همکاری با افراد دارای معلولیت برای ساختن آینده‌ای پایدار و قابل تغییر

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین‌المللی افراد دارای معلولیت، بر تعهد سازمان ملل متحد به همکاری با افراد دارای معلولیت برای ساختن آینده‌ای پایدار، فراگیر و قابل‌تغییر تأکید کرد، آینده‌ای که در آن همگان اعم از زنان، مردان، دختران و پسران دارای معلولیت، به توانایی‌های بالقوه خود پی ببرند.
در متن کامل پیام آنتونیو گوترش آمده است:  
«هنگامی که حقوق افراد دارای معلولیت را تأمین می‌کنیم، به دستیابی به تعهد محوری دستورکار  2030 نزدیک‌تر می‌شویم، یعنی کسی نادیده انگاشته نشود.
با وجود اینکه هنوز کار‌های زیادی برای انجام باقی مانده است، پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در ساختن جهانی فراگیر برای همگان دیده می‌شود.


تقریبا تمامی دولت‌های عضو سازمان ملل متحد کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت را تصویب کرده‌اند و اینجانب آنانی را که هنوز چنین نکرده‌اند، تشویق می‌کنم بدون معطلی آن را تصویب کنند.»
او افزود: «در ماه ژوئن، «راهبرد فراگیری معلولان ملل متحد» را معرفی کردیم تا معیارها و عملکرد  در زمینه شمول معلولیت را در تمامی زمینه‌های کار خود و در سراسر جهان بالا ببریم و برای نخستین بار، شورای امنیت نخستین قطعنامه خود در حمایت از افراد دارای معلولیت در مخاصمات مسلحانه را به تصویب رساند. مصمم هستیم الگوی راهبری این امر باشیم.»