نیویورکر گزارش داد روحانی پاسخ تماس تلفنی ترامپ را نداد

خبرنگار یک نشریه آمریکایی با استناد به منابع آگاه مدعی شد که رئیس‌ ایالات متحده آمریکا در نشست اخیر سازمان ملل تلاش کرد با رئیس جمهوری ایران تماس تلفنی برقرار کند اما روحانی تماسش را پاسخ نداد.
رابین رایت، خبرنگار نشریه نیویورکر در گزارشی مدعی شد که در زمان حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان و دونالد ترامپ، رئیس ایالات متحده آمریکا در نیویورک برای شرکت کردن در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در پایان روز سه‌شنبه هفته گذشته روحانی در موقعیتی نبود که باور کند ترامپ ممکن است اولین گام را برداشته و وعده لغو تحریم‌ها را بدهد. زمانی که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در محل اقامت رئیس‌جمهوری ایران حاضر شد، روحانی به اتاقش بازگشته بود. رایت در این گزارش نوشته است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پس از این اتفاق به او گفت: این تنها یک بازی بود که ما را بدون تضمین این که ترامپ کار را به جایی برساند، به یک نشست بکشانند.
خبرنگار این نشریه در ادامه مدعی شد: برخی منابع مطلع از شامگاه سه‌شنبه گفته‌اند که از خط ترامپ در ساعت نه‌ونیم تماسی برقرار شد؛ ماکرون تماس را پاسخ داد اما روحانی اصلا از اتاقش بیرون نیامد. یک دیپلمات فرانسوی به من گفت که مطابق آنچه در چندین ماه گذشته انجام می‌داده‌ایم، در نیویورک تلاش کردیم تا باعث شویم در عوض لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا، ایران نیز تعهدات جدیدی داشته باشد. ما مقدمات به خصوصی را فراهم کردیم تا آن تماس تلفنی انجام بگیرد. این تماس انجام نشد. روز بعد، ترامپ برای سفر مقامات ایرانی و خانواده‌هایشان به آمریکا ممنوعیت ایجاد کرد.
به گزارش ایسنا، این گزارش در پی سخنرانی رئیس جمهوری کشورمان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک درباره مذاکره با آمریکا مطرح شده است که گفت: ما را به مذاکره می‌خوانند؛ در حالی که خود از معاهده ‌گریزانند. ما با همین دولت فعلی آمریکا بر سر میز‌ 1+5 در گفت‌وگو بودیم؛ اما آن‌ها بر عهدِ سلفِ خویش، خط بطلان کشیدند. وی افزود: من به نمایندگی از ملت و کشورم‌ اعلام می‌کنم که‌ پاسخ ما به مذاکره تحت تحریم، نه است.
سایر اخبار این روزنامه
معاون مطبوعاتی در پاسخ به «ابتکار» مطرح کرد لایحه نظام جامع مطبوعاتی ، شاید وقتی دیگر جلال خوش‌چهره توقف یا استمرار دیپلماسی؟ «ابتکار» از راهبرد اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده گزارش می‌دهد مشارکت به شرط گفت‌وگو با مردم «ابتکار» زوایای پنهان در اقتصاد را بررسی کرد نیمه تاریک اقتصاد به مناسبت فرا رسیدن «ماه گیاهخواری» بررسی شد گیاهخواری، از رژیم غذایی تا سبک زندگی تا زمانی که نبض بازار دست دلال باشد امیدی به تنظیم بازار نیست مافیای قدرتمند تعیین قیمت‌ ظریف در گفت‏و‏گو با المیادین: اروپا هنوز برای لغو تحریم‌های ایران جدی نیست برخی منابع خبری از احتمال عزل بوریس جانسون توسط ملکه خبر دادند سایه فروپاشی بر سر دولت جانسون نیویورکر گزارش داد روحانی پاسخ تماس تلفنی ترامپ را نداد رئیس قوه قضائیه: دست مفسدان را نه از مچ بلکه از بازو قطع می‌کنیم سخنگوی وزارت خارجه: اقدامات جبرانی برای طرف‌های مقابل در برجام پیش‏بینی کرده‏ایم