افشای اسامی 4 کشور عربی که تل‌آویو به دنبال امضای توافق با آنهاست

یک شبکه عبری زبان مدعی شد، آمریکا از چهار کشور عربی که روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی ندارند، خواسته امضای توافقنامه‌ای‌ جدید با تل‌آویو را مورد بررسی قرار دهند.
به گزارش ایسنا، روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم به نقل از شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی نوشت: دولت آمریکا از چهار کشور عربی امارات، بحرین، عمان و مراکش که روابط دیپلماتیکی با رژیم صهیونیستی ندارند خواسته توافقنامه عدم تجاوز با این رژیم را به امضا برسانند.

این شبکه عبری زبان گزارش داد، کاخ سفید با سفیران این چهار کشور با هدف دستیابی به توافقنامه‌ای جدید با اسرائیل که زیربنای قابل قبول برای عادی سازی کامل روابط با تل‌آویو است، گفت‌وگو کرد، در مقابل دیپلمات‌های این کشورها بدون ارائه پاسخ قطعی خود، اعلام کردند که به‌زودی پاسخ خود را در این زمینه می‌دهند.


باراک راوید، تحلیلگر سیاسی این شبکه عبری زبان تاکید کرد: کاخ سفید با نمایندگان اسرائیلی، آمریکایی و عرب درباره این مساله گفت‌وگو کرد و در گفت‌وگوها این فرضیه مورد بررسی قرار گرفت که توافقنامه یاد شده قدم اول عادی سازی کامل باشد، این اقدام به جای روابط پنهانی که میان این طرف‌ها حاکم است و نیز به عنوان اقدامی با تنش کمتر نسبت به توافقنامه صلح، روابط دیپلماتیک و یا عادی‌سازی کامل در پیش گرفته شد.
شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منابعی که نام آنها را افشا نکرد، گزارش داد: ویکتوریا کوتس، عضو شورای امنیت ملی آمریکا و معاون مشاور امنیت ملی این کشور هفته گذشته در واشنگتن با سفیران این چهار کشور دیدار کرده و درخواست ویژه آمریکا برای امضای توافقنامه عدم تجاوز را با آنها در میان گذاشته و نظر آنها را در این زمینه جویا شد.
این منابع افزودند: سفیران چهار کشور عربی نیز اعلام کردند که پس از بازگشت نزد روسا و رهبران خود، به‌زودی پاسخ خود را در این زمینه ارائه خواهند کرد.
شبکه تلویزیونی یاد شده افزود: مذاکرات گسترده‌ای در کاخ سفید انجام شد در این مذاکرات تیم آمریکایی، هیئتی از اسرائیل و نمایندگان امنیت ملی، وزارت جنگ و وزارت دادگستری حضور داشتند.
این شبکه مدعی شد، کوتس طرح یسرائیل کاتس، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی را به سفیران این کشورها ارائه کرد.
کوتس پیشتر طرح اتصال خطوط راه‌آهن عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به این شکل که بندر حیفا و سایر بنادر اراضی اشغالی واقع در دریای مدیترانه به کشورهای یاد شده متصل شوند را ارائه کرده بود.
این وزیر اسرائیلی نوامبر گذشته در اظهاراتی مطبوعاتی گفته بود، اسرائیل روی طرح سازش "بدون جنگ" با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس کار می‌کند.
او در اظهاراتی واهی ایران را تهدید اصلی در منطقه خوانده و گفته بود تحریم‌های آمریکا علیه ایران اهمیت داشته و فشارها علیه آن باید ادامه یابند.
روزنامه عبری زبان معاریو نیز به نقل از کاتس در کنفرانس سالانه اورشلیم پست در تاریخ 30 آبان نوشت، آمریکا در کنار اسرائیل برای سازش بدون جنگ با کشورهای حوزه خلیج فارس تلاش می‌کند.
کاتس افزود، با طرح صلح دونالد ترامپ (رئیس جمهوری آمریکا) خطوط راه‌آهنی ساخته می‌شود که منطقه خلیج فارس را از طریق اردن و دریای مدیترانه به شهر حیفا متصل می‌کند.
همچنین شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی بدون اشاره به طرح ارائه شده، گزارش داد: کاتس پیشتر در حاشیه نشست‌های سازمان ملل در نیویورک در اواخر سپتامبر گذشته با یوسف بن علوی، همتای عمانی خود و نیز انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات دیدار کرده و طرحی را به آنها ارائه کرد و احتمالا طرح یاد شده همان طرح ساخت خطوط راه‌آهن و یا طرح عدم تجاوز است.
شبکه 13 تلویزیون اسرائیل در ادامه اعلام کرد: درخواست کاخ سفید از سفیران چهار کشور عربی یاد شده خیلی تاثیرگذار نبوده اما قدم اول در این مسیر محسوب می‌شود.
این اقدام با وجود شرایط سیاسی رو به ضعف رژیم صهیونیستی، احتمال آغاز سومین انتخابات پارلمانی در اراضی اشغالی و نیز نگرانی تمامی کشورهای عربی از عادی سازی روابط با این رژیم بدون بررسی پرونده فلسطین و یا حل مساله آن انجام شد.
این شبکه تلویزیونی به نقل از توییت‌های باراک راوید گزارش داد، یک منبع در کاخ سفید تمامی این جزییات را تکذیب نکرده و اعلام کرد آمریکا از گسترش روابط کشورهای عربی بانفوذ و منطقه خاورمیانه و هم‌پیمانان خود در آنجا با اسرائیل استقبال می‌کند.
این منبع افزود: ما از مذاکرات سیاسی پنهانی صحبت نمی‌کنیم و درحال حاضر اطلاعی از این مسائل نداریم.
کاتس روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با رادیوی این رژیم اعلام کرده بود که یک هیئت از وزارت خارجه و دفتر امنیت ملی، وزارت جنگ و دادگستری این رژیم برای بررسی احتمال دستیابی به توافقنامه عدم تجاوز وارد واشنگتن، پایتخت آمریکا شد.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر آموزش و پرورش: حدود یک میلیون تومان به حقوق معلمان اضافه می‌شود دستور رهبری در پاسخ به گزارش دبیر شورای عالی امنیت ملی پیرامون اتفاقات اخیر دلجویی، پرداخت دیه و توجه به خانواده ها به بهانه روز جهانی معلولین مناسب سازی فضاهای شهری و اماکن عمومی،نیاز ضروری افراد کم توان جسمی افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو و شعار طنزگونه کنترل قیمت‌ها! رئیس جمهور در همایش بیمه و توسعه: تحریم‌ها را کنار بگذارند، مذاکره می‌کنیم *به مناسبت چهارده آذر سالروز درگذشت نگاهی به حیات علمی و عملی میرزا طاهر تنکابنی تجمع علیه ترامپ و سیاست‌هایش در لندن افشای اسامی 4 کشور عربی که تل‌آویو به دنبال امضای توافق با آنهاست وزیر بهداشت: موج آنفلوآنزا تا 10 روز دیگر فروکش می‌کند تحلیل سیاسی هفته هیات دولت لایحه بودجه سال 1399 کل کشور را تصویب کرد معاون اول رئیس جمهور: طرح‌های آبی و خاکی کشور از افتخارات نظام و دولت است رئیس جمهور: هیات بررسی نحوه جبران خسارات شهروندان در حوادث آبان‌ماه تشکیل شود