وام ازدواج 50 میلیون تومان شد سنگ گرانی پیش پای زوج‌های جوان

کیمیا نجفی
به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق و درصورت تصویب مجلس شورای اسلامی، وام ازدواج در سال آینده به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت .وام ازدواج در حال حاضر ۶۰ میلیون تومان است، اما آن‏طور که گفته می‌شود مقرر است در سال آینده یه هر یک از زوجین ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با دوره بازپرداخت ۵ ساله پرداخت شود و یک ضامن برای دریافت آن کفایت می‌کند. بر اساس این مصوبه به هر یک از زوجین 50 میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد که جمعا دو نفر می‌توانند 100 میلیون تومان وام بگیرند.
ازدواج این‌ روزها اصلی‌ترین دغدغه جوانان به حساب می‌آید، از شغل و خانه گرفته تا خرید وسایل از جمله موانعی است که تمایل برای ازدواج را در جوانان کاهش می‌دهد. این در حالی است که کارشناسان معتقدند نبودند شغل، درآمد ثابت و نداشتن حداقل‎های زندگی باعث می‌شود که جوانان تن به تشکیل خانواده ندهند. چراکه تشکیل خانواده تنها به یک جشن ساده برگزار کردن ختم نمی‌شود و مخارج دیگری همچون تهیه جهیزیه، اجاره مسکن و... برای شروع یک زندگی لازم و ضروری است و خانواده‌ها و خود جوانان را با نگرانی روبه‌رو کرده است. از همین رو، دولت سال‌هاست که مبلغی را تحت عنوان وام ازدواج برای جوانان در نظر گرفته تا جوانان بتوانند بزرگ‌ترین اتفاق زندگی خود را رقم بزنند. اما آیا وام ازدواج در این سال‌ها توانسته دردی را از جوانان دوا کند؟ بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که جوانان با یک حساب سرانگشتی می‌توانند به این نتیجه برسند که جمع هزینه‌ها خیلی بیشتر از وامی است که از سوی دولت برای آنها درنظر گرفته شده و نمی‌توانند به این مبلغ دل‌خوش باشند. به عبارتی دیگر، وام‌های پرداختی کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و نمی‌توان برای شروع یک زندگی تازه روی آن حسابی باز کرد. حالا طبق گفته‌ها قرار بر این است که وام ازدواج از 30 میلیون تومان به 50 میلیون تومان افزایش یابد. احمد امیرآبادی‌فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به نشست کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 گفت: «بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق وام ازدواج در سال 99، 50 میلیونی شد. بر اساس این مصوبه به هر یک از زوجین 50 میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد که جمعاً دو نفر می‌توانند 100 میلیون تومان وام بگیرند.»
عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 اظهار کرد: «به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از 1/1/1396 است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کند. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال 1399 پانصد میلیون ریال (500.000.000 ریال) با دوره بازپرداخت 7 ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است».


پرداخت وام 100 میلیونی زوجین در حالی است که گرانی و تورم به یک مسئله غیرقابل انکار در جامعه تبدیل شده است. اجاره‌های بالا، هزینه‌های جشن عروسی و خرج زندگی و... در برابر درآمدهای اندک قرار می‌گیرد و چرخیدن چرخ زندگی را دشوار می‌کند. کافی است سری به بازار وسایل خانه بزنیم، آن زمان متوجه می‌شویم قیمت وسایل خانگی تا چه حد افزایش یافته است. از سوی دیگر هزینه تامین خانه هم دردسر دیگری است که جوانان با آن روبه‌رو هستند. حال سوال مهم اینجاست که وام 100 میلیون تومانی زوجین تا چه میزان می‌تواند مشکلات اقتصادی که سد راه تشکیل زندگی آنها شده است را از بین ببرد؟
100 میلیون وام زوجین نمی‌تواند مشکل‌گشا باشد
در شرایط فعلی ازدواج به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی جوانان مطرح می‌شود، چراکه مشکلات اقتصادی بیش از پیش با آنها دست به گریبان بوده و مسیر زندگی‌شان را تحت‌الشعاع قرار داده است. همین مسائل و مشکلات اقتصادی است که جوانان را بر سر دو راهی انتخاب قرار می‌دهد‌. یا باید قید ازدواج را بزنند و یا با تلاش بسیار و کم کردن توقع در راه تشکیل زندگی قدم بردارند. با توجه به همین شرایط برخی از جوانان به دلیل عدم اطمینان از توان تامین کردن هزینه‌ها با درآمدی که دارند ترجیح می‌دهند که از ازدواج صرف‌نظر کنند. اما راه‌هل رفع مشکلات اقتصادی که همانند سدی بر سر راه زندگی جوانان قرار دارد چیست؟ قطعا عده‌ای وام‌های ازدواج را سکوی شروع زندگی دانسته، این در حالی است که برخی از تحلیلگران هزینه‌های تشکیل خانواده را خیلی بیشتر از این مبالغ می‌دانند. در این راستا آلبرت بغوزیان، کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه با اشاره به عدم هماهنگی میان تورم و دستمزد افراد، رقم وام‌های ازدواج را گره‌گشای مشکلات ندانست و دراین‌باره به «ابتکار» گفت: با توجه به دستمزد افراد و نرخ تورمی که وجود دارد، نمی‌توان امید داشت که با ارقام گفته شده تحت عنوان وام ازدواج زندگی تشکیل داد، به عبارتی دیگر در هیچ جایی از دنیا چنین چیزی را نخواهیم دید. البته در این میان باید اشاره کنم که شاید چند سال پیش این امکان وجود داشت که با وام‌های ازدواج جوانی تشکیل زندگی دهد. چراکه تورم در سال‌های گذشته به اندازه زمان کنونی نبود و قدرت خرید مردم هم تضعیف نشده بود. البته باید اشاره کرد که آن زمان هم مشکلاتی وجود داشت اما نه همانند امروز.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به هزینه‌های تشکیل یک زندگی اشاره کرد و گفت: کافی است نگاهی به هزینه تامین مسکن، تورم، افزایش قیمت‌ در بازارهای مختلف اقتصادی و... داشته باشیم، آن زمان است که مشخص می‌شود پرداخت وام 50 میلیونی تحت عنوان وام ازدواج نمی‌تواند مشکلی را حل کند.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: زوجی را در نظر بگیریم که مجبور است خانه‌ای را نزدیک به محل کار خود تهیه کند. از سوی دیگر هزینه‌های خورد و خوراک هم هست، قطعا در این شرایط 100 میلیون وام زوجین نمی‌تواند مشکل‌گشا باشد.
این کارشناس اقتصادی در ادامه از راهکاری برای موثر کردن وام ازدواج گفت: من معتقدم اگر دولت تصمیم دارد که راه را برای تشکیل زندگی جوانان هموار کند، باید این وام را ارزان‌قیمت به دست افراد برساند، به عبارتی دیگر باید نرخ بهره آن پایین باشد و از سوی دیگر زمان بازپرداخت را نیز طولانی کند. در آن شرایط است که پرداخت وام ازدواج می‌تواند شروع زندگی را برای جوانان آسان کند. بنابراین پرداخت وام 100 میلیون تومانی به زوجین عملا پاسخگوی نیاز تشکیل یک زندگی نخواهد بود و بیشتر صرف هزینه‌های جانبی خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
چرایی رسیدن مسائل اجتماعی به نقطه اعتراض در گفت‌وگوی «ابتکار» با مصطفی مهرآیین بررسی شد علیرضا صدقی وای از آن روز که از پرده برون افتد راز رئیس‌جمهوری صداقت را اولین قدم و جبران اول در حل مشکلات کشور دانست با مردم صادق باشیم وام ازدواج 50 میلیون تومان شد سنگ گرانی پیش پای زوج‌های جوان «ابتکار» گالری‌های هنری هفته آتی را مرور می‌کند گرمای هنر در زمستان کمتر از ۸ درصد منابع بانکی اشتغال فراگیر جذب شد چالش بیکاری و حکمرانی اشتغال در ایران یک تیم کامل هافبک ؛ به کی بازی می‌رسه؟ مورد شگفت انگیز سپاهان قلعه نویی! دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه به طور کامل استعفای دولتش را اعلام کرد زلزله سیاسی در مسکو دبیر شورای نگهبان: نتایج اعلام شده درباره صلاحیت داوطلبان نهایی نیست پیام ظریف به اروپا از هند آینده برجام به اقدامات شما بستگی دارد یک فعال سیاسی: جریان اصولگرا با سه الی چهار لیست متفاوت در انتخابات پیش‌رو حضور پیدا می‌کند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام: حقوق جان‌باختگان سانحه هواپیمای مسافربری اوکراینی پیگیری شود