سؤال‌های بی‌پاسخ درباره تیم ملی

آرمن ساروخانیان


هر ساعت که به بازی حساس تیم ملی مقابل عراق نزدیک می‌شویم، نگرانی و اضطراب درباره نتیجه این بازی هم بیشتر می‌شود.


پس از شکست غیرمنتظره مقابل بحرین سؤالات زیادی درباره ترکیب تیم ملی و برخی نواقصش به‌وجود آمد که هنوز کسی حاضر به پاسخگویی به آنها نشده است.
ویلموتس یکشنبه شب و با تأخیر زیادی نسبت به زمانی که انتظار می‌رفت به ایران بیاید و مسابقات لیگ برتر را زیر نظر بگیرد وارد تهران شد، ولی هنوز حتی یک کلمه از زبان سرمربی تیم ملی شنیده نشده.
تنها اطلاعاتی که از تیم ملی به بیرون درز کرده، فهرست بازیکنان و عکس‌های خندان کادر فنی است که ظاهراً باید خیال ما را برای بازی با عراق راحت کند. این چند فریم اما پاسخی به سؤالات پرشمار رسانه‌ها و هواداران نیست و تنها راه رمزگشایی از آنچه در ذهن ویلموتس می‌گذرد، بالا و پایین کردن اسامی فهرست تیم ملی است.
یکی از ایرادهای دوره کی‌روش فاصله زیاد مربی پرتغالی از رسانه‌ها بود، خبرنگاران معدودی به او دسترسی داشتند و کنفرانس‌های خبری که گاه و بیگاه برگزار می‌شد هم پاسخی به سؤالات نبود.
انتظار می‌رفت با آمدن ویلموتس این رویه تغییر کند، ولی مربی بلژیکی هم پس از برخورد گرم اولیه با رسانه‌ها ترجیح داد از خبرنگاران فاصله بگیرد.
طبق روالی که در تمام تیم‌های ملی می‌بینیم، سرمربی پس از اعلام فهرست بازیکنان نشست خبری برگزار می‌کند و درباره بازیکنان دعوت شده و برنامه‌هایش به خبرنگاران توضیح می‌دهد. حداقل فایده این نشست رفع ابهام درباره فهرست تیم است، چه آنها که حضور دارند، چه آنها که به هر دلیلی نادیده گرفته شده‌اند. هرچند پاسخ‌های سرمربی همیشه خبرنگاران را راضی نمی‌کند، ولی به هواداران که صاحب اصلی تیم ملی هستند اجازه می‌دهد با خواندن استدلال‌های طرفین قضاوت دقیق‌تری
داشته باشند.
هواداران اجازه دارند بدانند که بعد از نمایش ضعیف تیم ملی در بحرین و به بن‌بست رسیدن آرایش 2‌-4‌-4 ویلموتس، او برای این بازی چه تدبیری دارد؟ چرا عزت‌اللهی و جهانبخش و حتی دژاگه که تجربه بین‌المللی بالایی دارند با وجود ضعف واضح در خط میانی نادیده گرفته شده‌اند؟ هرچند حق انتخاب بازیکنان و آرایش تیم ملی با ویلموتس است، ولی رسانه‌ها و هواداران باید بتوانند دلایل و نظرات او را بشنوند و از آن آگاه شوند.
بازی با عراق می‌تواند سرنوشت صعود تیم ملی به جام جهانی قطر را تعیین کند، ولی هنوز کسی نمی‌داند که در ذهن ویلموتس چه می‌گذرد و ظاهراً تا لحظه سوت شروع بازی قرار است این بی‌خبری و تعلیق ادامه داشته
باشد.