بازگشت ستاره آبی غیبت ستاره قرمز



حامد جیرودی / پس از چند روز کش و قوس و اخبار نگران کننده، بالاخره مهدی تاج بر سر مسائل مالی با مارک ویلموتس به توافق رسید و مطالبات معوق و حتی بخشی از پول آینده مارک ویلموتس هم به او پرداخت شد. بر این اساس، حضور سرمربی بلژیکی تیم ملی در بازی حساس با عراق از سری رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2022 که قرار است پنجشنبه پیش رو (23 آبان) در اردن برگزار شود، قطعی شد. گرچه تا عصر دیروز خبری از بازگشت ویلموتس به ایران نبود اما او طبق برنامه، اسامی 23 بازیکن را برای حضور در اردو اعلام کرد. نفرات دعوت شده باید صبح امروز (یکشنبه) در کمپ تیم‌های ملی خود را به کادر فنی معرفی و تمرینات را آغاز کنند.
خبری از حسینی و عابدزاده نیست


ویلموتس در این اردو هم مانند اردوی قبل از 3 دروازه‌بان آماده لیگ دعوت کرده است. بیرانوند که مرد شماره یک تیم ملی است. مظاهری که در 7 بازی ابتدایی لیگ گلی دریافت نکرد (گرچه در 3 بازی بعد 8 گل خورد) و نیازمند که تا هفته نهم در 935 دقیقه دروازه‌اش را بسته نگه داشت و رکورددار کلین شیت در فوتبال ایران شد. با این حال، باز هم خبری از سیدحسین حسینی، دروازه‌بان استقلال نیست. گلر شماره یک آبی‌ها در 10 بازی فصل جاری 9 گل دریافت کرده و در 3 بازی هم کلین شیت داشته ولی هنوز نتوانسته نظر ویلموتس را جلب کند. امیر عابدزاده هم در 5 بازی اخیر از 10 بازی ماریتیمو در لیگ پرتغال بازی کرده ولی در بین گلرهای مورد نظر کادر فنی تیم ملی جایی ندارد.
وریا بازگشت
یکی از مهم‌ترین تغییرات فهرست جدید، دعوت دوباره از وریا غفوری است. کاپیتان استقلال در اردوی قبلی برای بازی با کامبوج و بحرین حضور نداشت اما به واسطه عملکرد خوبی که در ترکیب استقلال داشته و گل‌هایی که از روی ضربات ایستگاهی وارد دروازه فجرسپاسی و صنعت نفت آبادان کرده، ویلموتس را مجاب کرد که دوباره از این بازیکن دعوت کند. در اردوی قبل مرتضی منصوری مدافع سپاهان به تیم ملی دعوت شده بود که در فهرست جدید نام او دیده نمی‌شود.
غیبت دژاگه، جهانبخش و ترابی
در خط‌ هافبک هم همان بازیکنان مورد نظر قبلی حضور دارند اما ویلموتس از اشکان دژاگه که قبل از بازی با بحرین دچار آسیب دیدگی شد و مدتی در حال درمان آسیب دیدگی خود بود، دعوت نکرد. دژاگه در این مدت تنها از دقیقه 68 بازی با سپاهان برای تراکتور به میدان آمد. در فهرست جدید تیم ملی همچون اردوی پیشین باز هم خبری از علیرضا جهانبخش ستاره 17 میلیون پوندی و البته سکونشین برایتون نیست. وینگر ثابت سال‌های گذشته ایران به دلیل اینکه از شرایط بازی دور است، جایی در نفرات منتخب سرمربی بلژیکی ندارد و ویلموتس ترجیح می‌دهد از هم‌پستی‌های او که شرایط بهتری دارند، بهره ببرد. ضمن اینکه سعید عزت‌الهی هم در این مدت تنها یک بازی 67 دقیقه‌ای برای یوپن در لیگ بلژیک انجام داده است. شاید بتوان مهدی ترابی وینگر پرسپولیس را بزرگ‌ترین غایب فعلی دانست که البته برای دومین اردوی متوالی به تیم ملی دعوت نشده است. غیبت ترابی در اردوی تیم ملی برای بازی با کامبوج و بحرین تا حدودی قابل توجیه بود چرا که او در اوایل فصل عملکرد چندان درخشانی نداشت اما او در بازی برابر پیکان و فولاد گل‌های 3 امتیازی پرسپولیس را زده و در بازی با ماشین سازی هم پنالتی گرفت. ترابی با وجود اینکه بهترین بازیکن سرخپوشان در این مدت بوده و در این فصل 3 گل زده و 4 پاس گل داده ولی باز هم مورد توجه ویلموتس قرار نگرفته است. امید نورافکن هم دیگر‌هافبکی است که نامش در لیست جدید نیست اما دعوت نشدن او دلیل روشنی دارد. حمید استیلی سرمربی تیم ملی امید از ویلموتس خواسته این بازیکن را به تیم ملی بزرگسالان دعوت نکند و به همین علت نورافکن یکی از ستاره‌های این فصل سپاهان، در اردوی تیم ملی امید حضور دارد.
دعوت دوقلوهای شارلروا
در خط حمله شاهد حضور بازیکنان جدیدی در فهرست تیم ملی هستیم. علی قلی زاده‌ هافبک شارلروا که نامش در بین مهاجمان تیم ملی دیده می‌شود، در 7 بازی اخیر ژوپیرلیگ بلژیک برای این تیم به میدان رفته و یک گل هم زده است و هم تیمی اش کاوه رضایی هم در 8 بازی اخیر شارلروا 2 گل به ثمر رسانده است. خط خوردن مهرداد محمدی مهاجم آوس در لیگ پرتغال از نکات غیرمنتظره است. او تیم ملی را در اردوی قبل همراهی کرد و ضمن حضور در دو دیدار برابر کامبوج و بحرین، یک گل هم به کامبوج زد.
از کدام تیم‌ها، از کدام لیگ‌ها
13 بازیکن از نفرات دعوت شده، بازیکنان شاغل در لیگ ایران و 10 بازیکن لژیونر هستند. در واقع نسبت به اردوی قبل، یک سهمیه لیگ برتری کم شده و به لژیونرها اضافه شده است. 5 بازیکن از پرسپولیس، 3 بازیکن از تراکتور، 3 بازیکن از استقلال و 2 بازیکن از سپاهان ترکیب بازیکنان لیگ برتری تیم ملی را تشکیل می‌دهند و  12 تیم دیگر هیچ نماینده ای ندارند. در بین لژیونرها هم 3 بازیکن از لیگ قطر، 4 بازیکن از لیگ بلژیک، یک بازیکن از لیگ پرتغال، یک بازیکن از لیگ روسیه و یک بازیکن هم از لیگ ترکیه دعوت شده‌اند.
بازیکنان دعوت شده
دروازه بان‌ها: علیرضا بیرانوند (پرسپولیس)، محمد رشید مظاهری (تراکتور) و سید پیام نیازمند (سپاهان)
مدافعان: وریا غفوری (استقلال)، سید مجید حسینی (ترابزون اسپور)، محمد حسین کنعانی زادگان  و محمد نادری (پرسپولیس)،  میلاد محمدی (خنت)، مرتضی پورعلی گنجی (العربی)، رامین رضاییان (الشحانیه) و سیاوش یزدانی مقدم (استقلال)
هافبک‌ها: امید ابراهیمی (یوپن)، احسان حاج صفی و مسعود شجاعی (تراکتور)، علی کریمی (استقلال)، احمد نوراللهی  و وحید امیری (پرسپولیس)
مهاجمان: کریم انصاری فرد (السیلیه)، علی قلی زاده (شارلروا)، محمد محبی (سپاهان)، کاوه رضایی (شارلروا)، سردار آزمون (زنیت) و مهدی طارمی (ریوآوه)