واکنش بازارهای جهانی به خبر شهادت سردار سلیمانی

در پی حمله تروریستی آمریکا به فرودگاه بغداد که منجر به شهادت سردار قاسم سلیمانی و چند تن از اعضای نیروهای حشد الشعبی و مقاومت شد بازارهای مالی جهان نسبت به این حادثه واکنش نشان داد.
براساس این گزارش، در پی احتمال بالاگرفتن تنش‌ها در خاورمیانه بهای معاملات آتی نفت برنت حدود سه دلار افزایش یافت و به 69 دلار و 16 سنت در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از 17 سپتامبر بود که تاسیسات نفتی عربستان سعودی هدف حملات هوایی قرار گرفته بودند. قراردادهای تحویل مارس با دو دلار معادل سه درصد افزایش، به 68 دلار و 25 سنت رسید.
بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و 16 سنت معادل 2.9 درصد افزایش، به 62 دلار و 94 سنت در هر بشکه رسید، درحالی که اوایل معاملات روز جمعه تا مرز 63 دلار و 84 سنت پیش رفته بود.
براساس گزارش رویترز، عامل دیگری که از افزایش قیمت‌های نفت حمایت کرد، تصمیم بانک مرکزی چین برای کاهش میزان نقدینگی بود که بانک‌ها باید در ذخایر خود داشته باشند و همچنین بانک مرکزی چین حدود 800 میلیارد یوان (115 میلیارد دلار) از ذخایر خود را برای تقویت رشد اقتصادی اختصاص داد.


جهش قیمت طلای جهانی پس از شهادت سردار سلیمانی
قیمت طلا نیز در معاملات روز جمعه بازار جهانی در پی این حمله هوایی به بالاترین قیمت خود در چهار ماه اخیر صعود کرد.هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جمعه بازار سنگاپور 0.7 درصد رشد کرد و به 1539 دلار و چهار سنت رسید.
در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با 0.9 درصد افزایش، 1541 دلار و 30 سنت معامله شد. طلا از ابتدای هفته حدود دو درصد رشد هفتگی داشت که چهارمین رشد هفتگی متوالی بود.طلا در بحبوحه ابهامات سیاسی و اقتصادی به پناهگاه مطمئن برای سرمایه گذاران تبدیل می‌شود.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با 0.5 درصد افزایش، به 18 دلار و 12 سنت رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با 0.2 درصد افزایش، 1962 دلار و 65 سنت معامله شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.2 درصد افزایش، در 980 دلار و 19 سنت ایستاد.
افت ارزش دلار آمریکا به کمترین رقم طی 2 ماه گذشته
ارزش دلار هم پس از اعلام این خبر 0.4 درصد در برابر ین ژاپن کاهش یافت و به 108.14 واحد رسید که پایین‌ترین حد از اول نوامبر بود. ارزش یورو هم به پایین‌ترین حد یک هفته گذشته، معادل 120.63 رسید. با توجه به موقعیت ژاپن به عنوان بزرگترین کشور وام دهنده جهان، ین اغلب در زمان تنش‌های جهانی، مامنی برای سرمایه گذاران است.
ارزش دلار در برابر یک سبد از ارزهای جهان کاهش یافت و به 96.770 واحد رسید. خبرهای بد اقتصادی از اروپا و انگلستان هم بر ارزش یورو و پوند تاثیر گذاشت.
سایر اخبار این روزنامه
واکنش بازارهای جهانی به خبر شهادت سردار سلیمانی انتقام سختی در انتظار جنایتکاران خواهد بود شورای‌ عالی امنیت ملی: ترور سردار سلیمانی بزرگ‌ترین خطای راهبردی آمریکاست پیام تسلیت سرپرست بنیاد 15 خرداد به ‌مناسبت شهادت سردار سلیمانی آیت‌الله سیستانی: جنایت اخیر نقض حاکمیت عراق و منشور قوانین بین الملل است فتوای تحریم حضور نظامیان آمریکا در عراق صادر شد تزریق خون به جبهه مقاومت فتوای تحریم حضور نظامیان آمریکا در عراق صادر شد با حکم فرمانده کل قوا؛ سردار سرتیپ قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه شد حضور رهبر انقلاب در منزل سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نگرانی آمریکا از قدرت گرفتن مردم عراق به دستور رئیس جمهور آمریکا سردار سلیمانی در بغداد ترور شد به دستور رئیس جمهور آمریکا سردار سلیمانی در بغداد ترور شد به دستور رئیس جمهور آمریکا سردار سلیمانی در بغداد ترور شد به دستور رئیس جمهور آمریکا سردار سلیمانی در بغداد ترور شد به دستور رئیس جمهور آمریکا سردار سلیمانی در بغداد ترور شد به دستور رئیس جمهور آمریکا سردار سلیمانی در بغداد ترور شد