افتخار می کنم که یک نوازنده خیابانی هستم

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: روز گذشته روزنامه آفتاب یزد گزارشی از یک نوازنده سه تار منتشر کرد که ویدئوی آن چند روزی است در فضای مجازی دست به دست می شود؛ مردی که در سرمای زمستان بر روی زمین نشسته وسه تار می‌نوازد و یک تابلو با این نوشته «برای درمان نیازمندم» مقابلش خودنمایی می‌کند. تبحر این مرد در نواختن سه تار حیرت همگان را بر انگیخته بود؛ کلیپ مربوط به او بار ها و بارها در فضای مجازی دست به دست شده و با واکنش های زیادی همراه بود. به طوری که علیرضا قربانی خواننده کشورمان با منتشر کردن این ویدئو در صفحه شخصی توییترش نوشته بود:«هنر تاج سر آفرینش است. امیدوارم اطلاعات موثقی درباره این هنرمند به زودی پیدا کنم و راهی مطمئن و البته در خور شان برای کمک به ایشان. از شما عزیزان هم خواهشمندم اگر نشانی از این عزیز دارید برای من ارسال بفرمایید.» در پیگیری های صورت گرفته متوجه شدیم نام این مرد سه تار نواز فربد ذوالقدر است؛ بعد از انتشار ویدئوی مربوط به او حواشی بسیاری در فضای مجازی ایجاد شد، خیلی ها گفتند که این مرد سرطان دارد، برخی معتقد بودند که دارای بیماری ام اس است و برخی هم برای جذب کمک های مردمی به نام فربد ذولقدر شماره کارت منتشر کردند. برای بررسی بیشتر این موضوع با فربد ذولقدر به گفت و گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.
یک بیو گرافی از خودتان می دهید؟
من فربد ذولقدر هستم، نزدیک به 30 سال سن دارم و مجرد هستم.
چند وقت است که سه تار می‌زنید و اساتیدتان در این حوزه چه کسانی بودند؟


من نزدیک به 20 سال است که ساز می نوازم. شاگرد استاد ابو سعید مرضایی هستم و سه تار را با ایشان شروع کردم. دوره کوتاهی هم پیش استاد علا ایجادی بودم. در دانشگاه شاگرد استاد کیوان ساکت بودم و با آقای توکلی هم که در حال حاضر ایران نیستند نزدیک به دوسال سبک استاد محمد رضا لطفی را دنبال کردم. الان هم پیش استاد مجید کیانی هستم و راجع به تاریخ موسیقی ایران تحصیل می کنم.
چند وقت است که موسیقی خیابانی کار می کنید؟
من چند سال است که این کار را انجام می دهم، هر بار می آمدم کار می کردم و بعد از مدتی رها می کردم و به سراغ کار دیگری می رفتم و بعد از مدتی دوباره بر می گشتم به همین خیابان و موسیقی خیابانی. اما الان نزدیک به 2 سال است که به صورت مداوم در میدان ولیعصر، بلوار کشاورز می نوازم.
چرا موسیقی خیابانی را انتخاب کردید؟
نمی توانستید در آموزشگاه ها آموزش بدهید؟
من به خاطر شرایط بیماری که از قبل داشتم و آن فشار هایی که به من وارد می شد ترجیح دادم خودم یک گوشه ای بنشینم و کارم را انجام بدهم. کشش عصبی لازم را برای تدریس نداشتم چون سبک درس دادن من جور دیگری بود. من به صورت سینه به سینه و قدیمی تدریس می کنم.
از این کاری که الان انجام می دهید راضی هستید؟
من می توانستم کار های دیگری انجام بدهم اما مسئله ای است به نام عشق و علاقه، هر کسی یک علاقه ای دارد. برای من به شخصه بستر این عشق و علاقه به این شکلی است که الان انجام می دهم.
تا الان شخص یا ارگانی به شما گیر نداده که سازتان را بگیرند یا اجازه ندهند که بنوازید؟
نه، اصلا و ابدا هیچ کس تا الان در طول تمام این سالها که موسیقی خیابانی انجام دادم به من گیر نداده است. هیچ کس مزاحم من نشده و شهرداری هم همیشه به من کمک کرده است و هیچ کس هیچ مزاحمتی برای من به وجود نیاورده است. بارها پلیس به من کمک کرده و در دخلم پول گذاشته است. من حتی بار ها رو به رو کیوسک پلیس هم نشسته و ساز زده ام ، بار ها به من گفته اند اگر کمکی می خواهی انجام بدهیم، میکروفونت را شارژکنیم و این قبیل کار ها. هیچ موقع هیچ ارگانی من را اذیت کرده است و کمکم هم کرده اند. مخصوصا ارگان شهرداری خیلی در این خصوص به من کمک کرده است.
واکنش های مردمی چگونه بوده است؟
مردم همیشه به من لطف داشته و دارند. بارها از من شماره حساب خواسته اند و وقتی ساز می زدم دورم جمع شده اند و من را تشویق کرده اند.
ماجرای شماره حساب هایی که در فضای مجازی منتشر شد چه بود؟
بعد از انتشار فیلمم در فضای مجازی دیدم که یک سری ها شماره حساب داده اند اما من بارها گفته ام و باز هم می گویم که هیچ شماره حسابی تا حالا اعلام نکرده ام، من اصلا نیاز مالی ندارم چون الان خودم می توانم کار کنم و ساز بزنم پس درآمد دارم و خودم می توانم مخارج بیماری ام را متقبل شوم.
بیماری شما چیست؟ چون در فضای مجازی شایعه شده بود سرطان یا ام اس دارید.
شنیدم در فضای مجازی می گویند خواهرم دیالیز می شود، من سرطان دارم یا بعضی ها می گفتند که ام اس دارم! اما اصلا همچین چیزی نیست. بیماری من ضعف اعصاب است که 10 سال است با این بیماری دست و پنجه نرم می کنم.
بیماری شما به دلیل همین کار و مسائل مربوط به آن ایجاد شده است؟
نه. بیماری من یک موضوع شخصی و جداگانه است و اصلا ربطی به کار ندارد اتفاقا ساز نواختن به من آرامش می‌دهد و برای بهبودم به من کمک می‌کند.
موسیقی خیابانی را میخواهید ادامه بدهید؟
واقعیتش من بابت این که فیلمم پخش شده است فعلا در شوک هستم. بنابر این نمی توانم نسبت به این موضوع جواب قطعی بدهم. خیلی ها پیشنهاد های کاری به من دادند اما از آن جایی که
فعلا در شوک به سر می برم تصمیم قطعی درباره مسائل کاری نگرفته ام. من افتخار می کنم که یک نوازنده خیابانی هستم و
خانه ام میدان ولیعصر است
در آمدتان در این کار چقدر است؟
درباره این موضوع نمی توانم صحبت کنم.
حتی درباره خوب بودن یا بد بودن درآمدتان هم
نمی خواهید توضیح بدهید؟
نه اصلا نمیخواهم درباره این موضوع صحبت کنم.