لزوم حفظ برجام

خروج ایران از NPT زمینه را مساعد می‌کند تا اساسا برخی اتهامات ناراست و مبالغه آمیزی که در مورد ایران زده می‌شد درست جلوه کند. ایران همواره مورد اتهامات مختلف هسته ای بوده است و خط مشی خروج ازNPT به تفسیر هرچند واهی به معنای صحت آن اتهامات تمام خواهد شد.
بنابراین طرح این موضوع در زمان فعلی
از سوی برخی اشخاص که در صورت شکست برجام ممکن است ازNPT خارج شویم موضوع درستی نیست. نباید در چنین برهه ای که ترامپ ادعاهایی
علیه ایران مطرح می‌کند و برجام با


چالش‌هایی جدی روبه روشده است چنین مسئله ای مطرح شود.
گام‌های کاهش تعهدات برجام ایران را
می‌توان به عنوان هشدارهایی به کشورهای اروپایی پذیرفت تا بلکه آنها مجاب شوند به تعهدات خودشان عمل کنند اما اساسا مسئله خروج از NPT موضوعی کاملا جداست و دیگر معنای هشدار نمی‌دهد.
مطمئنا با این قبیل اظهارات بسیاری از کشورها علیه ما موضع‌گیری می‌کنند و فشارها و بازرسی‌ها دوچندان می‌شود و هیچ چیزی به نفع ایران رخ نمی‌دهد.
ممکن است در این بین خیلی‌ها بگویند چون گام‌های چهارگانه اخیر ایران که بنا بود اروپا را به عمل به تعهداتش مجاب کند، مورد بی اعتنایی کشورهای غربی قرار گرفته است اکنون برخی با پیش‌کشیدن موضوع خروج از ان پی تی در صورت شکست برجام، می‌خواهند اروپا را وادار به واکنشی برای بقای برجام کنند، اما در پاسخ باید گفت ایران با این گام‌ها هشدارها را داده است و باید فرصت کافی را نیز به طرف مقابل بدهد و از هر اقدام و یا اظهارنظر رادیکالی دور باشد. نه اینکه موازی با گام چهارم کاهش تعهدات ،
بحث احتمال خروج از ان پی تی را نیز مطرح کند. مطمئنا این روش درستی نیست .
حتی اشاره به این موضوع هم ناصحیح است . ایران باید تلاش کند تا برجام پایدار بماند . برجام اساسا هم به نفع اروپا و هم جامعه بین المللی است و مطمئنا راه بقای برجام سخن گفتن درباره احتمال خروج از NPTنیست . ممکن است در آینده حوادث و اتفاقاتی بیفتد که به نفع ایران باشد اما اینگونه سخنان مانع آن اتفاقات خوب بشود .