آقای رئیس جمهور! وعده آب و اشتغال ندهید و در یزد تسویه سیاسی راه نیندازید

آفتاب یزد: این روزها که در گام چهارم کاهش برخی تعهدات برجامی بر اساس توافقات بین‌المللی امضاء شده توسط شش کشور هستیم و در لحظاتی که هر آن، مهم‌تر از ثانیه ی پیشین است؛ در روزهایی که بحران در خاورمیانه، لبنان و عراق و شمال سوریه را به آوردگاهی بسیار حساس تبدیل کرده است و در زمانی که پیام مکتوب روحانی توسط مقامات ارشد سیاسی کویتی تسلیم حکام امارات متحده عربی و ریاض شده است، خبر رسیده که حسن روحانی بر سر راه سفر دو روزه به کرمان، توقفی کوتاه نیز در یزد خواهد داشت و از همین رو، بد ندیدیم درباره این توقف کوتاه و اتفاقاتی که می‌خواهد در چند ساعت حضور رئیس دولت دوازدهم در یزد رخ دهد، مطالبی را
عنوان کنیم.
> سفرهای استانی؛
شاکله‌ای یکسان و نتیجه‌ای یکسان تر!


نه فقط در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی که در تمامی ادوار و روسای جمهوری، سفرهای استانی وضعیتی یکسان داشته است، گردهم آمدن‌هایی و مصوبه‌هایی و انتظارآفریدن‌هایی و... همیشه و در تمامی ادوار، روسای جمهوری دو نوبت به یاد مردم شهرستان‌ها و استان‌های کشور می‌افتند؛ یکی وقتی نزدیک انتخابات است که طبیعی است که برای رای خواستن و طرفدار جمع کردن است و دیگر وقتی، حرف‌هایی از جنس مشت و مال‌های حزبی ـ سیاسی در میانه باشد و از برخی تریبون‌های نزدیک به پایتخت، نتوانی بر زبان آورد و اما آن چه این روزها، چنین سفرهای استانی را تحت الشعاع قرار داده یا به تعبیری صحیح تر، بیشتر زیر ذره‌بین برده است را در سه محور می‌توان بررسی کرد:
ـ مصوبات سفرهای قبلی
ـ موفقیت و عدم موفقیت استانداران و مدیران کل هر استان
ـ وضعیت سیاسی کشور و تقابل آن با ذائقه سیاسی آن استان
مصوبات سفرهای قبلی
به گواه آمار، سفر آبان ماهیِ حسن روحانی به یزد، چهارمین سفر در بازه زمانی 92 تا 98 است و این یعنی هر 18 ماه یک سفر! اما موضوع به همین آمار کلی خلاصه نمی‌شود زیرا حسن روحانی
دو سفر تبلیغاتی ـ انتخاباتی داشته و نمی‌توان آن را به پای مردم یزد نوشت که اگر چنین باشد، طی 6 سال و اندی که از سکونت حسن روحانی در پاستور می‌گذرد، یک سفر دو روزه سهم یزدی‌ها است و مصوبه‌هایی که همچنان روی کاغذ
مانده است!
ـ حسن روحانی گفته بود، باوجود همه مشکلات، به شما مردم ایران قول می‌دهم که سال 95 سال رونق اقتصادی ایران خواهد بود.
ـ در سفر پیشین 44 طرح و پروژه با اعتبار 970میلیارد تومان اختصاص یافته، قول داده شده بود که همه این طر‌ح‌ها طی سال‌های 95 و 96 اجرایی خواهند شد.
برای نمونه:
ـ برای پروژه‌های راه و راه‌آهن استان 532 میلیارد تومان
ـ برای بخش کشاورزی و طرح‌های آبیاری نوین 155 میلیارد تومان
ـ برای پروژه‌های برق و عمران شهری 169 میلیارد تومان
ـ برای بخش‌های علمی فرهنگی، گردشگری، دفاع مقدس و ایثارگران 85 میلیارد تومان
ـ برای تکمیل 8 پروژه ورزشی در سطح استان 17 میلیارد تومان
ـ برای تکمیل بیمارستان شهید صدوقی 7 میلیارد تومان
ـ برای طرح‌های زیست محیطی 5 میلیارد تومان
ـ انتقال آب دریای عمان به یزد
ـ ساخت بیمارستان تخصصی سرطان
ـ شتاب‌ بخشیدن به عمران و آبادانی استان یزد
و اما امروز که به سراغ آن مصوبات می‌رویم می‌بینیم برخی حتی دیگر روی کاغذ هم نیست! می‌پرسید کدام؟ خواهیم گفت؛ انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به یزد!
> موفقیت و عدم موفقیت استانداران
و مدیران کل هر استان
دومین مسئله‌ای که سفرهای استانی هر رئیس جمهور را تحت الشعاع قرار می‌دهد؛ موفقیت و عدم موفقیت استانداران و مدیران کلی است که ورای تفکر سیاسی که دارند در نهایت به پای دولت مستقر نوشته خواهند شد و از این جهت، دولت حسن روحانی در یزد کارنامه‌ای کاملاً مردود و شکست خورده دارد که حتی اگر از بعد استانداران، ضرورت‌ها و تنگناها را مورد مداقه قرار دهیم، از بعدِ مدیران کلی که از مرداد 92 به بعد سرکار آمده‌اند یا همچنان ابقاء شده اند، دولت حسن روحانی تلخ‌ترین و بدترین عملکرد را به خود نسبت خواهد داد!
سهم استان یزد از دولت تدبیر و امید، دو استاندار بازنشسته و پا به سن گذاشته بوده با کارنامه ضعیف و یک استاندار جوان، کم تجربه و در عین حال
بی‌برنامه!
> وضعیت سیاسی کشور و تقابل آن
با ذائقه ی سیاسی آن استان
شنیده‌ها و گفته‌ها و برآیند و فرآیندها نشان می‌دهد بین وضعیت سیاسی کشور و تقابل آن با ذائقه سیاسی استان یزد رابطه‌ای خاص ایجاد می‌کند که می‌تواند نگران‌کننده باشد. این روزها از نهان و عیان برخی جلسات شنیده می‌شود که حسن روحانی از دست برخی وزرا و مدیران ارشد کشوری به دلیل برخی سکوت‌ها و محافظه کاری‌ها و عدم موضعگیری‌های معین و مشخص به سختی شکار و در پاره‌ای از موارد گلایه مند است. حال وقتی ذائقه عمومی یزدی‌ها را بررسی کنیم شاید به این نتیجه برسیم که حسن روحانی می‌تواند در تجمع مردمی یکشنبه 19 آبان 1398، مهر سکوتی را بشکند که ماه‌ها است بر لب نگاه داشته و این یعنی چالش سیاسی برای استانی که می‌کوشد خود را از زیر بار مشکلات عدیده‌ای همچون بیکاری، اشتغال، بی‌آبی، مشکلات محیط زیستی در کنار ناکارآمدی بسیاری از مدیریت‌ها و مدیران خلاصی بخشد.
> آقای رئیس جمهور!
تسویه حساب سیاسی در یزد راه نیندازید
در سفر 17 اسفندماه 1394 حسن روحانی در تجمع مردم در میدان امیرچخماق یزد، رئیس دولت تدبیر و امید ضمن دادن وعده‌هایی پر آب و رنگ از جمله عبور دادن کشور از سد رکود، حرف‌هایی زد و داد سخن داد که باعث شد نیروهای جناح راست که مدت‌ها بود بر محور آرامش و مدارا گام برمی‌داشتند با تمام قوا به میدان بیایند و در کنار همین به میانه میدان آمدن، استانداران وقت مجبور شدند ضمن عقب‌نشینی، امتیازاتی بدهند که یا نیاز نبود یا اگر برخی حرف‌ها در آن سخنرانی بیان نشده بود؛ عملاً چنین خساراتی نیز به بار نمی‌آمد.
نخستین توصیه ی دوستانه ی آفتاب یزد به حسن روحانی که بر سر راه سفر دو روزه به کرمان، توقفی کوتاه نیز در یزد خواهد داشت این است که عرصه سخن و آوردگاه دیدار را به محلی برای تسویه حساب‌های سیاسی تبدیل نکند زیرا هر کشمکش و تقابل سیاسی به دلیل وضعیت نامناسب مدیریتی و نیز کارنامه ناموفق دولت تدبیر و امید باعث خواهد شد تا نیروهای اصیل اصلاحات در یزد ذیل شدیدترین و سهمگین‌ترین حملات و آماج هجمه‌های سنگین جناح‌های رقیب قرار گیرند و این یعنی بارِ مضاعف و هزینه بی‌دلیل که می‌تواند موقعیت اصلاح‌طلبی را در یزد دچار زحمت و آسیب کند.
نکته مهم دیگر ثبت یزد در میراث جهانی یونسکو است که این استان را در صدر توجهات جهانی قرار داده، موضعگیری‌های تند، التهاب آفرینی‌های نمایشی و شوآف‌های سیاسی که حسن روحانی در آن تبحری عجیب دارد! می‌تواند تا مدت‌ها یزد را در کانون خبرهای کشوری ـ بین‌المللی اما مخرب قرار دهد و این نیز دلیلی دیگر است تا حسن روحانی اصلا و ابدا یزد را به جایگاهی برای تسویه حساب‌های سیاسی تبدیل نکند به قول معروف وقتی به خیر ایشان امید نیست لطفاً شر‌رسان نیز نباشند!
نکته سوم اما در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی است؛ از آن جایی که هیچکدام از چهارنماینده استان که کم و بیش، حمایت شده از سوی لیست امید ـ حامی رئیس جمهور شدن حسن روحانی ـ هستند کارنامه ی موفقی ندارند فلذا موضعگیری‌های خاص سیاسی می‌تواند بر سرنوشت دیگر کاندیداهایی که گرایش اصلاح‌طلبی داشته باشند در این استان؛ تاثیرگذار باشد.
> سلطان آمارسازی یزد می‌پندارد یزد
بهشت سرمایه‌گذاری است!
و اما سخن پایانی؛ خلاصه و مفید این سخن همین یک جمله‌ای که در تیتر و میان تیتر تکرار شده و آن این که: «آقای رئیس جمهور! دیگر وعده آب و اشتغال به یزدی‌ها ندهید!» دلیل و مدرک برای این توصیه نیاز نیست اما در تشریح این توصیه می‌گوییم؛ وقتی استان را با آمارسازی‌های سلطان آمارسازی کشور اداره می‌کنند پس بر اساس همان آمارها، نه‌تنها مشکل اشتغال نداریم که اشتغال مازاد نیز وجود دارد پس وقتی استان یزد براساس آمارها که تازگی‌ها استاندار جوان، بی‌برنامه که با شعار «حکمرانی خوب»
چهره نموده است نیز تایید می‌شود؛ استان یزد هیچ مشکلی از باب سرمایه‌گذاری و اشتغال ندارد دیگر چه نیازی است که رئیس جمهوری اسلامی ایران به یزدی‌ها وعده ی اشتغال و ایجاد زیرساخت‌های اشتغال آفرین بدهد؟!
و اما در بحث آب؛ اینک یزدی‌ها در پیدا و پنهان و در مجازی و حقیقی می‌پرسند آن وقتی که برخی مردم ورزنه آب انتقالی به یزد را قطع کردند مگر وضع مردم یزد از وضع زلزله زدگان کرمانشاهی و سیل زدگان گلستان و خوزستان و پلدختر بهتر بود که نه رئیس کابینه حرفی زد و نه وزیر کشور موضعگیری کرد؟!
بحث دیگری که این روزها مردم یزد را از همیشه تاریخ به دولتمردان بی‌اعتمادتر کرده است، عدم تحقق وعده‌های آبی است آن هم وقتی یک طرح با 450 میلیون دلار بودجه به استانی دیگر واگذار شده است. عدم تحقق وعده‌های آبی، سوءمدیریت در اجرایی کردن خواست اصلی مردم یعنی رسیدن به منابع پایدار آبی و واگذاری یکی از سرمایه‌های مهم، نجات بخش و ارزشمند به نام معادن D-19 بدون رعایت قوانین موضوعه کشور و با ترک تشریفات به چادرملو که مدیرانش داد می‌زنند خصوصی شده‌اند و خصوصی هستند دست به دست هم داده تا از هیچ رئیس جمهوری با هیچ گرایش سیاسی، وعده آبی نپذیرند.
همه این‌ها آفتاب یزد را به این نتیجه رسانیده که دو توصیه دوستانه به حسن روحانی در سومین سال از دومین حضور در پاستور و در چهارمین سفر به استان یزد داشته باشد و آن اینکه:
آقای رئیس جمهور!
ـ تسویه حساب سیاسی در یزد راه نیندازید!
ـ دیگر وعده آب و اشتغال به یزدی‌ها ندهید