سخنگوی قوه قضاییه: وزرای دولت، اطلاعات اموال خود را اعلام کرده‌اند

سخنگوی قوه قضاییه از ارسال 196 پرونده انتخاباتی به دستگاه قضایی خبر داد.
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در یکصد و دوازدهمین نشست خبری اظهار کرد: در طول این مدت که مساله انتخابات مطرح بوده از سراسر کشور 196 پرونده تا الان به دستگاه قضایی رسیده که بیشتر این پرونده‌ها مربوط به شوراهاست، البته بخشی هم مربوط به انتخابات ریاست جمهوری می‌شود.
وی افزود: ستاد پیشگیری هم در این زمینه فعال هست که بر اساس ستاد مرکزی و استانی، بیش از 800 مورد یا به صورت تلفنی یا به صورت حضوری تذکراتی را به افراد مختلف، ستادها و نامزدها و همچنین افراد گوناگونی که در این راستا مسئولیت دارند، داده‌اند، از جمله به حدود 100 مورد از کسانی که در کانال‌ها و شبکه های اجتماعی فعالیت می‌کردند که در این 100 مورد، 57 مورد به جریان های اصولگرا بوده و حدود نیمی کمتر به قول امروزی‌ها مربوط به اصلاح طلب بوده و 18 مورد دعوت شده‌اند و به صورت حضوری مطالبی به آن‌ها یادآوری شده که این قانون است و این هم اقدام شما که تخلف است که این امر در مرحله پیشگیری بوده است. از این 18 مورد، 8 مورد مربوط به اصولگرا و دو الی 3 مورد مربوط به افراد متفرقه که جزو دسته‌جات سیاسی نمی‌شوند و بقیه نیز مربوط به اصلاح طلب بوده است.
واکنش «محسنی‌اژه‌ای» به اظهارات «روحانی» در مناظره


به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری گفت:‌ من به صورت مفصل قبلا این موضوع را توضیح دادم، اما اجمالا می‌گویم که اولا این حرف خلاف است و چهار میلیارد نبوده و بخش زیادی از آن برگشته است، ثانیا من از آقای روحانی سئوال می‌کنم که شما که دیپلماسی‌تان فعال است در خارج چه کار کردید؟ اگر این پول در ایران بود ما وظیفه داشتیم که این کار را دنبال کنیم که تازه در این حال مالباخته باید بیاید.
ارسال پرونده «ریخته‌گران» به دادگاه با 46 متهم
محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در رابطه با آخرین وضعیت پرونده موسوم به ریخته‌گران گفت: با صدور کیفرخواست این پرونده با 46 متهم به دادگاه ارجاع شد، آن را به همه متهمان ابلاغ کردند و آنها باید در وقت تعیین شده حاضر شوند و از خود دفاع کنند.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه از جانب یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری سایتی با عنوان کارانه تشکیل شده که در آن وعده پرداخت 250 هزار تومانی به افراد داده شده که شائبه خرید رای در آن وجود دارد و اینکه اطلاعات خصوصی افراد را می‌گیرند. آیا این امر غیرقانونی نیست؟ گفت: وزارت کشور و عنصر مربوطه این موضوع را بررسی می‌کنند. در صورتی که شکایت شود قوه قضاییه وارد می‌شود. من چیزی در این خصوص نمی‌دانم و تاکنون شکایت وارد شده را نشنیده‌ام.
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه بر اساس گفته آقای رحمانی فضلی 67 مورد تخلفات رسانه‌ها برای پیگیری ارسال شده است، آیا شعبه خاصی برای رسیدگی به این موارد وجود دارد؟ عنوان کرد: در این مورد خبر ندارم، اما بین وزارت کشور و دادستانی تهران اختلافی وجود دارد که طبق قانون انتخابات اگر رسانه‌ای مطلبی له یا علیه نامزدها منتشر کرد موظف هستند ابتدائاً به خود نشریه یا رسانه اعلام کنند و آن نشریه برای توضیح حاضر شود. اگر بعداً قانع نشدند و شکایت کردند باید دادستان وارد شود. در بعضی از موارد بدون طی کردن این پروسه به دادستانی ارسال شدند که این موارد اختلافی هستند.
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوال دیگری در مورد آخرین اقدامات قضایی در مورد پرونده معدن آزادشهر و اینکه آیا تاکنون افرادی در این رابطه احضار شده‌اند یا دستگیر شده‌اند گفت: این اتفاق ناگوار که حقیقتاً دردناک بود را به سهم خود تسلیت عرض می‌کنم. کسانی داغدار شدند که از همه دستگاه‌ها می‌خواهیم هرچه سریع‌تر به بازماندگان این حادثه رسیدگی کنند و مانع تکرار چنین وقایعی شوند. قوه قضاییه بلافاصله در محل حادثه حاضر شد، دادستان شهر مربوطه، یک قاضی دیگر و دادستان مرکز استان در تمام نقاط حضور داشتند.
وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره آخرین وضعیت پرونده تعرض به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری در مشهد عنوان کرد: چیز جدیدی از هفته گذشته تاکنون حاصل نشده و همان توضیحات قبل است.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اینکه یکی از نامزدهای انتخابات درخواست ارایه لیست اموال از سایر کاندیداها را داشته آیا این درخواست قانونی است یا نه؟ اظهار کرد: منع قانونی و الزام قانونی برای این مورد وجود ندارد. همچنین هیچ الزامی وجود ندارد که باید بیان کنند یا نباید بیان کنند. مطرح کردن درخواست منعی ندارد.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی مربوط به واگذاری املاک شهرداری و مواردی که تخلف در آن محرز شده گفت: پرونده هنوز دادگاه نرفته است و در مسیر دادسرایی است و منجر به صدور حکم نشده است.
همه وزرای دولت یازدهم، اطلاعات اموال خود را اعلام کردند
محسنی اژ‌ه‌ای در پاسخ به سئوالی مبنی بر آخرین وضعیت اعلام اموال مسئولان، گفت: قبلاً افراد محدودی طبق قانون و قانون اساسی باید اموال خود را به دستگاه قضایی اعلام می‌کردند که بر همین اساس باید اطلاعات این اموال در دفترچه‌ای پر می شد و به دستگاه قضایی ارسال می‌شد و سوالات هم مشخص است و هر کسی که به پست و مسئولیتی منصوب می شود دفترچه برایش ارسال می شود و اگر نواقص داشته باشد نقص گرفته
می شود، اما اکنون این لیست بیشتر شده است. در دولت یازدهم دو نفر از وزرا بودند که لیست اموالشان ناقص بود و بخشی از آن نقص را رفع کردند و فقط در مورد یکی از فرزندان آقایان اشکالی بود که سئوال کردیم و چون خدمت آنها به پایان نرسیده باید تا آن زمان منتظر ماند؛ لذا در دولت یازدهم همه وزرا، اطلاعات اموال خود را اعلام کردند.
سایر اخبار این روزنامه
حضرت آیت الله خامنه‌ای: همه در انتخابات شرکت کنند تا ابهت و مصونیت کشور حفظ شود «ابتکار» از حال و روز موسیقی این روزهای ایران گزارش می دهد نواختن نت‌ها روی گام امید شیوه‌های هجمه‌های منتقدان در برخورد با دولت یازدهم بررسی شد ادعای حق با اراده باطل دستاورد تامین مالی طرح های نیروگاهی توسط بانک صنعت و معدن: تامین ۶ هزار مگاوات برق ، ایجاد ٢ هزار شغل جدید محمد صادق جنان صفت چشم انداز شکست و خشم فزاینده حمایت مولوی عبدالحمید از حسن روحانی با محوریت ارائه مجوز سکونت به شهروندان در شورای شهر تدوین می شود ویزای تهران! حاشیه‌سازی منتقدان دولت برای «اعتراض امن» کارگران معدن زمستان یورت گلستان روحانی: من رئیس‌جمهور زمان درد مردم هستم دستاورد تامین مالی طرح های نیروگاهی توسط بانک صنعت و معدن: تامین ۶ هزار مگاوات برق ، ایجاد ٢ هزار شغل جدید سخنگوی قوه قضاییه: وزرای دولت، اطلاعات اموال خود را اعلام کرده‌اند دولت یازدهم؛ متهم برای هیچ