نامزدهای منتقد دولت دستاوردهای اقتصادی را «غیر علمی » به چالش کشیدند خیالبافی های اقتصادی

مناظره دور دوم نامزهای ریاست جمهوری علی رغم محوریت آن بر موضوع فرهنگ و سیاست باز هم رنگ و بوی اقتصادی گرفت. اظهارات نامزدهای ریاست جمهوری این بار اما مصادیق جزئی‌تر مانند نقد واردات و خرید هواپیما توسط دولت را نیز در بر گرفت. هرچند دولت یازدهم رکورد پیشی گرفتن صادرات غیر نفتی از واردات را در 5 دهه اخیر شکست، اما محمد باقر قالیباف در اظهارات خود یکی از اصول تجارت را به سخره گرفت و از لفظ وارداتچی ها در گفته هایش استفاده کرد. مصطفی میرسلیم، دیگر نامزد اصولگرا نیز در بخشی از سخنان خود خرید هواپیما توسط دولت یازدهم را در حالی به چالش کشید که حسن روحانی و تیم دولت اش توانستند بعد از 40 سال این تحریم را رفع کرده تا صنعت هوایی کشور با نوسازی ناوگان خود اولین قدم برای توسعه در صنعت گردشگری و حمل و نقل را برداشته باشد.این
گفته ها هرچند با واکنش فعالان و کارشناسان اقتصادی همراه بود اما در نهایت حکایت از آن دارد که برخی از نامزدها تا چه حد از علم و واقعیت مباحث اقتصادی در کشور فاصله دارند. این فاصله شاید سبب شده است تا به جای ارائه برنامه مدون اقتصادی برای کشور تنها به خیالبافی پرداخته و وعده های عجیب و غریب بدهند. نکته جالب توجه آن است که علی رغم اظهارنظرهای بی طرفانه اهالی علم اقتصاد در خصوص نشدنی بودن این وعده ها، نامزدهای انتخابات باز بر عملی شدن وعده 5/2 برابر شدن درآمد کشور(رشد 26 درصدی اقتصاد) که درتاریخ جهان بی سابقه بوده است تاکید می‌کنند. گو اینکه برخی نامزدها بر این عقیده هستند، که این خیالبافی‌ها بیش از عقلانیت در جامعه خریدار خواهد داشت. روز گذشته نیز سیدمصطفی هاشمی‌طبا در واکنش به این وعده ها به طنز گفته بود:« 1 ماهه یک میلیون اشتغال‌زایی
می کنم.» به نظر می رسد آنچه که برای برخی از نامزدها مهم است ساختن برند برای شعارهای تبلیغاتی است تا ارائه راهکارهای معقول و اقتصادی متناسب با شرایط واقعی کشور است.
این اظهارات غیر کارشناسی اما بعد از مناظره ها به سرعت توسط کارشناسان پاسخ داده شد.


در خصوص وعده کارانه و یارانه روز گذشته فرشاد مومنی کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه وعده کارانه ۲۵۰ هزار تومانی عریان‌ترین نماد فساد است، اظهار کرد:« این یک وعده بسیار غم‌انگیز و فاجعه‌بار است که به نظر من عریان‌ترین نماد فساد به حساب می‌آید. تعریف کلاسیک فساد این است که به افراد به صورت فرصت طلبانه از موقعیت‌های سیاسی و اجتماعی خودشان در جهت اهداف شخصی بهره‌برداری کنند. یکی از اشتباهات بزرگ دولت حسن روحانی این بود که ابعاد فاجعه‌ و خسارت‌های اجتماعی، انسانی و زیست محیطی که در اثر پرداخت یارانه 45 هزار تومانی به کشور وارد شد را تشریح نکرد.»
وارداتچی ها یا پایه های اصلی تجارت؟
در جریان مناظرات و رقابت‌های انتخاباتی، محمد باقر قالیباف از لفظ وارداتچی ها استفاده کرد. مرتضی عمادزاده کارشناس مسائل اقتصادی به «ابتکار» می گوید: «مقدمه ای را می گویم تا بدانیم چقدر با علم اقتصاد فاصله داریم. در اصول تجارت بین الملل گفته می شود که ما حتما به صادرات نیاز داریم چون پول آن را برای واردات نیاز داریم. بنابراین واردات اصل است. دلیل آن این است که ما با واردات مواد اولیه را بگیرم و روی آن کار کنیم تا تولید و اشتغال ایجاد شود. ژاپن 97 درصد از صادرات اش به واردات متکی است.»
وی می افزاید:« اگر جلوی واردات در این کشور گرفته شود کل نظام اقتصادی اش به هم می ریزد. یک اقتصاد پیشرفته‌ای مانند ژاپن حدود 60 سال است که با این منطق پیش می رود و کسی تنها ذره ای از منطق اقتصادی آگاهی داشته باشد می داند که نباید واردات را نکوهش کند و به تجار عنوان واردات‌چی اطلاق کند. در حال حاضر در دنیایی زندگی می کنیم که داد و سند دو وزنه و حلقه ای است که هر کدام نامتوازن باشد دیگری را از جا در می آورد. بعد از سال ها تئوری منطق و کار علمی دنیا به این شیوه برای کار اقتصادی دست یافته است.»
هواپیما نخریم؟!
مصطفی میرسلیم در دومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت:«ورود هواپیما به کشور یعنی ایجاد کار برای جوانان دیگر کشورها، حداقل 20 درصد از قطعات هواپیماهای وارداتی می‌توانست در کشور تولید شود.» این اظهارات البته با واکنش اصغر‌فخریه‌کاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل مواجه شد. او در یادداشتی آورد: «آقای میرسلیم که چنین اظهاراتی دارد، قطعا اقتصاد صنعت هوایی را نمی‌شناسد». وی در بخشی از یادداشت خود آورده است: «ساخت ١٠ تا ٢٠ درصد قطعات در ایران و استفاده در هواپیماهای خارجی مستلزم آن است که این توان در داخل وجود داشته باشد. دوم، این قطعه از نظر استانداردهای بین‌المللی مورد تایید قرار بگیرد؛ سوم، شرکت خارجی که می‌خواهد آن را استفاده کند، برای استفاده از آن، رضایت داشته باشد. چهارم، باید چنین کاری اجازه صادراتی از طرف کشورهای صادرکننده هواپیما داشته باشد. پنجم، این اقدام با زمان‌بندی‌ای که مد نظر ماست، سازگار باشد و قیمت تمام‌شده آن هم مناسب باشد. در کشور قطعا توان‌هایی برای ساخت هست؛ اما همه این قطعات، استاندارد بین‌المللی ندارد. «به‌همین‌دلیل در هواپیماهای داخلی خود هم که قرار بود بسازیم و تاکنون نساختیم، مجبور شدیم به سراغ افرادی برویم که دارای استاندارد باشند و آنها قطعات را برای ما تایید کنند. در‌حال‌حاضر هیچ‌کدام از آنها در کشور امکان‌پذیر نیست.» مرتضی عماد زاده نیز در این خصوص به «ابتکار» می گوید: «اما اگر سال‌های سال هواپیما نمی خریدم روی الگوی اقتصادی نبود بلکه هواپیما به ما فروخته نمی شد. موفقیت دولت در این بود که در اولین فرصت توانست این کار را انجام دهد. خرید هواپیما خود فرع برجام است از توفیقات دولت یازدهم بود. بدون شک هیچ دولتی بدون کاستی نیست ولی زمانی که در یک ترازو آن را جمع می کنیم در مورد توفیقات دولت یازدهم نامنصفانه برخورد می شود.»
اگر قالباف رئیس‌جمهور شود؟
عماد زاده همچنین می گوید: «باید گفت اگر بر فرض آقای قالیباف رئیس جمهور شود با این رویکرد حتی نمی تواند یک گام به جلو رود. تیم دولت یازدهم از وزیر امور خارجه بگیرید تا وزیر بهداشت، وزیر صنعت، وزیر نفت و سایرین کیفیت بالایی دارند و به نظر می رسد مباحثی که توسط برخی نامزدها مطرح می‌شود به دلیل دور بودن از تئوری های اقتصادی و کم توجهی به تجربه سایر کشورهاست. واردات و خرید هواپیما دو مسئله مهمی است که نامزدها بدون آگاهی آن را به چالش کشیدند.»
وی یادآور شد: «طی روزهای گذشته آمار تجارت غیر نفتی منتشر شد در سال 95 این تراز مثبت بوده است. کسی که کار اجرایی کرده می داند برای این توفیق باید ذره ذره تلاش کرد. به نظر می رسد نامزدها حاضر هستند هرگونه تفکر منطقی و علمی را به خاطر جمع آوری رای کنار بگذارند و متاسفانه این ایراد مردم هست که این وعده ها را باور می کنند.»
سایر اخبار این روزنامه
حوصله کنید، تا انتخابات فرصت باقی است چرا کاندیداهای اصولگرا به جای ارائه برنامه‌شان تنها به عملکرد دولت یازدهم انتقاد می‌کنند؟ وزیر کشور در نشست خبری: راه‌اندازی سایت کارانه غیرقانونی است و جنبه خرید رای دارد جلال خوشچهره حماس در تصویر تازه لیست نهایی اصلاح‌طلبان برای شورای شهر روز دوشنبه اعلام می‌شود تحقق «گام سوم» در گرو وحدت دوباره نامزدهای منتقد دولت دستاوردهای اقتصادی را «غیر علمی » به چالش کشیدند خیالبافی های اقتصادی پای مدیریت شهری بر پایه تراکم فروشی روی نفس های پایتخت فضایی که سبز نیست ! سفیر سابق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در گفت و گو با «ابتکار » مطرح کرد: سیاست خارجی در دوراهی توسعه یا عقب گرد سخنگوی ستاد انتخاباتی حسن روحانی: نمی‌توان برجام را به دست کسانی سپرد که زمانی مخالفش بودند خبرنگاران از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می گویند شهرآفتاب، میزبان بدِ نمایشگاه خوب انتخابات فرانسه و رابطه با ایران محسن هاشمی: حضور کاندیداها در انتخابات شورای شهر باید بر اساس لیست باشد