توافق موقتی چین و آمریکا بر سر جنگ تعرفه ها

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرد این کشور به توافق مقدماتی با چین رسیده است که افزایش برنامه‌ریزی شده تعرفه‌ها در هفته جاری را به تعویق خواهد انداخت و در جنگ تجاری میان دو کشور، آتش بس ایجاد می‌کند.
به گزارش ایسنا، ترامپ اعلام کرد مذاکره کنندگان به توافق مرحله 1 رسیده‌اند که نوشتن آن چند هفته طول خواهد کشید و هر دو طرف تا نوامبر این توافق را رسما امضا خواهند کرد.
اگر این توافق تکمیل شود، برای کشاورزان و شرکت‌های آمریکایی که از جنگ تجاری آسیب دیده‌اند، اندکی آسودگی خاطر فراهم خواهد کرد. ترامپ اعلام کرده که تحت این توافق، چین سالانه 40 تا 50 میلیارد دلار از محصولات کشاورزی آمریکایی را خریداری خواهد کرد و همچنین این توافق شامل دستورالعملی درباره نحوه مدیریت ارزش یوان است. بعلاوه چین حمایت از مالکیت معنوی آمریکایی را تحکیم خواهد کرد و برای شرکت‌های خدمات مالی آمریکایی دسترسی بیشتری به بازار چین فراهم می‌کند.
در مقابل، آمریکا افزایش برنامه‌ریزی شده تعرفه‌ها از 25 به 30 درصد روی واردات 150 میلیارد دلار کالای چینی را اجرایی نخواهد کرد. رئیس جمهوری آمریکا هنوز درباره وضع دور جدید تعرفه‌ها در 15 دسامبر تصمیمی نگرفته است.
اعلام این توافق چرخش کاملا آشکاری از مواضع چند هفته پیش دونالد ترامپ است که وی در واکنشی خشم آلود به تعرفه‌های تلافی جویانه چین، از شرکت‌های آمریکایی خواسته بود فعالیت در این کشور را متوقف کنند و تهدید کرده بود همه کالاهای چینی را هدف عوارض واردات سنگین قرار می‌دهد. تشدید تنشهای تجاری سرمایه‌گذاران، قانونگذاران و شرکت‌ها را مضطرب کرده بود و شرکت‌ها در واکنش به ابهامات پیرامون وضعیت جنگ تجاری، سرمایه‌گذاری و استخدام را به تاخیر انداخته‌اند.