وضعیت گیلان سبز شد



گروه ایران زمین/ گیلان پس از گذشت ۵ روز بحرانی اکنون به وضعیت عادی (سبز) بازگشته است؛ افزون بر بازگشایی همه راه‌های اصلی بیش از ۹۰ درصد راه‌های فرعی و روستایی نیز باز شده و برق بیش از ۹۵درصد مشترکانی هم که در این چند روز بدون برق بودند، وصل شده است.
محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در سفر به مناطق شرق گیلان که بیش از همه تحت تأثیر بارش سنگین برف قرارگرفته بودند، گفت: در پی بارش برف اخیر و مشکلات ایجاد شده در گیلان، وزرای راه و شهرسازی و نیرو در این استان حضور یافتند و با تصمیماتی که در جلسات ستاد مدیریت بحران استان گرفته شد، بازگشایی راه‌ها و برقراری آب و برق مشترکان گیلان شتاب گرفته است.


معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه از ظرفیت راهداری هفت استان برای بازگشایی راه‌های شریانی، اصلی و روستایی گیلان کمک گرفته شده، عنوان کرد: در این میان آنچه که در برف اخیر متفاوت با سایر شرایط مشابه فرق داشت گستردگی این حادثه بود، چنانکه قطع گسترده برق و آب خانوارهای شهری و روستایی بود که مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرد.
وی علت قطع برق را بارش سنگین برف و به‌دنبال آن پاره شدن سیم‌ها عنوان کرد و گفت: برای عیب‌یابی و برطرف کردن مشکلات شبکه برق نیاز به دسترسی به سایت‌های برق بود که به‌دلیل مسدود شدن بسیاری از مسیرها و راه‌ها عملاً این امر امکان نداشت.
نوبخت، با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی با حضور در گیلان پیگیراقدامات مربوطه و روند کارهستند، اظهارداشت: طی بازدید هوایی از وضعیت راه‌های استان خوشبختانه راه‌های اصلی و شریانی باز شده و راه‌های روستایی نیز در حال بازگشایی است.
نوبخت با اشاره به وجود 2 هزار و ۵۰۰ روستا در گیلان، گفت: راه‌های حدود ۵۸۸ روستا براثر بارش برف مسدود شده بود که از این تعداد مسیر 240 روستا باز شده و عملیات بازگشایی مسیر 350 روستای دیگر نیز در دست انجام است که در این رابطه 470 دستگاه ماشین‌آلات سنگین از استان‌های گلستان، مازندران، اردبیل، زنجان و قزوین مشغول فعالیت و خدمات‌رسانی هستند تا این مشکل بسرعت حل شود.
برقراری برق
معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: همچنین از یک میلیون و ۴۶۷ هزار مشترک برق گیلان، حدود ۲۵۰ هزار مشترک طی این روزها با قطع برق‌شان مواجه شدند. با اقدامات صورت گرفته تاکنون عمده آنها برقدار شده‌اند و فقط برق حدود ۲۶هزار مشترک هنوز قطع است که بزودی مشکل همه آنها رفع می‌شود. همچنین در حال حاضر آب شرب 505 خانوار در شهرهای گیلان قطع است و در مناطق روستایی هم حدود ۳۴ هزار خانوار از ۳۲۰ هزار خانوار روستایی دچار قطع آب شده‌اند. با اتصال برق، مشکل آب مشترکان گیلان نیز برطرف می‌شود که مسئولان وزارت نیرو قول داده‌اند که این مشکل بزودی برطرف شود.
بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها
در همین حال، ارسلان زارع، استاندار گیلان با اشاره به بازگشایی مسیرهای روستایی با افزایش ماشین‌آلات و امکانات راهداری، ابراز امیدواری کرد: عمده راه‌های روستایی باقیمانده نیز بزودی بازگشایی شود.
وی با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر بارش خفیف برف برای امروز در ارتفاعات، گفت: همه مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از امروز در استان بازگشایی می شوند و ادارات هم همچنان به روال عادی فعالیت خود ادامه می‌دهند.
استاندار گیلان تصریح کرد: پس از بارش سنگین برف که در ۱۵ سال اخیر به لحاظ وسعت و نیز حجم گسترده بود، بروز مشکلات عدیده در حوزه برق امری بعید نبود، اما خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده هم‌اکنون همه پست‌های خارج از مدار دوباره فعال شده و فقط یک پست برق باقی مانده است.مشترکان بدون برق در حال حاضر به ۲۶ هزار مشترک رسیده که بزودی عمده مشکل این بخش هم حل می‌شود.
امدادرسانی به مردم
با گذشت 5 روز از بارش شدید در گیلان، امدادرسانی و کمک به مردم این استان همچنان ادامه دارد.لاهیجان، صومعه سرا، رودبار، آستانه، فومن، رودسر و لنگرود از شهرستان‌هایی هستند که بیشترین تأثیر را از برف سنگین این استان گرفته‌اند و زندگی مردم این مناطق با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است.
«عظیم بلبل آبادی»، مدیرعامل برق منطقه‌ای گیلان در این باره از برقداری و پایداری تمام پست ها و شبکه انتقال برق استان خبرداد و از گیلانیان بابت تأمین نشدن انرژی برق در برخی مناطق استان در جریان بارش برف سنگین اخیر، عذرخواهی کرد.
«محمد رنجبر»، فرماندار املش هم با بیان اینکه تلاش‌ها برای برقرسانی به خانوارها با قوت ادامه دارد، گفت: تاکنون 8 اکیپ فنی برای برقراری برق مشترکان فعال هستند و انتظار داریم تعداد این اکیپ‌ها افزایش یابد. میزان بارش در املش بیش از پیش بینی ها بود و با تمامی ظرفیت های موجود در شهرستان تلاش شد تا به مردم خدمت‌رسانی شود. راه‌های مواصلاتی شهرستان نیز به جز ییلاقات سمام و کجید بازگشایی شده است.
وی با بیان اینکه در گازرسانی مشکلی نداشتیم، افزود: از تعداد ۱۵ هزار خانوار املش، ۱۰ هزار خانوار برقشان وصل است. همچنین برق حدود ۳۰ درصد از خانوارهای این شهرستان با تلاش 8 اکیپ فنی برقرار شده وانتظار ما این است تا به منظور تسریع در برقراری برق مشترکان، تعداد این اکیپ‌ها افزایش پیدا کند. عمده مشترکان شهرستان، از آب شرب برخوردار هستند و آن دسته ازخانوارهایی که با قطع آب مواجه هستند با برقراری برق، از آب آشامیدنی نیز بهره‌مند می‌شوند.
«مهدی ولی پور»، مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان هم از امداد‌رسانی به ۱۳ هزار و ۶۴۳ نفر در پی بارش برف در این استان خبر داد و گفت: توزیع اقلام غذایی در ۲۰ روستای سخت گذر انجام شده است. از طرفی، جمعیت هلال احمر با ۱۴۲ دستگاه انواع خودروی امدادی شامل آمبولانس کمک دار، ست نجات، خودروهای کمک دار و خودروهای پشتیبانی همچنان در حال فعالیت و خدمت به مردم و مسافران است.
وی با اشاره به پاسخگویی شبانه روزی «ندای امداد»، تصریح کرد: تلفن ۱۱۲(ندای امداد) به‌صورت شبانه روز، آماده دریافت گزارش‌‌های حوادث احتمالی از سوی مردم است.
کشته شدگان و مصدومان برف
در همین حال، «پیمان اسدی» رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان، از درگذشت هفت نفر و مصدومیت 145 نفر دیگر در پی ریزش بهمن و حوادث ناشی از بارش برف در استان خبر داد و افزود: بر این اساس پنج نفر در رودبار بر اثر ریزش بهمن و دو نفر دیگر هم بر اثر سقوط از ارتفاع و ریزش سقف در رشت جان خود را از دست داده‌اند.
مشکلات بارش برف در اندیکا خوزستان
خوزستان هم روز پنجشنبه گذشته به جرگه استان‌های گرفتار برف پیوست، به طوری که بیشتر مناطق شهرستان اندیکا در شمال این استان کوهستانی و برفگیر از مشکلات بارش برف درامان نماند.
«ایمان نوروزی»، رئیس جمعیت هلال احمر اندیکا از امداد‌رسانی ۸۳ خانوار گرفتار در برف این شهرستان با بالگرد خبر داد و افزود: دسترسی این خانوارها درمناطق تازه، کمفه و شیخ احمد به راه زمینی به علت بارش برف بسته شده بود. از این‌رو مواد غذایی، پتو، البسه و دیگر اقلام مورد نیاز بین این خانوارها توزیع شد.امداد‌رسانی به دیگر روستاها نیز از طریق زمینی و با تلاش امدادگران درحال انجام است.
ورود سامانه بارشی جدید از بعدازظهر فردا
از طرفی، «امین حسین نقشینه»، کارشناس سازمان هواشناسی نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» از ورود سامانه بارشی جدید از بعدازظهر فردا (یکشنبه) از شمال غرب کشور خبر داد و افزود: این سامانه بارشی که به‌صورت برف و باران و وزش باد خواهد بود، علاوه بر شمال غرب، برخی نقاط غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی، سواحل غربی خزر و ارتفاعات البرز مرکزی را در بر می‌گیرد. این سامانه روز دوشنبه هم در این مناطق تشدید می‌شود و علاوه بر آن به مناطقی از جنوب غرب، ارتفاعات البرزشرقی تا شمال شرق گسترش پیدا خواهد کرد.
نقشینه با اشاره به اینکه روز سه‌شنبه هم بارش‌های پراکنده در دامنه‌های البرز و شمال شرق خواهیم داشت، ادامه داد: این سامانه بارشی در این روز(سه‌شنبه) از کشور خارج خواهد شد.
این کارشناس هواشناسی در پاسخ به این سؤال که آیا سامانه بارشی دومی که از روز یکشنبه وارد کشور می‌شود، بازهم در حد هشدار خواهد بود نیز گفت: بارش‌ها در روز دوشنبه در مناطقی از شمال غرب و بخشی از سواحل غربی دریای خزر قابل توجه است، اما در حد هشدار نیست.