چرا انتگرال از کتب درسی حذف شد؟

آفتاب یزد – گروه شبکه: حذف و تغییرات کتب درسی مدتی است که جنجال آفرین شده که حذف انتگرال از ریاضیات دبیرستان یکی از آن موارد است. در خصوص چرایی حذف انتگرال،‌معاون وزیر آموزش و پرورش گفته است: «حذف انتگرال در کتب درسی بر اساس مطالعاتی بود که از چند سال قبل شروع شده است.» حجت‌الاسلام علی ذوعلم در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به سوالی درباره حذف برخی مفاهیم درسی و اینکه آیا این حذفیات ادامه خواهد داشت؟ گفت: «وقتی بحث تدوین دروس به صورت ملی مطرح می‌شود، برخی از مفاهیم خود به خود برای این که در نظام درسی قرار گیرند، اولویتی نخواهد داشت و نیازهای جدید در حوزه‌های تربیتی که مورد غفلت بوده، بیش‌ازپیش مورد توجه قرار می‌گیرد.» معاون وزیر آموزش و پرورش درباره لحاظ کردن برخی آموزش‌های مهارتی به جای دروس حذف شده، گفت: «گاهی از ما سوال می‌شود، چرا دانش‌آموزان در مدرسه در مسائل بهداشتی‌، سلامت و مهارت‌های زندگی توانایی و مهارت کافی پیدا نمی‌کنند؟ به هر حال لازم است که برای فعالیت‌ها و مباحث پژوهشی جایی باز شود،
اما متاسفانه در حال حاضر در مدارس و در مباحث درسی چنین موضوعاتی مطرح نیست.»
اکنون حذف انتگرال از کتب درسی با نظر موافقان و مخالفان در فضای مجازی روبه رو شده است.
یکی از کاربران در مخالفت با این موضوع نوشته است:«یعنی چی انتگرال ر‌و حذف کردین؟ یعنی مشتق میخونن، انتگرال میمونه برای دانشگاه؟!اونوقت اگه مشتق یادشون بره که قطعا میره، چجوری انتگرال یاد بگیرن؟!»


فرد دیگری گفته است: «اینکه انتگرال رو بیارن تو دانشگاه مثل این میمونه که آشپزی رو خونه شوهر یاد بگیرن.»
دیگری نوشت:«با حذف انتگرال، الان میتونم هر بچه دبیرستانی دیدم بگم دیپلم زمان ما اندازه فوق لیسانس شما می‌ارزه»
کاربران دیگر نوشته‌اند:«واقعا انتگرال از موارد آموزشی حذف شده؟ یعنی چی؟ حالا ما گفتیم هیچ جا بدردمون نخورده ولی دلیل نمیشه نسل جدید با چنین مفهومی آشنا نشه»، «حذف انتگرال یعنی اینکه سواد مردم به ویژه نسل آینده زیر سوال می‌رود»،«اینطور که پیش میره تا چندسال دیگه کلا درس ریاضی حذف میشه فقط همون جمع و تفریق ساده می‌مونه»
اما کاربرانی در موافقت با حذف انتگرال از ریاضیات دبیرستان این چنین نوشته‌اند:«ما که رشته‌مون ریاضی فیزیک بود تو زندگیمون که از انتگرال استفاده نکردیم! انتگرال مهره سوخته بود باید حذف میشد»،‌«اگه معادلات دیفرانسیل هم حذف بشه، من حاضرم بعد از ۲۰ سال، یک بار دیگه برگردم تهران شمال، شیمی کاربردی بخونم»،‌«کاش انتگرال رو زودتر حذف می‌کردین، تا یه سریا مجبور نشن از ترس قبول نشدن تو امتحان رشته‌های الکی رو انتخاب کنن»،‌«به عنوان کسی که برق مخابرات خوندم عرض میکنم که انتگرال دبیرستان واقعا به درد نمی‌خورد و همون بهتر حذف شد. چون کسی مفهومش رو درست تو دبیرستان درک نمی‌کرد.»