پیام ظریف به اروپا از هند آینده برجام به اقدامات شما بستگی دارد

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که به منظور شرکت در اجلاس گفت‌وگوی بین‌المللی رایسینای هند به دهلی نو سفر کرده است، روز گذشته علاوه بر سخنرانی در این نشست با جمعی از مقامات ارشد هندی و نیز همتایان اروپایی خود دیدار و گفت‏و‏گو کرد.
گفتنی است وی در دیدار با نیلس آنن وزیر مشاور در امور خارجی دولت فدرال آلمان، با انتقاد از بی‌عملی اروپایی‌ها در قبال تعهدات‌شان در برجام، اقدام آنها برای استفاده از مکانیزم حل و فصل اختلافات را از نظر حقوقی بی‌مبنا و از نظر سیاسی اشتباه راهبردی خواند. او همچنین روز گذشته پس از دیدار با ناندرا مودی نخست وزیر هند، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: پاسخ سه کشور اروپایی به حمله آمریکا به برجام، قطع تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران و در عین حال تحریم نفت ایران بوده است. در اجلاس 2020 رایسینا گفتم غم‌انگیز است که بزرگ‏ترین اقتصاد جهان (اتحادیه اروپا) اجازه داده است که تحت زورگویی، تعهدات خود را زیر پا بگذارد. آینده برجام به گروه E3 (انگلیس، فرانسه و آلمان) بستگی دارد، نه ایران. ظریف همچنین در سخنرانی دیروز خود در اجلاس رایسینای درباره رویدادهای اخیر ایران در چند ماه گذشته گفت: رویدادهای اخیر بازتاب بسیار ناراحت‌کننده یک مشکل جدی در طرز فکر آمریکا درباره منطقه ما است. اول از همه اینکه آن‌ها از زاویه دید خودشان به همه چیز نگاه می‌کنند، نه از زوایه دید مردم این منطقه.
او در ادامه با اشاره به اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی گفت: وقتی آن‌ها یک سردار مورد احترام را در عراق ترور کرده و از اقتدار خاک عراق تخطی کردند، همان‏طور که وزیر امور‏خارجه پمپئو در پیامی توئیتری نوشت، فکر می‌کردند که مردم در خیابان‌های بغداد و تهران پایکوبی خواهند کرد. او ویدئوی یک جمع کوچکی را انتخاب کرد و این پیام را در توئیترش منتشر کرد که ما منطقه را از سردار سلیمانی راحت کرده‌ایم و مردم شادمانی می‌کنند. این نشان‏دهنده دو چیز است که بسیار خطرناک هستند و وقتی باهم ترکیب شوند خطرناک‌تر هم می‌شوند؛ نادانی و گستاخی. وقتی کسی یک نادان گستاخ یا یک گستاخ نادان می‌شود، تبدیل به یک فاجعه می‌شود، به‏ویژه اینکه قدرت زیادی در اختیارش باشد. این‌ها موجب شدت بخشیدن به هرج‌ومرج در منطقه ما شده است. وی گفت: سپهبد سلیمانی تنها نیروی موثر در مبارزه علیه داعش بود و از ترور او جز ترامپ و داعش کسی خوشحال نشد. فقط در ۴۳۰ نقطه هند برای او عزاداری کردند و یادش را گرامی داشتند.
وی در سخنانی کنایه‌ای به ترامپ و جانسون گفت: ما توافق برجام را داشتیم. برجام حاصل مذاکره کری- ظریف نبود؛ تعهد دولت آمریکا بود. الان با ذوق‏زدگی صحبت از «توافق ترامپ» می‏کنند؟ چه توافقی؟ توافقی که ۱۰ ماه هم طول نکشد؟ یا به اندازه پرواز از کانادا تا آمریکا؟


وی علاوه بر این درباره حادثه مورد هدف قرار‏گرفتن غیرعمد هواپیمای اوکراینی گفت: ساقط کردن هواپیما یک اشتباه بود. 180 خانواده در حال سوگواری برای عزیزان‏شان هستند. این اتفاق به خاطر تنش‌ها رخ داد.
ظریف درباره توافق هسته‌ای گفت: آینده توافق هسته‌ای به اروپا بستگی دارد. برجام یکی از بهترین توافق‌ها بود. یکی از بهترین توافق‌های چندجانبه. هیچ‏یک از 11 تعهدی که به ایران داده شده بود، اجرایی نشدند. نه‏تنها آمریکا، بلکه اروپا هم نتوانست به این تعهدات پایبند بماند. اتحادیه اروپا مستقل از تخطی‌های آمریکا، در حال تخطی از تعهدات برجامی است. شما کشورهای اروپایی، کشورهایی مستقل هستید. چرا اجازه می‌دهید که آمریکا به شما زور بگوید؟ ما مکانیسم ماشه را فعال کردیم. هیچ اتفاقی نیفتاد. آن‌ها حتی واکنشی نشان ندادند. ما گفته‌ایم که اگر اروپا اقداماتش را به حالت قبل بازگرداند، ما هم همین کار را خواهیم کرد. ما صدها میلیارد دلار را از دست داده‌ایم. اگر آن‌ها این صدها میلیارد دلار را به ما بدهند، ما تصمیمات‌مان را لغو خواهیم کرد.
ظریف درباره انتقام سخت ایران گفت: ایران پاسخی در دفاع از خود داد. آمریکا عراق را به حمله علیه سفارت‌ها تهدید کرد، اما امروز می‌دانیم که چنین تهدیدی وجود نداشت. آمریکا می‌خواهد از قوانین بین‌المللی خلاصی یابد و به همین دلیل است که از نظام قانونمند جهانی حرف می‌زند. رئیس‏جمهوری آمریکا می‌گوید از قوانین بین‌المللی پیروی نخواهد کرد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور می‌گوید که اگر ایران می‌خواهد مردمش گرسنه نمانند باید به آمریکا گوش کند. این به مثابه جنایت جنگی است. او همچنین گفت: ایران متمایل به دیپلماسی است، اما به مذاکره با آمریکا تمایلی نداریم. آمریکا به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل نکرد. ما یک توافق با آمریکا داشتیم و آمریکا آن را نقض کرد؛ اگر یک توافق ترامپ داشته باشیم چقدر دوام خواهد داشت؟
سایر اخبار این روزنامه
چرایی رسیدن مسائل اجتماعی به نقطه اعتراض در گفت‌وگوی «ابتکار» با مصطفی مهرآیین بررسی شد علیرضا صدقی وای از آن روز که از پرده برون افتد راز رئیس‌جمهوری صداقت را اولین قدم و جبران اول در حل مشکلات کشور دانست با مردم صادق باشیم وام ازدواج 50 میلیون تومان شد سنگ گرانی پیش پای زوج‌های جوان «ابتکار» گالری‌های هنری هفته آتی را مرور می‌کند گرمای هنر در زمستان کمتر از ۸ درصد منابع بانکی اشتغال فراگیر جذب شد چالش بیکاری و حکمرانی اشتغال در ایران یک تیم کامل هافبک ؛ به کی بازی می‌رسه؟ مورد شگفت انگیز سپاهان قلعه نویی! دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه به طور کامل استعفای دولتش را اعلام کرد زلزله سیاسی در مسکو دبیر شورای نگهبان: نتایج اعلام شده درباره صلاحیت داوطلبان نهایی نیست پیام ظریف به اروپا از هند آینده برجام به اقدامات شما بستگی دارد یک فعال سیاسی: جریان اصولگرا با سه الی چهار لیست متفاوت در انتخابات پیش‌رو حضور پیدا می‌کند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام: حقوق جان‌باختگان سانحه هواپیمای مسافربری اوکراینی پیگیری شود