وضعیت بغرنج تیم ملی درآستانه بازی با عراق

شهاب اخلاقی


پنجشنبه این هفته، یکی از حساس‌ترین بازی‌های یک دهه اخیر فوتبال ایران در اردن انجام می‌شود؛ ایران و عراق. مسابقه‌ای که قرار بود در بصره انجام شود اما به دلیل ناآرامی‌های عراق در چند هفته اخیر به کشور ثالث منتقل شد. این بازی برای تیم ملی جدید، تیمی که ویلموتس را روی نیمکت دارد، قطعاً حساس‌ترین و مهم‌ترین است اما چند روز مانده به این بازی، هنوز مشخص نیست که اصلاً قرار است مارک ویلموتس روی نیمکت بنشیند یا نه. مسئولین فدراسیون فوتبال البته صراحتاً می‌گویند اتفاقی نیفتاده و همه خبرهایی که مربوط می‌شود به نیامدن و قهر کردن ویلموتس بی‌اساس است اما واقعیت است که حتی اگر ویلموتس همین امروز صبح هم به تهران بیاید، وقتی برای آماده‌سازی درست و کافی تیم ملی برای بازی با عراق نیست.


6 روز مانده به بازی با عراق هنوز لیست نهایی تیم ملی اعلام نشده. این در حالی است که برنامه‌ریزی مسابقات لیگ برتر در هفته دهم به نحوی بود که می‌شد حدس زد قرار است تمرینات تیم ملی از چهارشنبه هفته گذشته شروع شود. بازی تیم‌های بالای جدول که ملی‌پوش‌های بیشتری دارند در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برگزار شد و از بین تیم‌های مدعی، تنها تیم شهر‌خودرو بود که دیروز به میدان رفت. ظاهراً از مدت‌ها قبل مسئولین لیگ با کادر فنی تیم ملی به توافق رسیده بودند که مسابقات این هفته طوری برگزار شود که هم بازی‌های لیگ پیش برود و هم مارک ویلموتس فرصت کافی داشته باشد تا بازیکنانش را کنار هم تمرین دهد.
حالا اما شرایط برای تیم ملی کاملاً متفاوت است. صحبت‌های درگوشی زیاد شده و حتی برخی احتمال می‌دهند وحید هاشمیان، دستیار ویلموتس روز پنجشنبه ایران را در برابر رقیب اصلی‌اش در این مقطع از مسابقات انتخابی جام‌جهانی هدایت کند. کار تیم ملی در گروه سوم مسابقات حسابی گره خورده است و نتیجه برابر عراق می‌تواند تا حدود زیادی تعیین‌کننده باشد. در حال حاضر بعد از انجام 3 بازی، عراق و بحرین 7 امتیازی هستند و ایران با 6 امتیاز (پیروزی برابر هنگ‌کنگ و کامبوج و باخت به بحرین) در تعقیب این 2 تیم است. شرایط به‌گونه‌ای است که فقط تیم‌های اول از هر گروه به مرحله اصلی انتخابی جام‌جهانی 2022 می‌رسند و کار تیم‌های دوم به اما و اگر می‌رسد. ایران البته فعلاً سوم است و جایی در مرحله بعدی ندارد. از همین‌رو بازی پنجشنبه علاوه بر حساسیت‌های همیشگی بازی با عراق، از لحاظ معادلات هم بسیار مهم خواهد بود اما حالا تمرکز سرمربی تیم ملی روی مسائل مالی مربوط به قراردادش است.
ویلموتس تا هفته پیش هنوز موفق به دریافت پولی از سوی فدراسیون فوتبال نشده بود. او طبق قانون جدید فیفا می‌تواند بعد از 2ماه عقب افتادن پرداخت دستمزدش، با تیم ملی فسخ کند و با شکایت به فیفا، تمام مطالباتش را از فدراسیون درخواست کند. همین هم شده که گمانه‌زنی برخی از رسانه‌ها شروع شده. حتی روزنامه‌های بلژیکی معتقدند سرمربی تیم ملی ایران به زودی به یکی از باشگاه‌های بلژیک می‌پیوندد. با این همه ظاهراً این مشکل حل شده است. دست‌کم روز گذشته مهدی تاج در مشهد که چنین ادعایی داشت و اعلام کرد حقوق ویلموتس روز جمعه به دست او رسیده است.
طبق شنیده‌های «ایران ورزشی» حدود یک ماه قبل مهدی تاج برای حل کردن مشکل حقوق سرمربی تیم ملی جلسه‌ای را با اسحاق جهانگیری برگزار می‌کند و از معاون اول رئیس جمهوری درخواست کمک می‌کند. جهانگیری هم به بانک مرکزی مأموریت می‌دهد که از طریق یکی از بانک‌های کشور که در خارج از ایران شعبه دارد، 900 هزار یورو به مارک ویلموتس پرداخت کند. این مبلغ یک سوم قرارداد مارک ویلموتس است و می‌توانسته تمام مشکلات فعلی سرمربی بلژیکی با تیم ملی را به پایان برساند اما تلاش‌های جهانگیری تا هفته پیش به نتیجه تبدیل نشده بود و پرداخت آن پول در محلی که بانک مأموریت یافته شعبه داشته است، صورت نمی‌گیرد. البته همانطور که گفته شد مهدی تاج دیروز در یک نشست خبری اعلام کرد بالاخره این پول به ویلموتس رسیده است. فدراسیون فوتبال به مسئولین دولت قول داده است که 900 هزار یورو پرداخت شده را از محل طلبی که فدراسیون فوتبال نزد فیفا دارد، برگرداند.
با این حساب ظاهراً باید به زودی ویلموتس را در تهران ببینیم. او البته فرصت چندانی برای آماده‌سازی تیم ملی و تغییر روش شکست خورده در بازی با بحرین ندارد و همین نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد. روزهای شیرین برای مربی تیم ملی به پایان رسیده و او حالا با شرایط فوتبال ایران به خوبی آشنایی دارد. می‌داند که خبری از پرداخت به موقع مطالباتش نیست و کار در آسیا هم سخت‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کرده. او در همین چند ماه منتقدانی هم پیدا کرده است و بازی با عراق می‌تواند نقطه عطفی در کارنامه او باشد. پیروزی در این بازی همه را آرام نگه خواهد داشت اما انجام یک بازی بد و نگرفتن نتیجه دلخواه هم شرایط ویلموتس را پیچیده می‌کند و هم شرایط تیم ملی را برای رسیدن به جام‌جهانی قطر.