علاقه ترامپ به سندرز!

آفتاب یزد- گروه سیاسی: این روزها ماجرای انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها از جمله مباحث روز آمریکا و جهان است. انتخابات درون حزبی که نخستین آن در ایالت آیووا برگزار شد که نتایجش غیر منتظره بود. در آن انتخابات بت بوتیجیج بالاتر از باقی نامزدها در رده نخست ایستاد، برنی سندرز دوم شد، الیزابت وارن سوم و جو بایدن گزینه‌ای که بسیاری او را به عنوان رقیب اصلی ترامپ ارزیابی می‌کردند در رده چهارم قرار گرفت. انتخاب بوتیجیج در آن ایالت اگرچه شگفتی ساز بود اما نشان داد که سندرزهم بیش از بایدن مورد اقبال است. حالا در نظرسنجی ایالت نیوهمپشایر، معلوم شد که بازهم رقابت اصلی میان سندرز و بوتیجیج است با این تفاوت که ظاهرا سندرز دراین یکی با اختلافی بسیار کم وضعیتش اندکی بهتر است. سندرز که اکنون به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی دموکرات‌ها مطرح می‌شود از نگاه بسیاری بهترین گزینه خواهد بود. اما اگر سندرز تا جایی پیش رود که رئیس جمهور خوانده شود این موضوع می‌تواند بهتر از ترامپ باشد؟
>سابقه سندرز و ایران
گفته می‌شود "برنی سندرز" و هم فکران او در زمان بحران سفارت ایالات متحده آمریکا در ایران در سال‌های 1979 و 1980 که هم‌اینک نیز دیدگاهی مخالف سیاست‌های دولت ایالات متحده آمریکا و ترامپ علیه ایران دارد، به طور ضمنی از تسخیر سفارت آمریکا در ایران حمایت می‌کرده است. درگزارش اخیر دیلی بیست با اشاره به مواضع حمایتی"حزب سوسیالیست کارگری" آمریکا (SWP) –حزب سندرز- در آن سال‌ها از اشغال سفارت آمریکا در تهران،نوشته شده است: در سال 1980 و تنها 6 ماه پس از عملیات ناکام نظامی دولت کارتر برای خارج کردن اعضای به گروگان گرفته شده سفارت آمریکا از ایران ( ماجرای حمله ناکام به طبس) "اندرو پالی" نامزد ریاست جمهوری (انتخابات 1980 آمریکا) از حزب سوسیالیست کارگری آمریکا از این اقدام ایرانیان حمایت می‌کرد.
به نوشته گزارش "دیلی‌بیست" آمریکا، در جریان یک گردهمایی انتخاباتی در دانشگاه ورمونت در اکتبر سال 1980 (ایالت برنی سندرز) اندرو پالی در نشستی به ریاست سندرز به ایراد سخن پرداخت و در جریان سخنان خود ضمن دفاع از اشغال سفارت آمریکا در ایران گفت:" تقریبا اطمینان دارد که همه کسانی که در تهران به گروگان گرفته شده‌اند یا جاسوس سازمان سیا هستند و یا برای محافظت از فعالیت‌های جاسوسی سیا در سفارت ایالات متحده آمریکا در تهران استقرار یافته بودند."از سویی آن طور که عصر ایران می‌نویسد در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 1980 "برنی سندرز "سناتور کنونی ایالت ورمونت و نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا که در آن زمان یک جوان چپ‌گرا بود کاملا از مواضع و دیدگاه‌های "اندرو پولی" درباره بحران گروگانگیری و ماجراهای پس از آن، دفاع می‌کرد.


اما سندرز این روزها نیز عملا یک شخصیت فوق چپ است که بیش از باقی نامزدهای دموکرات علیه ترامپ سخن می‌گوید. او همچنین در سخنرانی‌هایش از هرگونه اعمال فشار علیه ایران و حرکت به سوی جنگ، آمریکایی‌ها و سیاسیون را برحذر می‌دارد. وی باترور سردار قاسم سلیمانی نیز مخالفت کرده است و اساسا سیاست‌های فعلی نسبت به کشورمان را مورد شدیدترین نقدها قرار داده است. با این اوصاف آیا سندرز را باید گزینه بهتر برای ایران دانست؟ و از سویی نامزد نهایی دموکرات‌ها؟ اگر او کاندیدای نهایی دموکرات‌ها باشد می‌تواند در مبارزه با ترامپ شانسی برای پیروزی داشته باشد؟
>مخالف جنگ
قاسم محبعلی کارشناس مسائل بین‌المللی درباره سندرز به آفتاب یزد می‌گوید: او در واقع دو مشکل دارد نخست اینکه یهودی است و دوم اینکه گرایشات سوسیالیستی دارد که این گرایشات با گرایشات جامعه اصلی آمریکا و رای‌دهندگان آن خیلی مطابقت ندارد.
وی درباره اینکه بسیاری او را گزینه بهتری برای ایران می‌دانند اظهار کرد: اینکه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در نوع برخوردشان با ایران تفاوت‌هایی دارند شکی نیست. در این میان جریان چپ که سندرز آن را رهبری می‌کند علاوه بر اینکه دموکرات است مخالف جنگ است و می‌خواهد به سیاست‌های جنگ‌طلبانه خاتمه دهد. از این رو حضور او برای ایران می‌تواند به معنای گشایش‌هایی باشد. اما در مجموع نباید تصور کنیم که سیاست آمریکا در قبال ایران کاملا تغییر می‌کند، بلکه حضور او و یا دموکرات‌ها روش‌ها را تغییر می‌دهد، آمریکا را نزدیک به سیاست‌های اوباما و اروپا می‌کند. سندرز حتی بیش از باقی کاندیداهای دموکرات علاقه منداست از طریق اروپا دستورکار فعلی در قبال ایران را تغییر دهد.
محبعلی اما در ادامه در باره اینکه ترامپ کدام یک از دموکرات‌ها را برای رقابت با خود ترجیح میدهد، اظهار کرد: در شرایط فعلی ترامپ بیش از همه علاقه مند است تا سندرز و یا خانم الیزابت وارن به عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها وارد رقابت با او شوند. مطمئنا او این دو را به جو بایدن ترجیح می‌دهد. چرا که بایدن میتواند هم رای تندروها و هم میانه روها را از آن خود کند. برای همین هم بود که تیم او تلاش کرد جوبایدن و ماجرای تصاحب پست پسرش در اوکراین را مطرح کنند تا وی متهم به فساد و سوء استفاده از موقعیت شود که ظاهرا موفق شد.
وی گفت: ترامپ، سندرز را راحت ترین رقیب برای خود می‌داند باور او این است که یهودی‌ها و سوسیالیست‌ها کمترین شانس برای پیروزی را دارند؛ دو ویژگی که هردو برای سندرز است. از سویی خیالش نسبت به الیزابت وارن هم راحت است وارن علاوه بر زن بودن از طرف مادر به سرخ‌پوست‌ها نزدیک است و این نیز شانس وارن را کم می‌کند. در این میان بوتیجیج که این روزها در جمع دموکرات‌ها وضعیت خوبی پیدا کرده، خوش‌کلام و جوان است و از این طریق می‌تواند شانس قابل توجهی در رقابت آینده با ترامپ داشته باشد اما شرایط خاص او مشکل وی است و جامعه سنتی آمریکا به این موضوع روی خوش نشان نمی‌دهد. بنابراین تنها گزینه خطرناک برای ترامپ بایدن است که ظاهرا خود دموکرات‌ها، دیگر به او به عنوان نامزد نهایی روی خوش نشان نمی‌دهند.
>نامزدی سندرز و نتایجش
این کارشناس مسائل بین الملل در باره اینکه آیا ایران نیز مانند دموکرات‌ها و ترامپ بیشترین خواسته شان نامزدی سندرز است می‌گوید: همیشه دموکرات‌ها حضورشان می‌تواند بیشتر به نفع ایران باشد. در دوره گذشته اما یک اشتباه محاسباتی صورت گرفت. در انتخابات 2016 روسیه و گروهی بیشتر علاقه‌مند به روی کارآمدن ترامپ در آن موقع بودند و او را به کلینتون ترجیح می‌دادند اما این ناشی از درک غلط و اشتباه محاسباتی بود چرا که تصور می‌شد ترامپ خطش از جمهوریخواه و دموکرات جداست و چون سیاست‌های پیشین آمریکا را به چالش می‌کشد و مورد حمایت روسیه است می‌تواند بهترین گزینه باشد.
وی ادامه داد: آن موقع عده‌ای از ترامپ استقبال کردند چون همانگونه که ترامپ حامی روسیه بود اما کلینتون به شدت ضد روس بود. از طرفی تصور این بود که کلینتون بیشتر به عربستان و اسرائیل نزدیک است اما تصورات غلط از آب درآمد. در آن موقع برخی تحرکات در مورد بی خاصیت نشان دادن و برجام درداخل کشورمان، عملا به نفع ترامپ و تندروهای راستگرای آمریکا درانتخابات تمام شد که اکنون قدرت را در دست گرفتند.
وی درباره انتخابات کنونی می‌گوید: جو بایدن چهره شناخته شده‌ای است که از سیاست‌های اوباما حمایت می‌کرد و میانه رو است، سندرز علاوه بر سیاست‌های دموکرات‌ها کاملا ضد جنگ است اما باید توجه داشته باشیم چه ترامپ و چه سندرز رئیس جمهور شوند، سیاست‌های آمریکا بر مبانی خاصی حرکت می‌کند که فقط تا اندازه‌ای قابل تغییر است.
همان طور که دیدیم ترامپ در برخی مسائل علی رغم شعارهایش نتوانست ورود پیدا کند مثلا تاثیری در مناسبات آمریکا و روسیه ایجاد نکرد یا در مورد ناتو این فرصت را پیدا نکرد تا خواسته‌هایش را محقق کند. در این میان باید در قبال ایران و سیاست‌های کلی آمریکا این نکته را بیان کنیم که سیاست‌های آمریکا درباره جمهوری اسلامی واضح است. به صورت کلی برسر تحریم و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی اجماع وجود دارد و نه دموکرات‌ها و جمهوریخواهان اقدامات منطقه‌‌ای و هسته‌ای نظام ایران را نمی‌پذیرند. ازطرفی میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان درمورد اسرائیل هم اجماع وجود دارد و هیچ گاه آمریکا در مورد اسرائیل کوتاه نخواهد آمد از این رو در هر شرایطی ایران با آمریکا دچار چالش خواهد بود هرچند شدت و حدت این موضوع فرق دارد.
>چرا ترامپ برتر است
محسن جلیلوند دیگر کارشناس مسائل بین الملل هم درباره سندرز به آفتاب یزد می‌گوید: اساسا کانون‌های قدرت، تصمیم‌گیری‌های کلی درباره سیاست‌های آمریکا می‌گیرند. از این رو درنهایت نمی‌توان خیلی میان ترامپ و سندرز تفاوتی قائل شد، البته مطمئنا حضور این دو و نوع رفتارشان با ایران متفاوت است اما ساختارهای اقتصادی است که مردم آمریکا را به واکنش وامی‌دارد.
وی ادامه داد: از سویی دیگر شخصا نباید شانس زیادی برای ریاست جمهوری سندرز قائل شد. این موضوع دلایل متعددی دارد. سن و سال زیاد او و عدم توانمندی‌هایش در کنار چپگرایی او موانع رای‌آوری وی هستند در آمریکا چپگرایی مد نیست. کانون‌های قدت نیز آدم‌های خیلی چپگرا را بر سر کار نمی‌آورند. نمونه خیلی ساده‌اش کندی بود که کشته شد. آمریکا با چپگرایی مطابقت ندارد. اما ترامپ نگاه لیبرالی دارد و لیبرال‌ها هستند که در آمریکا تاثیر می‌گذارند در این میان ایران یا ترامپ هر نظری که می‌خواهند داشته باشند اما در نهایت کانون‌های قدرت تعیین کننده هستند.
وی درباره دلیل اقبال بیشتر دموکرات‌ها به سندرز نسبت به بایدن می‌گوید: برخی از فرودستان در جامعه آمریکا به ویژه مهاجرین، در این میان سندرز را به باقی ترجیح می‌دهند. اما در کل، ابتدا مردم آمریکا به جیب‌شان نگاه می‌کنند و وقتی اوضاع اقتصادی بهتر آمریکا را می‌بینند بعید است که دیگر به سندرز یا کسی غیر از ترامپ بخواهند رای بدهند.
جلیلوند درباره موضع ایران گفت: موضع ایران در قبال ترامپ امروز مشخص است و حتی گفته شده اگر مذاکره‌ای در کار باشد با این دولت قاعدتا نخواهد بود.
>دموکرات‌های مشکوک به سندرز
همه اینها در حالی است که هیلاری کلینتون شخصیت مشهور و محبوب دموکرات‌ها اخیرا در برنامه‌ای تلویزیونی مجددا علیه برنی سندرز و اینکه "هیچکس برنی سندرز را دوست ندارد" تاکید کرد.
هیلاری کلینتون که در سال ۲۰۱۶ به عنوان نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آن سال برگزیده شد و سابقا وزیر امور خارجه آمریکا هم بوده در صبحت‌هایش تاکید کرد همچنان به اظهارنظر سابقش مبنی بر اینکه هیچ کس برنی سندرز را دوست ندارد اعتقاد دارد.
کلینتون در ادامه اظهاراتش در این برنامه به مسائل مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا پرداخت و خطاب به رای‌دهندگان گفت: شما باید در انتخابات از شخصی حمایت کنید که معتقد باشید او بتواند عملا در انتخابات ماه نوامبر پیروز شود و اینکه باید از کسی حمایت کنید که فکر می‌کنید می‌تواند کشور را اداره کند.
ظاهرا از قرار معلوم بزرگان دموکرات نیز می‌دانند که سندرز در نهایت برای دموکرات‌ها و رقابت با ترامپ رای آور نخواهد بود.