فسخ قرارداد ویلموتس امضای قرارداد برانکو؟!

آرمان‌ملي: بعد از برگزاري مراسم بهترين‌هاي سال آسيا که همچون گذشته براي فدراسيون 5 ستاره و فوتبال ايران دستاورد و ارمغاني به‌همراه نداشت مهدي تاج راهي اروپا شد تا کارهاي نيمه‌تمام خود را تمام کند.
تيم‌ملي
بعد از جدايي کي‌روش، گمانه‌زني‌هايي در خصوص انتخاب سرمربي جديد تيم‌ملي مطرح مي‌شد تا اينکه فدراسيون فوتبال اول خردادماه با مارک ويلموتس قرارداد بست. تيم‌ملي کشورمان در مدت کمتر از 6 ماهي که اين مربي بلژيکي هدايت آن را بر عهده داشت در مسابقات رسمي عملکرد خوبي نداشت. دو برد مقابل تيم‌هاي کامبوج و هنگ‌کنگ و دو شکست مقابل تيم‌هاي عراق و بحرين نتيجه کار ويلموتس در ديدارهاي مقدماتي جام‌جهاني 2022 است. دو شکست متوالي تيم‌ملي کشورمان باعث ناراحتي هواداران و بروز نارضايتي در جو عمومي کشور شد.تيم‌ملي در جدول رده‌بندي گروه خود از جايگاه خوبي برخوردار نيست و در رده سوم اين گروه قرار دارد و براي صعود مستقيم به جام‌جهاني قطر بايستي تمامي ديدارهاي پيش‌رو را با پيروزي پشت‌سر بگذارد به همين دليل اهالي فوتبال نظرات متفاوتي در خصوص انتخاب سرمربي جديد دارند.
فسخ قرارداد


گفته مي‌شود فسخ قرارداد سرمربي بلژيکي تيم‌ملي با فدراسيون انجام شده است. مارک ويلموتس در تاريخ اول نوامبر 2019 (10 آبان‌ماه 98) فسخ قراردادش با فدراسيون فوتبال را اعلام کرد. سرمربي بلژيکي تيم‌ملي با استفاده از مفاد قراردادش و عدم تعهد فدراسيون فوتبال به اين مفاد، تصميم به فسخ قرارداد يکطرفه گرفت. ويلموتس با تکيه بر نقض بندي از قرارداد که پرداخت دستمزدش بود، فسخ قراردادش با فدراسيون فوتبال را اعلام کرد و حتي قصد داشت که اقدام حقوقي در اين زمينه انجام دهد تا به تمام پول خود برسد. با اين حال فدراسيون فوتبال به هر شکلي بود توانست پول ويلموتس و دستيارانش را فراهم کند. موضوع قابل‌توجه در اين خصوص اين است که اسپينوزي، مربي دروازه‌بان‌هاي تيم‌ملي که عضو کادر ويلموتس بود پيش از بازي با بحرين اقدام به فسخ قرارداد کرده بود. او به‌دليل دريافت نکردن دستمزدش در اردوي تيم‌ملي حاضر نشد تا محمد حبيبي پيش از بازي با بحرين در تمرينات حاضر شود.هرچند اسپينوزي هم با وجود اعلام فسخ قرارداد مانند ويلموتس براي بازي با عراق در اردو شرکت کرد. فدراسيون فوتبال درست يک هفته پس از اعلام فسخ قرارداد از سوي ويلموتس، پول اين مربي و دستيارانش را در ترکيه پرداخت کرد. 8 نوامبر 2019 (17 آبان‌ماه 98) ويلموتس و دستيارانش 2 ميليون يورو بابت شش ماه حضور در ايران دريافت کردند. پولي که دستمزد آنها تا اول دسامبر 2019 (10 آذرماه 98) محسوب مي‌شود و فدراسيون به نوعي تلاش کرد با پرداخت اين پول ويلموتس و دستيارانش را براي ماندن در تيم‌ملي و اجراي تعهدات قرارداد، ترغيب کند. ويلموتس در حالي همراه با دستيارانش 2 ميليون يورو دريافت کرد که نيمي از اين مبلغ دستمزد شش‌ماه فعاليتش در تيم‌ملي ايران بود. اين مربي بلژيکي که با قراردادي 2 ميليون يورويي هدايت تيم‌ملي را به عهده گرفته بود، حالا ديگر قصد ادامه‌دادن کارش در ايران را ندارد. ويلموتس پس از اعلام فسخ قرارداد با فدراسيون فوتبال، تسويه حساب خود را انجام داد و سپس در بازي با عراق هم روي نيمکت تيم‌ملي نشست.
سفر تاج
مهدي تاج از هنگ‌کنگ راهي اروپا شده و قاره‌سبز که محل ديدار او با مارک ويلموتس و وکلايش است. رئيس فدراسيون فوتبال در سفر مهمي که براي فسخ قرارداد با مارک ويلموتس داشته، ماموريت مهم ديگري هم در پيش دارد و آن نهايي کردن حضور سرمربي جديد تيم‌ملي است. بر اين اساس، تاج قرار است در يکي دو روز آينده توافقنامه‌اي را با مارک ويلموتس و وکلاي او امضا کند تا فسخ قرارداد او با فدراسيون فوتبال نهايي شود. اين توافقنامه پايان حضور ويلموتس در فوتبال ايران خواهد بود تا به اين شکل مربي بلژيکي پس از شش ماه همکاري با تيم‌ملي ايران، به انتهاي راه برسد.«تسنيم» در ادامه نوشت: اينکه فدراسيون فوتبال تحت چه شرايطي قرار است فسخ قرارداد را نهايي کند هم مي‌تواند جالب توجه باشد، اما به‌نظر نمي‌رسد متحمل پرداخت غرامت شود. هرچند به‌نظر مي‌رسد ويلموتس هم از قرارداد شش ماهه با فدراسيون فوتبال متضرر نشده و با کمترين ميزان حضور در کشورمان، نيمي از قرارداد دو ميليون يورويي خود را براي شش ماه دريافت کرده و يک ميليون يورو هم به دستيارانش پرداخت شد. مبلغي که بعيد به‌نظر مي‌رسد ويلموتس مي‌توانست به اين سادگي به دست بياورد.با اين حال، پس از پايان ماجراي ويلموتس با فدراسيون فوتبال و نهايي شدن فسخ قرارداد، مهدي تاج به سراغ مذاکره نهايي با جانشين ويلموتس خواهد رفت. تمام شواهد نشان مي‌دهد که حضور برانکو ايوانکوويچ روي نيمکت تيم‌ملي به مراحل پاياني رسيده، اما فدراسيون هنوز در اين خصوص اقدام رسمي انجام نداده است. مهدي تاج منتظر بود تا فسخ قرارداد با ويلموتس نهايي شود و سپس در اين خصوص اقدام کند. اکنون نيز به‌نظر مي‌رسد تاج در سفري که به اروپا داشته، پس از فسخ قرارداد با ويلموتس مذاکره‌اش براي انتخاب جانشين او را نهايي کند. طبق اطلاعاتي که به‌دست آمده و اگر اتفاق خاصي رخ ندهد، سرمربي جديد تيم‌ملي تا پايان هفته آينده به‌صورت رسمي معرفي خواهد شد. حال اينکه مذاکرات کجا صورت مي‌گيرد و امضاي قرارداد چه زماني انجام مي‌شود، مشخص نيست، اما بايد منتظر بود تا در چند روز آينده تکليف نيمکت مربيگري تيم‌ملي مشخص شود. سايت «voetbalkrant» بلژيک در اين خصوص نوشت: «در ماه‌هاي اخير به اندازه کافي درباره مارک ويلموتس و تيم‌ملي فوتبال ايران گفته و نوشته شده است. اکنون به‌نظر مي‌رسد همه چيز تمام شده است.مهدي تاج رئيس فدراسيون فوتبال ايران مراسم بهترين‌هاي فوتبال آسيا در هنگ‌کنگ را براي ملاقات با مارک ويلموتس ترک کرد. قرار است قرارداد ويلموتس با فدراسيون ايران با رضايت طرفين فسخ شود و بعد از آن برانکو ايوانکوويچ به‌عنوان سرمربي جديد تيم‌ملي ايراني معرفي خواهد شد. مدير باشگاه پرسپوليس اخيرا اعلام کرده بود که سرمربي اين تيم (برانکو ايوانکوويچ) در حال رايزني با فدراسيون ايران و هدايت تيم‌ملي اين کشور است.»