اقدام مشکوک علیه نفتکش ایرانی

نفتکش ایرانی SABITI متعلق به شرکت ملی نفتکش صبح دیروز(جمعه)  در دو انفجار جداگانه احتمالا بر اثر اصابت موشک در ساعت‌های ۵ و ۵:۲۰ صبح در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجار در بخش بدنه دچار خسارت شد.
شرکت ملی نفتکش ایران اعلام کرد کشتی سانحه دیده سابیتی بعد از پایداری وضعیت کلی در حال حرکت به سمت آب‌های خلیج فارس است. این سانحه آسیب‌دیدگی در مخازن ۱ و ۲ در قسمت سمت راست کشتی به ابعاد نیم تا یک و نیم متر در بدنه کشتی ایجاد کرده است. شرکت ملی نفتکش ایران همچنین برخی اخبار منتشر شده در خصوص اصابت موشک از خاک عربستان به نفتکش ایرانی را تکذیب کرد.
در حالی که بیشتر رسانه‌های غربی از نشت نفت از نفتکش ایرانی «SABITI» درپی حادثه‌ای در دریای سرخ خبر می‌دهند اما موسسه مکان‌یابی شناورها موسوم به «تانکر ترَکِر» ادعای دیگری دارد.
تانکر ترکر در صفحه رسمی توئیتر خود مدعی شد: «بر اساس تمام اطلاعاتی که تا کنون جمع‌آوری کردیم، از جمله تصویر ماهواره‌ای ناسا از منطقه و داده‌های موسسه مارین ترافیک، هیچ دود، آتش، نشت یا یدک‌کشی [در محل نفتکش ایرانی] مشاهده نکردیم.»


این موسسه در ادامه ادعای خود افزود: «در عوض، ما یک تانکر را می‌بینیم که با سرعت مناسب به سمت خانه می‌رود. تیتر اخبار [مبنی بر هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی] مقداری باعث افزایش قیمت نفت شد».
در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی «سابیتی» در دریای سرخ اعلام کرد: بررسی‌های انجام شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران نشان می‌دهد که کشتی ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفتکش از شرق دریای سرخ، دو بار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیده است.
«سید عباس موسوی» با اشاره به تحت کنترل بودن شرایط نفتکش اظهار داشت: خوشبختانه خدمه نفتکش هیچگونه آسیبی ندیده‌اند و شناور در حالت پایدار قرار دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان ساخت: در چند ماه گذشته برخی اقدامات تخریبی دیگر نیز علیه نفتکش‌های ایران در دریای سرخ صورت پذیرفته که بررسی‌ها در خصوص عوامل دخیل در این اقدامات در حال انجام است.
وی با ابراز نگرانی در خصوص آلودگی ایجاد شده در منطقه به دلیل نشت شدید نفت از مخازن آسیب دیده کشتی، اعلام کرد: کلیه مسئولیت‌های ناشی از این اقدام از جمله آلودگی شدید زیست محیطی ایجاد شده در منطقه بر عهده عوامل این ماجراجویی خطرناک است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان تاکید کرد: بررسی جزئیات و عوامل این اقدام خطرناک ادامه داشته و پس از حصول نتیجه اعلام خواهد شد.
از سوی دیگر،«پت پاگانو» سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین اعلام کرد: این ناوگان از گزارش‌های رسانه‌ای درباره بروز حادثه برای نفتکش ایرانی در دریای سرخ مطلع است اما اطلاعات بیشتر و دقیقی ندارد.وزارت امور خارجه روسیه هم در واکنش به هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی سابیتی در دریای سرخ اعلام کرد که هنوز برای تعیین مقصر این انفجار زود است. «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه در واکنش به هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی سابیتی از طرفین مربوطه خواست تا به وسیله همکاری با یکدیگر صلح و ثبات را در منطقه حفظ کنند.