انتخابات با یک جناح نمی‌شود

گروه سیاسی/ رئیس جمهوری با بیان اینکه شهادت سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی، از دست رفتن جان شماری از هموطنان در کرمان و نیز در جریان حادثه هواپیما بسیار مظلومانه بود و این مظلومیت دل همه را آتش زده و مردم را بیقرار کرده است، از همگان خواست تا از این حوادث تلخ، درس عبرت گرفته و از این غم و اندوه و مشکلاتی که با آن مواجه شدیم، فرصتی به نفع کشور و منافع ملی بیافرینند. حجت‌الاسلام حسن روحانی که روز گذشته در نشست هیأت وزیران سخن می‌گفت، نه تنها خواستار توضیح صریح و شفاف مسئولان درباره حادثه سقوط هواپیما شد، بلکه سردار سلیمانی را نیز مرزبان ایران توصیف کرد و گفت که او قائل به مرزبندی درون کشور نبود. مطابق همین رویکرد، رئیس جمهوری از دست‌اندرکاران انتخابات خواست زمینه را به گونه‌ای فراهم کنند که انتخابات به نمایش و فرصتی برای وحدت کشور تبدیل شود. پیش از آغاز نشست هیأت دولت، رئیس جمهوری و وزرا دفتر یادبود جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی را امضا کردند.

مردم تنوع می خواهند



به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در بخشی از سخنان خود خطاب به دست‌اندرکاران انتخابات گفت: همه آنان که در این انتخابات نقش دارید، از شما خواهش می‌کنم، آن جایی که روشن است تا صلاحیت فردی رد شود، آن را رد کنید، اما آن جاهایی که نامشخص است یا احتمالات ضعیف است، مردم را ناراحت نکنید.رئیس جمهوری افزود: به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس 17 نفر، 170 یا هزار و 700 نفر کاندیدا هستند، ببینیم از چند جناح هزار و 700 نفر کاندیدا هستند؟ 17 نفر از چند جناح، از یک جناح؟ اینکه انتخابات نمی‌شود. مثل اینکه در مغازه‌ای از یک جنس، 2 هزار عدد وجود داشته باشد.رئیس جمهوری با بیان اینکه مردم تنوع می‌خواهند، اضافه کرد: بگذارید در میدان انتخابات همه احزاب و گروه‌ها شرکت کنند، قطعاً ضرر نمی‌کنید. با یک جناح نمی‌شود کشور را اداره کرد. کشور متعلق به همه است. اگر تمام 83 میلیون متحد باشیم و یک نفر مخالف، باید تلاش کنیم آن یک نفر را هم جذب کنیم. یک نفر مخالف هم برای ما زیاد است در حالی که شما یک جناح و جمعیت بزرگ را مخالف می‌کنید. باید حواس‌مان را جمع کنیم.روحانی پاسداشت خون شهید سلیمانی را حفظ و تقویت وحدت و انسجام ملی دانست و با اشاره به سابقه آشنایی با این شهید سرافراز، گفت: من حدود 40 سال با شهید سلیمانی رفیق بودم. بیش از 20 سال هم از نزدیک با هم کار کردیم. او جناحی و حزبی نبود، با همه خوب بود، پیش همه می‌رفت و از همه مشورت می‌گرفت. بیاییم سبک فکر سلیمانی را در این مملکت اجرا کنیم و در کنار هم قرار بگیریم.

نخستین جبران در حادثه هواپیما اقناع مردم

رئیس جمهوری در ادامه، حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی با شلیک اشتباهی موشک را غیرمنتظره توصیف کرد و با بیان اینکه فکر نمی‌کردیم چنین اشتباهی رخ دهد، افزود: البته آنان که اشتباه کردند، همان‌ کسانی هستند که برای امنیت کشور تلاش می‌کنند و در فضای امنیت کشور بودند. او، موضوع سقوط هواپیما را داغ بزرگی برای همه دانست و با بیان اینکه کل دولت، ملت و نیروهای مسلح عزادار شدند، گفت: به یک معنا ما هم ولی دم آنان هستیم و نباید این مسأله را رها کنیم؛ باید آن را جبران کنیم، جبران اول و قدم اول این است که صادقانه مسائل به مردم گفته شود؛ درد و رنج مردم با پذیرش مسئولیت و صداقت حل می‌شود.رئیس جمهوری با اشاره به اینکه غم مردم وقتی رفع می‌شود که بدانند احساس مسئولیت می‌کنیم و درباره آنچه اتفاق افتاده با صداقت با مردم حرف می‌زنیم، تصریح کرد: غیر از اقدامات اولیه نظیر شناسایی یا دفن اجساد، اولین جبران اینست که قوه قضائیه، نیروهای مسلح و دولت همه با هم مشارکت کنند و با پیگیری درست، صحیح و دقیق قضایی یک اقدام قضایی اقناع کننده برای افکار عمومی و دنیا را به انجام برسانند. روحانی اضافه کرد: قدم نهایی آن است که این حادثه دیگر قابل تکرار نباشد؛ باید آنقدر مقررات بازبینی و بازنگری شود و دقت عمل، آموزش‌ها، نحوه چیدن سامانه‌های پدافندی و ارتباط خوب باشد که این حادثه قابل تکرار نباشد.

نیروهای مسلح تضعیف نشوند

رئیس جمهوری با بیان اینکه قاعدتاً از زمان جنگ و بعد از جنگ کارهای زیادی شده، اما این خطای غیرقابل قبول و بسیار تأسف‌بار و غم‌بار ایجاد شده است، افزود: نیروهای مسلح کشور در این حادثه قدم اول را خوب برداشتند، تحقیق و بررسی کرده و اعلام کردند؛ قدم‌های بعدی را هم باید بردارند، قدم‌هایی که باید به نظارت و هماهنگی بیشتر منجر شود؛ اما قطعاً قدم بعدی تضعیف نیروهای مسلح کشور نیست.
روحانی با درخواست از همه کسانی که در این حادثه فوق‌العاده متأثرند و حق هم دارند، گفت: جبران این حادثه این نیست که به عکس عمل کنیم. ما نیروهای مسلح همچون سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی را نیاز داشتیم، داریم و خواهیم داشت. حالا ممکن است گاهی اشتباهی رخ دهد که در این مورد اشتباه بسیار بزرگی هم رخ داده است، اما قدم جبرانی به این نیست نیرویی که برای امنیت کشور و امنیت آسمان‌مان نیاز داریم تضعیف شود. رئیس جمهوری تأکید کرد: راه و قدم درست این است که با هماهنگی بیشتر خود نیروهای مسلح ما به گونه‌ای به مردم و جهان اطمینان دهند که این حادثه قابل تکرار نخواهد بود. روحانی با بیان اینکه در موضوع شهادت شهید سلیمانی، ‌خشم مردم به اوج رسید و در داستان هواپیما هم داغ و حسرت مردم به اوج رسید، گفت: آنچه باید در نهایت در همه این حوادث آنی برای ما به دست بیاید، انسجام، وحدت و هماهنگی ملی است و نتیجه نهایی نباید شکاف ملی باشد.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه مسائل را جناحی و حزبی نکنیم، تأکید کرد: نه موضوع شهادت شهید سلیمانی به جناح خاصی ربط دارد و نه موضوع عزیزان این هواپیما، اینها برای همه ملت ما داغ بوده و همه متأسف هستیم، همه عزیزان خود را از دست دادیم و همه با هم هستیم.

ستاد کل به مردم توضیح بدهد

روحانی در ادامه با بیان اینکه مردم می‌خواهند مطمئن شوند مسئولان با آنان با خلوص، صداقت و امانت سخن می‌گویند و اگر جایی نقصی دارد آن نقص باید برطرف شود، اظهارکرد: اگر در بیان و اظهار مسائل و یا در میان گذاشتن مسائل با مردم، تأخیر داریم یا لحن ما مناسب نیست، باید قبول و جبران کنیم.
رئیس جمهوری تصریح کرد: از نیروهای مسلح و ستاد کل خواهش می‌کنم بیایند برای مردم توضیح دهند که از وقتی که حادثه واقع شده تا وقتی که اعلام شده، چه مسائل و جلساتی و کارشناسی‌هایی بوده است تا مردم بفهمند که چیزی را  نمی‌خواستند از آنان پنهان کنند.
او، حادثه سقوط هواپیما را باورنکردنی توصیف کرد و افزود: هیچ‌کس نمی‌تواند باور کند که یک هواپیمای مسافربری در کنار فرودگاه در روت پرواز هدف قرار بگیرد. در ذهن آدم نمی‌آید و به عنوان کسی که در زمان جنگ  7 سال مسئول پدافندی بودم می‌گویم که در زمان جنگ چنین اشتباهی رخ نداد و در تاریخ ایران همچون اشتباهی رخ نداده است.
روحانی یادآور شد: ما چنین چیزی نداریم که کنار فرودگاه بین‌المللی در پایتخت کشور، در روت هوایی، هواپیمایی زده شود و اصلاً باور نمی‌شود. خیلی‌ها در جامعه و مسئولان ما شوکه بودند و تصورش هم سخت است. در عین حال اگر تأخیر شده برای تأخیر هم عذرخواهی کنند. اگر لحن هم احتمالاً لحن مناسبی نبوده، برای آن هم عذرخواهی کنند.
رئیس جمهوری با تأکید براینکه در عذرخواهی کردن در برابر ملت بزرگ ایران، همیشه باید روان، ‌شفاف، ساده و رک باشیم، تصریح کرد: مردم، آقا، ولی نعمت و بزرگ ما هستند و ما نوکر آنان هستیم. نوکر در برابر آقا باید متواضعانه، خاضعانه و دقیق حرف بزند و ما باید این کار را بکنیم و مردم مطمئن باشند.

ملت اجازه دلسوزی دشمنان را نمی‌دهد

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه یک عده در خارج هر روز به مردم ظلم و ستم کردند و در این حوادث فضا، منطقه و امنیت را به هم ریختند، افزود: ملت اجازه نمی‌دهد که  زبان‌ آنان، زبان دلسوزی برای ملت ما باشد.روحانی خطاب به سردمداران امریکا، افزود: آقای امریکا، آواکس شما بود که تمام پروازها را به عراق گزارش می‌داد و مسئول جنایات، شما بودید در جنگ با عراق و یادمان نمی‌رود در طائف، صدام را برای حمله به ایران تشویق کردید و این‌ها را کسی یادش نمی‌رود.رئیس جمهوری با تأکید براینکه  شما مسئول خون مردم ما و  قاتل هستید، تصریح کرد: قاتل نه یک نفر، بلکه قاتل صدها هزار نفر هستید؛ قاتل صدها هزار نفری که از کشور خودشان دفاع کردند و شما مسئول این همه معلول، مجروح و جانباز هستید و آن وقت شما برای مردم دلسوزی می‌کنید. برای مردم ما قابل قبول است؟
روحانی با تأکید بر اینکه می‌خواهم به دنیا با صراحت بگویم که ناامنی منطقه به نفع کسی نیست، تصریح کرد: ناامنی این منطقه حساس و مهم به ضرر دنیا است. چرا این منطقه را ناامن کردید، چرا  ملت را تحریم کردید، چرا به مردم زور می‌گویید، چرا در عراق مداخله می‌کنید، چرا نفت سوریه را غارت می‌کنید و چرا در لبنان و لیبی مداخله می‌کنید؟
روحانی با بیان اینکه شما در همه این منطقه دخالت می‌کنید و همه جا را ناامن کردید، افزود: این ناامنی غیرقابل تحمل است و در جو ناامنی هر حادثه‌ای پیش می‌آید و در جو بهم ریختگی جامعه، هر حادثه‌ای ممکن است پیش بیاید. چرا جامعه و منطقه ما را ناامن کردید؟

برادری حداکثری در برابر فشار حداکثری

رئیس جمهوری همچنین با بیان اینکه راه جبران حوادث اخیر، انسجام و ایستادگی کل ملت‌های منطقه و ملت ایران در برابر جنایتکاران واقعی است، تصریح کرد: امروز در برابر فشار حداکثری نیازمند انسجام، دوستی و برادری حداکثری هستیم.
روحانی با بیان اینکه بعد از سوگواری برای سردار سلیمانی، باید به فکر حفظ میراث او باشیم، ادامه داد: سردار سلیمانی مرزبان ایران بود، اما هیچ‌وقت نمی‌خواست بین ایرانیان مرزی را به وجود بیاورد، همه صاحبان یک سرزمین و یک نظام هستیم و منافع ما، منافع مشترک است.
او با بیان اینکه ایران دارای یک رنگ و یک نام و یک سلیقه نیست، گفت: در کشور سبک‌های مختلف زندگی وجود دارد و باید به سلیقه‌ها، اندیشه‌ها و راه‌های مردم احترام بگذاریم. ایران از آن همه است و این سرزمین به سلیقه، جناح و افکار خاصی مرتبط نیست بلکه به همه ارتباط دارد. روحانی درعین حال بر روشن شدن مسأله مرگ تشییع کنندگان در کرمان تأکید کرد و ادامه داد: حتماً باید روشن شود؛ درست است که  جمعیت بی‌تاب بوده و جمعیت فوق‌العاده بوده، اما در همه این احوال می‌بایست در آن شرایط مراقبت می‌کردیم؛ آنان که مسئول آن جامعه و اجتماع مردم بودند باید پاسخگو باشند و مردم این انتظار را دارند.
رئیس جمهوری همچنین با بیان اینکه بیایید این مشکلات یک هفته و 10 روز را مقدمه کنیم و این غم و مشکلات بزرگ را به یک تصمیم بزرگ تبدیل کنیم، افزود: آن تصمیم بزرگ، آشتی ملی است. بیایید همه با هم آشتی کنیم.
کینه‌ها را از دل برداریم، این انتخابات، 22 بهمن و روزهای آینده قدم اول این حرکت باشد.رئیس جمهوری با اشاره به اینکه امروز در جایگاهی در تاریخ ایستاده‌ایم که نمی توانیم از هم فاصله داشته باشیم، گفت: یا متحدیم و پیروز یا جدا و شکست خورده هستیم، این انتخاب با ماست.

راه درست اروپا، بازگشت به برجام

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه اروپایی‌ها می‌گویند در مسأله هسته‌ای ایران گام پنجم را برداشت و ما هم باید گام برداریم، خطاب به آنان گفت: گامی که شما باید بردارید، بازگشت به تعهدات‌تان است.
روحانی با بیان اینکه آنچه ما انجام دادیم، اولاً قابل بازگشت است و ثانیاً با نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی است، اضافه کرد: بنابراین اینکه ادعا می‌کنید، ایران دنبال سلاح هسته‌ای است و ما نخواهیم گذاشت، این حرف‌‌ها  بی‌اساس، واهی و لاطائل است و لطفاً تکرار نکنید و کنار بگذارید. کشوری که پادمان و پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند، نمایندگان و بازرسان آژانس به راحتی در اینجا حضور دارند و دوربین‌هایشان در مراکز غنی‌سازی ما قرار دارد، اینگونه حرف‌ها چه معنایی دارد؟
رئیس جمهوری خطاب به طرف‌های اروپایی تأکید کرد: اگر قدم اشتباهی بردارید، ضرر خواهید کرد، راه درست را انتخاب کنید و راه درست این است که به برجام برگردید.
روحانی با بیان اینکه این آقای نخست‌وزیر در لندن، نمی‌دانم چه جوری فکر می‌کند که می‌گوید برجام را کنار بگذاریم و طرح ترامپی را اجرا کنیم، اظهارکرد: ترامپ جز نقض عهد و زیر پا گذاشتن قانون و مقررات بین‌المللی چه کاری کرده است؟
رئیس جمهوری خطاب به سران کشورهای اروپایی افزود: شما در (کنوانسیون) آب و هوا چه کردید، ترامپ برای شما چه کرد، شما در ناتو در قبال این همه کارشکنی ترامپ چه کردید، شما در یونسکو که ترامپ از آنجا بیرون رفت، چه کردید، شما در حقوق بشر و شورای حقوق بشر که امریکا خارج شد چه کردید؟
روحانی ادامه داد: کجا توانستید کاری کنید و شما سه کشور اروپایی و همه کشورهای اروپایی یک نمونه بیاورید و بگویید در یک مورد چه کردید که دلمان گرم شود و بگوییم برای برجام هم بلد هستید یک کار  انجام دهید. شما هیچ‌جا نتوانستید کاری کنید.
رئیس جمهوری از آنان خواست از مردم ایران بخاطر ناتوانی، ضعف و ترس‌شان در برابر امریکا  عذرخواهی کنند.
روحانی خطاب به ملت ایران، با بیان اینکه مردم عزیز ایران! برجام چه شد؟ امریکا پای میز مذاکره آمد؟ برای چه آمد؟ چرا امریکا سال 90  و 91 پای میز مذاکره نیامد؟ و چرا 92 آمد؟ تصریح کرد: امریکا در سال‌های 90 و 91 فکر کرد تحریم اثر گذاشته است، اما قدرت و ایستادگی ملت ایران بود که آنان را وادار به تسلیم کرد و برجام را پذیرفتند و وقتی برجام اجرا شد، ایران در اوج پرواز رفت.
او اضافه کرد: (اما بعد از برجام) دیدند از یک طرف ایران رشد پیدا کرد و از طرف دیگر امریکا شکست خورد و از  طرفی هم به تعبیر آنان منطقه در اختیار ایران قرار گرفت و ایران همه جا پیروز شد، اینجا بود که اسرائیل و عربستان آمدند و خودشان رسماً گفتند که ما ترامپ را وادار به خروج از برجام کردیم.
روحانی با بیان اینکه امروز فهمیدید در برجام و در ترور شهید سلیمانی، منطقه، عراق، یمن و تحریم نفت ایران مرتکب اشتباه شدید، تصریح کرد: بیایید دست از اشتباه بردارید و برگردید، اگر شما برگردید و راهی را انتخاب کنید که به نفع ثبات و امنیت منطقه باشد، ما آماده‌ایم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه امروز سرباز امریکایی در ناامنی است و فردا ممکن است سرباز اروپایی هم در ناامنی باشد، گفت: ما نمی‌خواهیم ناامنی دردنیا باشد، بیایید این امنیت را درست کنیم. می‌خواهیم شما‌ها از اینجا بروید. البته نه با جنگ، می‌خواهیم عاقلانه از این منطقه بروید. به نفع‌تان هم است. اما در عین حال راه و مسیری را طی کنیم که به نفع جهان و منطقه باشد.