رئیس‌جمهوری: انقلاب بر مبنای آن بود که در انتخابات بسته شده بود میثاقِ چهل‌ویکم

گروه سیاسی - مراسم چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور مردم در تهران از ساعت ۹ صبح روز گذشته 22 بهمن‌ماه همزمان در سراسر کشور برگزار شد. این مراسم با قرائت قطعنامه پایانی و سخنرانی حسن، روحانی رئیس‌جمهوری پایان یافت. همچنین راهپیمایی 22 بهمن با چهلمین روز شهادت شهید سردار قاسم سلیمانی همزمان شد و راهپیمایان با در دست داشتن تصاویری از شهید سلیمانی و دیگر شهدای مقاومت، در آستانه ورود نظام جمهوری اسلامی به ۴۱ سالگی، بار دیگر اعلام کردند که قدردان شهدای مقاومت هستند. مسئولان و مقامات کشوری و لشگری هم همراه مردم در راهپیمایی گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی شرکت کردند.
برگزاری راهپیمایی 22 بهمن‌ماه در رسانه‌های خارجی بازتاب نیز داشت. خبرگزاری رویترز در گزارشی ابعاد مختلف مراسم راهپیمایی چهل‌ویکمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران را مورد توجه قرار داد و نوشت: ده‌ها هزار نفر از مردم ایران در موقعیتی که تنش‌های رو به افزایش با آمریکا ادامه دارد، روز سه‌شنبه به خیابان‌های تهران و دیگر شهرها آمدند تا چهل‌ویکمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران را جشن بگیرند. همچنین شبکه راشاتودی حضور مردم در راهپیمایی چهل‌ویکمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران را مورد توجه قرار داد و نوشت: در برخی مناطق، بارش برف شدید بود اما مردم تظاهراتی گسترده داشته و تحریم‌ها و «کارزار فشار حداکثری» آمریکا را محکوم کردند. این تظاهرات در اوج تنش‌های آمریکا و ایران رخ داد.
این شبکه همچنین به سخنرانی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان در راهپیمایی روز گذشته پرداخت و به نقل از او نوشت: انقلاب اسلامی محدود به ایران نبوده و بر دیگر کشورهای مسلمان نیز تاثیر گذاشته و درنهایت، ابرقدرتی آمریکایی را از منطقه بیرون خواهد کرد. دیگر رسانه‌ها از جمله شبکه قطری الجزیره، شبکه قطری الجزیره و شبکه لبنانی المیادین هر کدام در گزارش به این مراسم پرداختند.
اگر رژیم گذشته به مردم اجازه انتخاب می‌داد نیازی به انقلاب نبود


حسن روحانی که سخنران این مراسم بود با تبریک روز تاریخی ۲۲ بهمن خدمت همه ملت بزرگوار ایران اسلامی و به محضر رهبر انقلاب، گفت: تمام انقلاب ما درواقع یک انتخاب بود. من می‌خواهم به سوالی که در ذهن برخی از نسل سوم و چهارم انقلاب ممکن است به وجود آمده باشد، پاسخ دهم که چرا ملت ایران در چهل و یک سال پیش انقلاب را انتخاب کرد و چرا رژیم گذشته را سرنگون کرد.
وی ادامه داد: درواقع انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر یک انتخاب بود. مردم بین یک رژیم فاسد وابسته به آمریکا و یک نظام مردم‫سالار دینی، بین یک فاسدی مثل شاه ملعون و مثل انسانی با ایمان و با دانش و سیاست همچون امام‫(ره)، امام‫(ره) را انتخاب کردند. مردم‌سالاری را انتخاب کردند. بین وابستگی به ابرقدرت‌ها و استقلال، مردم ما استقلال را انتخاب کردند.
رئیس‌جمهوری گفت: به اعتقاد من این انتخابات و این انتخاب امروز هم در پیش روی مردم باشد، پاسخ مردم امروز ما هم پاسخ ۴۱ سال پیش خواهد بود. بسیار مهم است که به این نکته توجه کنید که انقلاب اسلامی مبتنی بر انتخاب بود و بالاترین ثمره انقلاب نیز انتخاب است. انقلاب از انتخاب است و انتخاب از انقلاب است. یعنی مردم ما بین اسلام و کفر، بین حق و باطل، بین نظام مردمی و دیکتاتوری مسیر حق و عدل را انتخاب کردند.
روحانی یادآور شد: اگر رژیم فاسد گذشته به مردم اجازه انتخاب می‌داد نیازی به انقلاب نبود. اگر رژیم گذشته مردم را آزاد می‌گذاشت تا در نوع حکومت، حکومت را برگزینند و انتخاب کنند. در نوع قانون اساسی، قانون اساسی مورد نظر خود را انتخاب کنند. بین استقلال و وابستگی مردم استقلال را انتخاب کنند. اگر رژیم گذشته به یک انتخابات سالم و آزاد ملی تن می داد انقلابی نمی‌شد.
وی تاکید کرد: انقلاب بر مبنای آن بود که درب انتخابات بسته شده بود. انسداد درب انتخابات و دروازه انتخابات مردم را هدایت کرد تا از مسیر یک انقلاب بزرگ این زنجیر را پاره کنند و راه را برای انتخابات باز کنند.
رفراندوم پایه و اساس نظام ما است
رئیس‌جمهوری تاکید کرد: برخی فکر می‌کنند انقلاب اسلامی حادثه‌ای بود که ۴۱ سال پیش تحقق پیدا کرد. پدران، مادران، برادران و خواهران ما در آن عصر بود که راه انقلاب را برگزیدند و از ما می‌پرسند که آیا امروز هم ناچاریم همان راه ۴۱ سال پیش را دنباله روی و پیروی کنیم.
وی افزود: پاسخ این است که حضور مردم و انتخاب مردم منحصر به ۴۱ سال پیش نبوده است در نظام جمهوری اسلامی هر روز مردم در انتخابات‌های رسمی یا غیر رسمی شرکت کرده‌اند. مگر مردم ما فقط در روز ۱۲ بهمن و ۲۲ بهمن سال ۵۷ این راه را برگزیدند؟ مگر مردم ما تنها در روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین ۵۸ به صورت رسمی در آن رفراندوم و همه پرسی عمومی، نظام اسلامی را پذیرفتند؟ رفراندومی که پایه و اساس نظام ما هستند. مردم ما در همان سال یک بار دیگر در انتخابات خبرگان قانونی اساسی به این نظام رای دادند و باز هم در همه پرسی قانون اساسی در سال ۵۸ این انتخابات خود را تایید کردند و این اتفاق هر سال با مردم به انتخابات تکرار می‌شود.
روحانی خاطرنشان کرد: در هر موضوع مهمی از مردم خواسته می‫شود تا رای خود را اعلام کنند. در این روز مردم آزادند تا به خیابان‌ها بیایند و انقلابشان را تایید کنند و بار دیگر با امام و رهبری بیعت کنند یا آنکه در خانه‌هایشان بمانند. اما هر سال شاهد هستیم که مردم انقلاب و راهپیمایی را انتخاب کردند و حضور در صحنه را انتخاب کرده‌اند.
آمریکایی‌ها ۴۱ سال است خواب بازگشت به ایران را می‌بینند
وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران تاثیرش تنها بر داخل ایران نبود. تاثیرش بر منطقه، جهان، عموم مسلمانان و آزادی خواهان بود. برای قدرتی چون آمریکا تحمل انقلاب اسلامی و پیروزی یک ملت بزرگ و بیرون راندن ابرقدرت آمریکا از این سرزمین غیر قابل تحمل باشد و طبیعی است که از ۴۱ سال پیش هر شب خواب بازگشت به این سرزمین را ببینند.
روحانی افزود: آن‌ها به خوبی می‌دانند ایران چه مقدار اهمیت دارد و می‌دانند نقش و قدرت ایران در منطقه یکی از بالاترین قدرت‌ها و یا به یک معنا بالاترین قدرت حساس خاورمیانه است. به همین دلیل از روز اول دشمن سرسخت این ملت و انقلاب، آمریکا و صهیونیسم بود.
وی افزود: ایراد آمریکا به انتخاب ما است و می‌گوید چرا مردم انتخاب کردند. سخن آمریکا این است که مردم حق انتخاب نداشته‌اند نظام شاهنشاهی را ما تایید کرده بودیم مای آمریکا می‌خواستیم بماند و چرا مردم آمدند راه نو برای زندگی خود انتخاب کردند.
روحانی با تاکید بر اینکه دعوای ما با آمریکا دعوای انتخاب است، ادامه داد: ملت ایران همیشه و در همه موضوعات و مسائل مهم حق انتخاب دارد و دشمنان ما می‌گویند شما حق انتخاب ندارید؛ آمریکا به ما می‌گوید شما باید به گذشته و به ۴۱ سال قبل بازگردید. سخن مردم ما این است که ما به عقب باز نمی‌گردیم و اره و مسیر ما برای تعالی و پیشرفت این کشور است.
رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به سخنان اما در ۱۲ بهمن ۵۷ افزود: امام در بهشت زهرا به مردم گفت سرنوشت مردم در دست خود مردم است و مردم بر سرنوشت خود مسلط هستند، مجلس باید قانونی باشد و دولت باید قانونی باشد و بنای نطام باید مبتنی بر قانون باشد و گفت ما دنبال استقلال فرهنگی و سیاسی در این کشور هستیم و ما با مظاهر تمدن و تجدد مخالف نیستم ما با فحشا مخالف هستیم و گفت من به دلیل خواست مردم و به این دلیل که مردم من را قبول دارند دولت تعیین می‫کنم.
وی یادآور شد: امام آنچه را در ۱۲ بهمن ۵۷ گفت تا روز آخر زندگی خود همان را گفت و راه امام پیوسته و بدون انحراف بود و مردم این صداقت را از کلام امام و عمل امام مشاهده کردند، آنچه انقلاب ما را استحکام بخشیده است، حضور و رای مردم است؛ هرچه مردم از ما می‌خواهند به آن عمل کنیم.
رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود گفت: مردم ما برای بدرقه شهید بزرگوار به خیابان آمدند و از نیروهای مسلح و دولت انتقام خواستند، نیروهای مسلح ما به آنچه مردم خواستند عمل کردند اینکه عین الاسد آمریکا در عراق موشک باران می شود یعنی اجرای خواست مردم. مردم انتقام را خواستند نیروهای مسلح ما سخن مردم را به کرسی نشاندند.
روحانی اظهار کرد:‌ آن روز که هواپیمایی در کنار فرودگاه ما، آسمان را نیلی کرد و قلب ما را سوزاند و قلب رهبری را، مردم از مسئولین عذرخواهی خواستند و نیروهای مسلح ما عمل کردند، صریحا از مردم عذرخواهی کردند و به مردم قول دادند دقت خواهند کرد دیگر چنین اشتباهی هرگز تکرار نشود، نیروی مسلحی که با مردم است و به خواست مردم عمل می کند نیروی مسلحی که در کنار مردم است این همانی است که راه انقلاب اسلامی ما تعیین کرده است.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه باید به نکته بسیار مهمی اشاره کنم، افزود: جوانان و مردم عزیز ایران، گاهی سخنانی در رسانه‌ها مطرح می شود که با راه امام‫(ره) و انقلاب ما در تضاد است، یادتان نرود امام همواره تاکید کرد و گفت همه با هم. این همه با هم یک استراتژی مهم انقلاب اسلامی بود.
وی یادآور شد:‌ نگذاریم عده‌ای بگویند این جناح یا آن جناح، نه استراتژی ما همه با هم است، همه در کنار هم باید از این کشور دفاع کنیم، با هم باید در برابر آمریکا بایستیم و از حقوق ملت ایران دفاع کنیم. این انقلاب متعلق همه است برای گروه و فرد خاص نیست.
رئیس دولت تدبیر و امید گفت: در ۲۲ بهمن ۵۷ همه ملت ما احساس پیروزی کردند نه این جناح یا آن جناح؛ تمام اقوام و مذاهب در ایران احساس پیروزی کردند، شرق و غرب و شمال و جنوب ایران، ۳۶ میلیون آن روز جمعیت ایران احساس پیروزی کردند.