید کرد: تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی دولت را متمرکز می‌کند تا از تمام امکانات خود بتوانند استفاده کرده و کشور را از این بحران عبور دهد. مقایسه‌ای که با دیگر کشورها در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد که در 50 درصد کشورها این وزارت خانه از بخش صنعت جدا است و در 50 درصد مابقی وزارت صنعت با تجارت با یکدیگر ادغام شده است و این تصمیم‌گیری به شرایط اقتصادی کشور باز می‌گردد.
*جنجال پژمان فر در مجلس
در جریان بررسی طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی مشاجره لفظی پژمان‌فر نماینده مشهد و لاریجانی رئیس مجلس برای دقایقی جو مجلس را متشنج کرد. لاریجانی با تندی پژمان‌فر را که به او اتهام دیکتاتوری زد، خطاب قرار دارد و گفت که شما با دیکتاتوری این بساط را در کشور راه انداختید و تریبون یک طرفه دست شماها است.
هنگام بررسی این طرح تعدادی از نمایندگان همچون پژمان فر، حاجی‌بابایی، سبحانی فر و موسوی لارگانی پشت تریبون مجلس مقابل رئیس مجلس حاضر شده و با فریاد نسبت به تصویب کلیات این طرح اعتراض کردند. اعتراض آنها به این طرح این بود که این طرح خلاف قانون برنامه است و نتوانسته رای لازم را کسب کند.
پژمان فر با فریادهایی مدام این موضوع را گوشزد می‌کرد که لاریجانی خطاب به او گفت: حق ندارید این گونه حرف بزنید شما هم باید سر جایتان بنشینید و همچون سایر نمایندگان صحبتتان را مطرح کنید.
بعد از آن حاجی دلیگانی تذکری داد مبنی بر اینکه این طرح خلاف قانون برنامه است که رئیس مجلس توضیح داد که چون قرار نیست چیزی به دولت اضافه شود اشکال قانون برنامه ندارد.
علیرغم این توضیحات، دقایقی بعد پژمان فر که بر روی صندلی‌اش نشسته بود شروع به فریاد زدن کرد که لاریجانی خطاب به او گفت: آقای پژمان‌فر توهین نکنید، تذکرتان را ثبت کنید تا جوابتان را همچون سایر نمایندگان بدهیم. این که فریاد می‌زنید و اینجا می‌آیید کار درستی نیست. در مجلس که فقط شما تشریف ندارید. مجلس آیین نامه دارد تذکر دهید و صبر کنید.
وی افزود:‌ عادت کردید با فریاد کارهایتان را جلو ببرید مانند بقیه بنشینید و توهین نکنید.
در این هنگام پژمان فر با فریادهایی لاریجانی را دیکتاتور خطاب کرد که رئیس مجلس در واکنش به او گفت«دیکتاتور خود شما هستید که در کشور این بساط را به راه انداخته‌اید. تمام تریبون‌های کشور در اختیار شما و دوستانتان است و هر چه دلتان می‌خواهد به همه گفته‌اید. مجلس آیین‌نامه دارد و شما عادت کرده‌اید با فریاد کارهایتان را پیش ببرید و کسی هم معترض شما نمی‌شود.»
در این هنگام از انصاری معاون رئیس‌جمهور درخواست شد که برای توضیح درباره‌ طرح پشت تریبون مجلس حاضر شود که علیرغم آغاز صحبت‌های او مجددا پژمان فر با فریاد نظم مجلس را بر هم زد که لاریجانی خطاب به او گفت: تریبون یک طرفه شما هستید. همه تریبون‌ها دستتان است. هر چه خواستید به همه می‌گویید کسی هم چیزی به شما نمی‌گوید که این مملکت این طور شده است. 4 نفر این طور حرف می‌زنند و بقیه تسلیم می‌شوند، ما چیزی به شما نمی‌گوییم ولی شما هر چه دلتان خواست گفتید. بعد از این صحبت‌های لاریجانی فضای مجلس آرام شد.
بعد از دقایقی رئیس مجلس به نصرالله پژمان‌فر اجازه تذکر داد. نماینده مشهد خطاب به لاریجانی گفت: بنده واقعا متاسفم که شما فرمایشاتی را در صحن علنی مجلس بیان کردید که شاید رادیوهای بیگانه نیز این مسائل را به راحتی به زبان نمی‌آورند. شما با یک نماینده مجلس که در قانون جمهوری اسلامی قصد استفاده از حق قانونی خود را داشت این گونه برخورد کردید.
وی اظهارداشت: آقای دکتر بنده تذکری داشتم و قصد داشتم در پنج محور تذکر خود را بیان کنم اما شما اجازه مطرح کردن به من را ندادید. اتفاقا تریبون در دست ما نیست که برای بیان مسائل حق حرف زدن نداریم و باید داد و بیداد به راه بیندازیم.
نماینده مشهد تصریح کرد: برادر شما 10 سال رئیس قوه قضاییه بود و شخص شما نیز 12 سال رئیس مجلس هستید. در میدان سیداسماعیل نیز می‌گویند بین دیدگاه شما و آقای روحانی تفاوتی وجود ندارد. به عبارت دیگر سه قوه دست شماهاست. آیا اکنون تریبون در دست ما است یا شما؟
وی افزود: بنده طبق وظایف قانونی خود قصد بیان تذکر آیین‌نامه‌ای داشتیم اما شما آیین‌نامه را زیر پا گذاشتید. آیا ما دیکتاتور هستیم یا شما که اجازه نمی‌دهید ما به وظایف خود عمل کنیم؟. اگر اجازه دهید نمایندگان مسائل مردم را در مجلس بیان کنند دیگر شاهد تجمعات غیرقانونی در خیابان‌ها نیستیم.
پژمان‌فر افزود: بارها تاکید کردم که تریبون‌ها را نباید بست. شما اجازه نمی‌دهید حرف مردم از پشت تریبون مجلس زده شود. شما تریبون را بسته‌اید و باعث این بی‌نظمی‌ها و حمله رادیوها و رسانه‌های بیگانه شده‌اید وگرنه ما در چارچوب نظام حرف‌های خود را می‌زنیم.
وی در ادامه با اشاره به دلایل مخالفت خود با طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی بیان کرد: این طرح با بند 10 نظام سیاست‌های اداری و بند 16 نظام سیاست اقتصاد مقاومتی و با اصل 75 قانون اساسی مغایر است. شما می‌گویید تشکیل دو وزارتخانه جدید خرجی ندارد. آیا دو وزیر در یک اتاق می‌نشینند. چرا نمی‌گذارید حرف‌ها زده شود. همه ما در یک نظام هستیم اما شما می‌گویید ما در چارچوب نظام عمل نمی‌کنیم. اگر مملکت به اینجا رسیده است تاکنون دست شماها بوده است. شما اختیارات مجلس را به شورای اقتصادی سران سه قوه برده‌اید و مجلس را ناکارآمد کرده‌اید. ما شما را به صبر دعوت می‌کنیم و با حرف‌هایی که دیگران به شما می‌زنند از چارچوب نظام خارج نشوید.
علی لاریجانی در پاسخ به تذکر وی بیان کرد: شما مطالبی را فرمودید که قضاوتش با نمایندگان مجلس و ملت است. آیا ما مانع حرف زدن شما می‌شویم؟. اکنون مگر شما پشت تریبون صحبت نمی‌کنید. این مسائل است که رادیوهای بیگانه از آن سوء استفاده می‌کنند.
رئیس مجلس اظهارداشت: شما می‌گویید بنده اختیارات مجلس را به جای دیگر بردم درحالی که همه می‌دانند این تدبیر رهبری بود که شورای اقتصادی سران سه قوه تشکیل شود اما شما این موضوع را به من نسبت می‌دهید. بنده نگفتم مطلب خود را نگویید بلکه گفتم مطابق آیین‌نامه عمل کنید. آیین‌نامه می‌گوید هر فرد اخطار و یا تذکر خود را بیان می‌کند و اگر رئیس جلسه آن را پذیرفت به رای می‌گذارد.
لاریجانی تاکید کرد:‌ ممکن است تشخیص من با شما یکی نباشد اما شما مرا به دیکتاتوری متهم می‌کنید و می‌گویید طبق تشخیص من عمل کنید. شما می‌گویید کشور دست ما است درحالی که این گونه نبوده و نیست بلکه کشور در دست مجلس و دولت است. مجلس نیز یک نفر نیست. شما خودتان با حرف‌هایی که می‌زنید مجلس را تخریب می‌کنید.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی یک کشور مردم سالار است که در راس آن ولی فقیه قرار دارد، بیان کرد: هر یک از قوا به طور جداگانه تصمیم خود را اتخاذ کرده و با یکدیگر رایزنی می‌کنند. آقای حاجی دلیگانی گفتند که دیروز نسبت به صداوسیما تند برخورد کردم اما بنده از اینکه مجلس را در یک رسانه تمسخر کنند ناراحتم. مجلس پایگاه دموکراسی است. اگر به شخص بنده مطلبی بگویند مسئله‌ای نیست اما زمانی که کیان مجلس به میان می‌آید همه باید از آن دفاع کنیم.
لاریجانی در پایان گفت: همه ما در مجلس هستیم و بنده نیز با شما تفاوتی ندارم. باید به مشکلات کشور فکر کنیم و مسائل را حل کنیم. کسی نباید زحمات مجلس را زیر سوال ببرد. اینکه می‌گویید کشور را چند نفر اداره می‌کنند صحیح نیست. بنده قصد اساعه ادب به شما را نداشتم.