لزوم نگهداری بهتر مجموعه پاسارگاد

دکتر بابک قرائی مقدم‪-‬ کوروش بزرگ بنیانگذار سلسله هخامنشی و پایه‌گذار ایران زمین بدون شک یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های این کشور است. آرامگاه او در دشت پاسارگاد یکی از مهمترین یادگارها و بناهای مهم تاریخی ایران می‌باشد. مجموعه پاسارگاد که آرامگاه کوروش در آنجا واقع گردیده، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که در نشست سال ۱۳۸۳ یونسکو به دلیل دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا به ثبت جهانی رسیده است.
خوشبختانه در چند دهه گذشته توجه بیشتری نسبت به آثار باستانی کشور از جمله مجموعه تخت جمشید صورت گرفته است. افزایش امیدوار کننده گردشگران خارجی در سالهای گذشته می‌تواند مسئولین وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را بیش‌از پیش متوجه آثار باستانی ارزشمندی همچون آرامگاه کوروش بزرگ نماید.
به نظر می‌رسد بتوان آرامگاه کوروش را با در نظر گرفتن نکات علمی حفظ آثار باستانی در شرایط بهتری نگهداری کرد. کوروش بدون شک نقشی بسیار کلیدی در بوجود آمدن ایران زمین دارد. وی مورد احترام ملل مختلف و ادیان الهی می‌باشد. (اشاره به ذوالقرنین در قرآن و اشاره احتمالی به کوروش کبیر از نظر بزرگانی همچون ابوالکلام آزاد مفسر قرآن اهل هند و دکتر باستانی پاریزی تاریخ شناس بزرگ ایرانی)
با توجه به نقش حیاتی کوروش در همبستگی دو قوم مهم تاریخی فلات ایران یعنی پارس‌ها و مادها، همچنین بنا نهادن کشور ایران در این محدوده جغرافیائی، باید که آرامگاه وی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.


ظاهرا در گذشته، آرامگاه او در باغ‌هائی سرسبز و زیبا قرار داشته است. به نظر می‌رسد که با همکاری صاحبنظران باستان شناسی و معماری باستان بتوان فضائی مناسب شان و مقام کوروش کبیر در محوطه آرامگاهش بوجود آورد تا بتوانیم هر چند کوچک قدردان این مرد بزرگ تاریخ ایران و جهان باشیم.
کوروش کبیر و آرامگاه وی می‌تواند منشا اتحاد و همدلی مردم ایران باشد. کوروش متعلق به هیچ گروه و مسلک خاصی نیست. کوروش سرمایه‌ای ملی است و پاسارگاد پایتخت باستانی او و مقبره ساده و در عین‌حال با شکوهش می‌تواند مکانی برای همدلی و مدارای بین آرا و عقاید مختلف مردمان این کشور باشد.
امید است که دولتمردان فکری کنند و با مشورت باستان شناسان و صاحبنظران جهانی، این مجموعه با ارزش را آنطور که شایسته کوروش و نام ایران زمین است، آباد نمایند.
اکنون که نقشه‌های دشمنان وطن برای ضربه‌زدن به ایران زمین روز به روز به یاری خداوند منان نقش برآب می‌شود و ایران زمین به لطف خداوند و با همت و تلاش فرزندان دلیر و با غیرتش روز به روز قدرتمندتر می‌گردد، جای دارد که آرامگاه کوروش کبیر به عنوان یکی از بزرگترین نمادهای ملی ایران زمین همچون آرامگاه فردوسی حکیم و حافظ شیرین سخن به عنوان یک مکان پرارزش برای دوستداران ایران زمین و عاشقان این سرزمین کهن بیش از گذشته ارج نهاده شود و محوطه مربوط به آن در پاسارگاد با هنر معماران و هنرمندان ایرانی همچون نگین درخشانی بدرخشد.
خوشبختانه به نظر می‌رسد که مسئولین ذیربط در استان فارس در نظر دارند که مجموعه جهانی پاسارگاد را از وضع فعلی خارج کرده و طرحهائی همچون مسقف کردن آن مجموعه ارزشمند را پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی، از سوی شورای راهبردی سازمان میراث فرهنگی کشور تصویب کرده‌اند. براساس این طرح، ظاهرا قرار است که بیش از ۶ هزار مترمربع از کاخ‌های اختصاصی، بارعام و کاخ دروازه مجموعه جهانی پاسارگاد، مسقف ‌شود. نگارنده ضمن استقبال از این اقدام مسئولین محترم استان فارس از دولتمردان به خصوص شخص رئیس جمهور تقاضا دارد تا تسهیلات لازم برای انجام چنین طرح با ارزش و مهمی را فراهم سازند.
خداوند حافظ و نگهدار این سرزمین و مردمانش باشد.