روحانی صدرنشین مناظره دوم

آرمان- حمید شجاعی: دو مناظره برگزار شد و جامعه با افکار و عقاید و برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تا حد زیادی آشنا شد. قبل از برگزاری مناظرات شش‌نفره، گمانه‌زنی‌های بسیاری در ارتباط با پایگاه و سبد رأی هر کاندیدا صورت می‌گرفت. بسیاری روحانی را برتر می‌دانستند و برخی رئیسی را، برخی قالیباف را کاندیدای رای‌آور معرفی می‌کردند و برخی هم از پدیده شدن جهانگیری و میرسلیم سخن می‌گفتند. هر کاندیدا بنابر زمان‌های مقرر در صداوسیما در برنامه‌های مشخصی حضور پیدا کرده و آرا و عقاید خود را بیان می‌کند اما به اذعان بسیاری از کارشناسان هیچ ‌برنامه‌ای به اندازه مناظره زنده کاندیداها با یکدیگر نمی‌تواند در جامعه تاثیرگذار باشد. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در روزهای 3 و 4 اردیبهشت قبل از آغاز مناظرات طی یک نظرسنجی در جامعه پایگاه رأی هر کاندیدا را به نمایش گذاشت که بر این اساس آقای حسن روحانی 5/43، آقای محمدباقر قالیباف6/22، آقای سیدابراهیم رئیسی 4/17، آقای اسحاق جهانگیری6/3، آقای سیدمصطفی هاشمی‌طبا 8/2 و آقای سیدمصطفی آقامیرسلیم 1/2‌درصد رأی شرکت‌کنندگان را به خود اختصاص داده‌اند.
روحانی و جهانگیری پیروز مناظرات
پس از مناظره نخست و مسائلی که در آن بیان شد، بسیاری از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها نسبت به کاندیدای پیروز در مناظره نخست به برگزاری نظرسنجی روی آوردند که طی آن با توجه به عملکرد فوق‌العاده آقای جهانگیری در مناظره اول، بیشترین آرا در نظرسنجی اول به سبد او و روحانی رفت. هرچند برخی نامزدها مانند قالیباف هم ‌درصدی از آرا را به خود اختصاص داده بودند، اما نتایج نظرسنجی حاکی از پیروزی قاطع جهانگیری و روحانی با رأی بالای 60‌ درصد بود. اکنون پس از پایان مناظره دوم و اظهارات کاندیداها برخی از سایت‌های خبری تحلیلی و خبرگزاری‌ها اقدام به نظرسنجی درباره نامزد پیروز در مناظره دوم کرده‌اند و از کاربران خود پرسیده‌اند که عملکرد کدام نامزد را در مناظره دوم بهتر می‌دانید. نتایج این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حسن روحانی با اختلاف شدیدی نسبت به سایر کاندیداها توانسته آرای مخاطبان را کسب کند.
روحانی صدرنشین نظرسنجی‌ها


سایت عصر ایران با طرح این سوال که کدام نامزد در مناظره دوم بهتر ظاهر شد، اقدام به نظرسنجی کرده که از مجموع 32‌هزار و 267 نفر جهانگیری 9/24، رئیسی 68/6، روحانی92/65، قالیباف22/6، میرسلیم 77/6 و هاشمی‌طبا 13/5 صدم آرا را به خود اختصاص داده‌اند. پایگاه خبری تحلیلی انتخاب نیز با طرح این سوال که کدام کاندیدا در مناظره دوم انتخابات ریاست‌جمهوری موفق ظاهر شدند؟ اقدام به نظرسنجی از کاربران خود کرده که برمبنای شرکت 26هزار و 883 نفر، جهانگیری 6/7، روحانی 85/69، رئیسی 61/6، قالیباف 34/5، میرسلیم 19/6 و هاشمی‌طبا 36/4 ‌درصد از آرای کاربران این سایت را به خود اختصاص داده‌اند. از سوی دیگر سایت فرارو با طرح این سوال که کدام نامزد ریاست‌جمهوری در مناظره دوم بهتر عمل کرد به نظر سنجی پرداخته که نتیجه آن با مشارکت 12هزار و 298 نفر بدین صورت است: حسن روحانی 72/68، ابراهیم رئیسی 69/6، اسحاق جهانگیری 81/6، مصطفی میرسلیم 76/6، محمدباقر قالیباف 01/6 و مصطفی هاشمی‌طبا 3/5 درصد آرا را از آن خود کرده‌اند. همچنین خبرگزاری خبرآنلاین نظرسنجی خود را با طرح این سوال انجام داده است که به نظر شما در دومین مناظره انتخاباتی، کدام‌یک از نامزدها بیشترین اقناع را برای مخاطبان به همراه داشت؟ نتایج این نظرسنجی با رأی 21‌هزار و 589 نفر این‌گونه است: مصطفی آقامیرسلیم 2/6، اسحاق جهانگیری 3/7، حسن روحانی 2/70، ابراهیم رئیسی 3/6، محمدباقر قالیباف 6/6 و مصطفی هاشمی‌طبا 5/3‌درصد آرا را از آن خود کرده‌اند. کاملا مشخص است که حسن روحانی با فاصله معناداری نسبت به رقبا انتخابات را پیش می‌برد. نکته جالب این نظرسنجی‌ها جایگاه اسحاق جهانگیری است که پس از دو مناظره بالاتر از قالیباف و رئیسی قرار گرفته است.