سرانجام اصولگرايان ٣ ليست دادند

آرمان ملي- حميد شجاعي: همانطور که بسيار پيش از اينها نيز پيش‌بيني مي‌شد و بسياري از فعالان سياسي نيز بر اين گزاره صحه گذاشته بودند اصولگرايان در نهايت به آرزوي ديرينه خود يعني وحدت و ليست واحد ائتلافي نرسيدند. اين در حالي است که در حداقلي‌ترين حالت بايد شاهد 3 فهرست از سوي جريان اصولگرا باشيم. ليست شوراي ائتلاف و ليست جبهه پايداري و ليست سنتي‌ها ؛ هر چند که به گفته مرتضي تمدن چهره نزديک به احمدي‌نژاد جريان بهار در انتخابات پيش‌رو ليستي نخواهد داشت اما نبايد از ليست‌هاي ديگري چون جمعيت پيشرفت و عدالت و فهرست مداحان نيز غافل شد. گرچه چندي پيش حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم نيز از انتشار ليست متبوع خود سخن به ميان آورده بود. با اين حال بايد ديد در فاصله يک هفته تا انتخابات چه تغييرات ديگري در جريان اصولگرا حادث خواهد شد.
عدم وحدت؛ انتشار ليست
چندي پيش بود که ليستي 30 نفره تحت عنوان ليست شوراي ائتلاف اصولگرايان در رسانه‌ها منتشر و با واکنش‌هاي منفي از سوي گروه‌هاي مختلف اصولگرايي مواجه شد. چنانکه شوراي ائتلاف از موضع اوليه عقب‌نشيني کرده و ليست نهايي را به روزهاي پيش رو موکول کرد. هر چند ماجرا به اختلاف شوراي ائتلاف و جبهه پايداري بر ليست نهايي 30 نفره باز مي‌گردد. جايي که حتي غلامعلي حدادعادل نيز در مقام رياست شوراي ائتلاف از رويه جبهه پايداري انتقاد کرده و رويکردهاي آنها را وحدت شکنانه و سهم خواهانه دانست. گرچه اين موضع نيز با پاسخ دبير کل پايداري‌ها همراه شد، اما روايت‌هاي جديد حاکي از اين مساله است که گويا سررشته اختلافات به محمدباقر قاليباف باز مي‌گردد. پس از آنکه حجت‌الاسلام مرتضي آقاتهراني اعلام کرد جبهه پايداري حاضر است بر سر اصول مشترک و شاخص‌هاي اصولي با ائتلاف به وحدت برسد و در اين صورت از انتشار ليست مجزا خودداري خواهند کرد. قاليباف نيز از اين مساله استقبال کرد تا راه براي وحدت باز شود اما به روايت فارس، «در جريان مذاکره، درخواست اصلي آقايان آقاتهراني و محصولي براي ارائه فهرست مشترک حذف قاليباف از فهرست نهايي بود. حدادعادل با اين پيشنهاد مخالفت مي‌کند و پيشنهاد ديگري مي‌دهد که درصورت ليست مشترک، ائتلاف با سرليستي قاليباف منتشر شود و پايداري با سرليستي آقاتهراني که اين پيشنهاد نيز از سوي محصولي و آقاتهراني رد مي‌شود. در ادامه محمدباقر قاليباف پيشنهاد ديگري مي‌دهد و اعلام مي‌کند حاضر است از ليست کناره‌گيري کرده و به صورت مستقل و منفرد در انتخابات شرکت کند. ليست جبهه انقلاب نيز 29 نفره منتشر شود که اين نيز مورد موافقت ائتلاف قرار نمي‌گيرد و نتيجه اين مي‌شود که اصولگرايان با دو فهرست در انتخابات شر کت کنند». پس از اينکه عدم وحدت در جريان اصولگرا قطعي شد روز گذشته شوراي ائتلاف ليست نهايي خود را با چند تغيير نسبت به ليست نخست منتشر کرد. در ليست نهايي نفراتي همچون محمدباقر قاليباف، عبدالحسين روح‌الاميني، سيدمصطفي ميرسليم، حجت‌الاسلام سيدرضا تقوي، سيدمحمود نبويان و محسن پيرهادي حضور دارند و شش چهره جديد جايگزين نفراتي در ليست اوليه شده‌اند.
ليست جبهه پايداري


جبهه پايداري با انتشار اطلاعيه‌اي ليست نهايي 30 نفره خود را براي انتخابات مجلس يازدهم در تهران معرفي کرد. در بخشي از بيانيه اين جبهه آمده است: «متأسفانه تلاش‌ها در برخي نقاط کشور ازجمله شهر تهران به علت عدم تفاهم در نفي سهم‌خواهي‌ها با شوراي ائتلاف، به نتيجه نرسيد و جبهه پايداري سعي نمود با معرفي افراد شايسته و با لحاظ حفظ اشتراکات ممکن و با لحاظ شاخص‌هاي اصولي، زمينه انتخاب بهتر را براي مردم عزيز و شريف تهران فراهم نمايد. در ليست 30 نفره جبهه پايداري مي‌توان به افرادي چون مرتضي آقاتهراني، سيدمحمود نبويان، محمد سليماني، وحيد يامين‌پور، الياس نادران، بيژن نوباوه و سيدنظام‌الدين موسوي و فاطمه آليا اشاره کرد.
احمدي‌نژادي‌ها ليستي ندارند
يک چهره نزديک به محمود احمدي‌نژاد با اشاره به اخباري مبني بر انتشار ليستي انتخاباتي تحت عنوان «ائتلاف مردم» که گفته مي‌شود جمعي از وزرا و معاونين رئيس‌جمهور در دولت‌هاي نهم و دهم در آن حضور دارند، اظهارداشت: از چند روز پيش برخي در فضاي مجازي و رسانه‌ها مطرح مي‌کنند که دولت نهم و دهم و ياران و خادمان مردم زيرنظر و حمايت آقاي احمدي‌نژاد ليست انتخاباتي مي‌دهند درحالي که دکتر هيچ برنامه‌اي براي دادن ليست و حمايت از اشخاص ندارند. مرتضي تمدن به خبرآنلاين گفت: به پير و به پيغمبر که ما ليستي نداريم. مي‌خواهيم دوستان را هم خوشحال کنيم که بدانند ليستي نداريم.
فهرست مداحان
حاج منصور ارضي، مداح اهل بيت، با انتشار تصويري در صفحه اينستاگرام خود ليست انتخاباتي منسوب به ليست منتخب مداحان را منتشر کرد. در ليست او «سيدمحمود نبويان» سرليست است و خبري از نام محمدباقر قاليباف نيست. در اين ليست که اشتراک بسياري با ليست جبهه پايداري دارد نام‌هايي چون ابطحي، رسايي و يامين‌پور مشاهده مي‌شود.