آنفلوانزا تا 10 روز دیگر فروکش می‌کند



فریبا خان احمدی
خبرنگار


پیرو گزارش روزنامه ایران مبنی بر نایاب شدن واکسن آنفلوانزا در کشور، دیروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه جلسه هیأت دولت ضمن تأیید کمبود واکسن آنفلوانزا، خبر داد که با پیگیری‌های صورت گرفته ظرف هفته آینده این واکسن مجدداً وارد بازار خواهد شد. با شدید شدن موج اول آنفلوانزا و مرگ ۵۶ ایرانی به‌دلیل ابتلا به این بیماری، گزارش‌های غیررسمی حکایت از این دارد که بازار سیاه واکسن آنفلوانزا و داروی خوراکی درمان آنفلوانزا(تامیفلو) در برخی شهر‌ها بویژه تهران راه افتاده است تا جایی که واکسن 41هزار تومانی داروخانه به قیمت 150 تا 200 هزار تومان و داروی درمان آنفلوانزا 200هزار تومانی به قیمت نجومی 500 تا 700 هزار تومان در بازار ناصر خسرو به فروش می‌رسد.
بنا به اعلام سازمان غذا و دارو، امسال از دو شرکت هلندی و فرانسوی 2میلیون عدد واکسن آنفلوانزا وارد کشور شده است اما به نظر می‌رسد، بعد از فوتی‌های اخیر آنفلوانزا و مراجعه زیاد و بی‌مورد مردم برای دریافت واکسن، این میزان واردات پاسخگوی نیاز داخلی نبوده است. مشاهدات میدانی ما نیز نشان می‌دهد، فروش واکسن در دو هفته اخیر به قدری افزایش پیدا کرده که موجودی بسیاری از داروخانه‌ها در کمتر از چند روز به صفر رسیده است. با افزایش شمار بیماران بستری در مراکز درمان دسترسی این بیماران به داروی خوراکی درمان آنفلوانزا نیز دچار مشکل شده است تا جایی‌که سازمان غذا و دارو دو روز پیش به‌صورت فوریتی یک میلیون عدد قرص اوسلتامیویر وارد کشور کرد تا پاسخگوی نیاز بیماران بخش بستری باشد.
کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت بازار سیاه و افزایش قیمت واکسن آنفلوانزا و داروی درمان آنفلوانزا به قیمت‌های چندصد هزار تومان را نتیجه تقاضای القایی و نگرانی مردم می‌داند و درباره ماجرای کمبود دارو و واکسن آنفلوانزا به «وبدا» می‌گوید: در ماه‌های گذشته واکسن وجود داشت و افراد دریافت کردند، تعداد دیگری هم که وجود دارد برای گروه‌های پرخطر استفاده خواهد شد. علاوه بر این کمبودی در داروی درمان آنفلوانزا (اوسلتامیویر) وجود ندارد بلکه این دارو کنترل شده توزیع می‌شود؛ چرا که داروی اوسلتامیویر دارویی است که برای افراد پرخطر و مبتلایان به آنفلوانزا که در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند تجویز می‌شود و قرار نیست برای همه مبتلایان تجویز شود. در صورتی که پزشکی تشخیص دهد که فردی در زمره گروه‌های پرخطر قرار دارد با ارجاع او به مراکز مشخص واکسن برای فرد تزریق می‌شود. او همچنین با اشاره به ایجاد بازار سیاه واکسن آنفلوانزا تأکید می‌کند داروها و واکسن‌هایی که در بازار سیاه به فروش می‌رسد قاچاق، جعلی و تقلبی هستند چرا که هیچ نظارتی روی آنها وجود ندارد. تزریق این واکسن‌ها می‌تواند عوارض جبران‌‌ناپذیری به همراه داشته باشد و سلامت افراد را به خطر بیندازد حتی می‌تواند به قیمت جان افراد تمام شود.
به گفته دکتر جهانپور، بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا گذشته است، در صورتی که فرد اکنون تزریق کند دو هفته طول می‌کشد تا واکسن در بدن فرد مصونیت ایجاد کند، دو ماه زمان نیاز است تا واکسن به حداکثر اثربخشی و مصونیت در برابر ویروس‌های آنفلوانزا برسد. وی بر این نکته تأکید دارد که تا نوروز 99 دارو واکسن آنفلوانزا به میزان مورد نیاز دپو و ذخیره شده است اما توزیع آن کنترل شده خواهد بود تا از موارد تجویز بی‌مورد و مصرف خودسرانه جلوگیری کنیم.
با‌وجود آنکه مسئولان وزارت بهداشت وعده می‌دهند بزودی کمبود واکسن آنفلوانزا در کشور جبران خواهد شد اما همچنان تقاضا برای دریافت واکسن با افزایش چشمگیری مواجه است به نحوی که گزارش‌های مردمی حکایت از این دارد که هم اینک مرکز اطلاعات دارویی (سامانه190) پاسخگوی این متقاضیان نیست و واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌های تحت پوشش سامانه موجود نیست و به محض واردات واکسن موجودی از سوی داروخانه‌ها اعلام می‌شود.
موج اول آنفلوانزا همچنان ادامه دارد، آخرین آمارها نیز نشان می‌دهد، تا شنبه هفته جاری 56 بیمار جانشان را در اثر این بیماری از دست داده‌اند، با این حال به گفته سخنگوی وزارت بهداشت این آمار اکنون بیشتر شده ولی اعلام آمارها در خصوص مبتلایان به آنفلوانزا به‌صورت هفتگی و پس از تجمیع صرفاً از سوی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت ابتدای هفته اعلام خواهد شد.