سپاهان در آسیا آبروداری کرد




محمد محمدی سدهی


خبرنگار
هفته نخست مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا برای نمایندگان ایران با یک تساوی (استقلال)، 2 باخت (پرسپولیس و شهرخودرو) و برتری 4 گله سپاهان به پایان رسید. پیروزی درخشان سپاهان مقابل العین امارات بازتاب خوبی در رسانه‌های داخلی و منطقه داشت؛ زردپوشان تنها تیم برنده ایرانی در هفته نخست مسابقات بودند. 4 نماینده کشورمان در حال آماده‌سازی خود جهت برگزاری هفته دوم لیگ قهرمانان هستند و سپاهان در گام دوم به مصاف ژاوی و شاگردانش در تیم السد قطر خواهد رفت. کاپیتان سپاهان درخصوص پیروزی پرگل این تیم مقابل العین به خبرنگار «ایران» گفت: «سپاهان بعد از 4 سال دوری از لیگ قهرمانان، امسال در این مسابقات حضور دارد. از طرفی گروه ما گروه مرگ است. با این حال تمرکز خوبی برای بازی با العین داشتیم و خوشبختانه توپ‌هایمان گل شد و برد خوبی به دست آوردیم. یک بازی نمی‌تواند تضمین صعود از گروه باشد اما ما در هفته نخست آبروداری کردیم. البته هر 4 تیم ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان تیم‌های شایسته‌ای هستند و برای صعود امید دارند. امیدوارم این اتفاق بیفتد و نگاه‌ها به تیم‌های ایرانی در آسیا تغییر کند.» مهدی کیانی به خبرهای جعلی و نادرست مربوط به 2 کارته بودن سعید آقایی و محروم بودن از بازی مقابل العین، چنین واکنش نشان داد: «این جوسازی رسانه‌های عربی است. سپاهان کادر خوبی دارد و سرپرست تیم پیش از بازی‌ها، بازیکنان محروم را استعلام می‌کند و این گونه نیست که بدون آگاهی وارد مسابقات شویم. امیدوارم همه بازی‌ها را ببریم و رسانه‌های عربی بعد از بردمان جوسازی کنند.»
مهدی کیانی صحبت‌هایش را با اشاره به بازی بعد سپاهان ادامه داد: «بازی با السد سخت‌تر از بازی با العین است. پیروزی پرگل در بازی نخست موجب بالا رفتن انتظارات شد و تلاش می‌کنیم انتظارات را برآورده کنیم. ژاوی سرمربی السد است و همه می‌دانند که زمان بازی، ستاره بارسلونا بود. دوست داشتم زمان حضور ژاوی در بارسلونا، او را از نزدیک ببینم. السد تیم قدرتمندی است و برای پیروزی مقابل این تیم انگیزه‌مان چند برابر است. ما می‌توانیم نماینده شایسته‌ای از ایران در آسیا باشیم.»
عدم میزبانی تیم‌های ایران در دور رفت مسابقات لیگ قهرمانان آسیا که با تصمیم AFC اتفاق افتاد، باعث شده تیم‌ها شرایط سختی را پشت سر بگذارند. ‌هافبک دفاعی باتجربه سپاهان در پاسخ به این سؤال که آیا سفرها موجب خستگی بازیکنان نمی‌شود، گفت: «قطعاً عدم میزبانی تیم‌های ایرانی در دور رفت، به ضررمان خواهد بود چرا که خستگی ناشی از سفرها باعث پایین آمدن کیفیت‌مان می‌شود و احتمال مصدومیت بازیکنان هم بیشتر می‌شود.» پیش از انتخاب دراگان اسکوچیچ برای سرمربیگری تیم ملی، صحبت‌های زیادی درخصوص حضور امیر قلعه‌نویی بود. نظر مهدی کیانی در این باره چنین است: «قلعه‌نویی مردانگی کرد و از سرمربیگری تیم ملی گذشت. در آن مقطع مسئولان ورزش فشار زیادی به قلعه‌نویی آوردند اما او پشت سپاهان را خالی نکرد.»
او با اشاره به حضور بازیکنان درجه یک اروپایی در تیم‌های عربی و مصاف با آنها، گفت: «ترسی از تیم‌های عربی نداریم. از طرفی بردهای‌مان باعث نمی‌شود که مغرور شویم. اما واقعیت این است که کمپ‌های بسیار مجهز در قطر و دیگر کشورهای عربی وجود دارد. تیم‌های عربی هزینه‌های زیادی می‌کنند و حتی یک دهم آن در فوتبال ایران هزینه نمی‌شود. سال‌هاست که تیمی از ایران قهرمان آسیا نشده است. قهرمانی نیاز به برنامه‌ریزی مناسب و تدارک امکانات دارد که متأسفانه در فوتبال ما وجود ندارد. مدیریت تیم‌های ایرانی اصولی نیست. تا زمانی که فکری به حال فوتبال باشگاهی نشود، هیچ تیم ایرانی قهرمان لیگ قهرمانان نخواهد شد.»