روایت ماسک‌های جنجالی کشتی‌گیران در هند

[حسین جمشیدی] بعد از درخششی که فرنگی‌کاران اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا داشتند و امروز با جام قهرمانی قاره کهن به تهران بازگشتند، حالا نوبت به آزادکاران ایرانی رسیده تا در دهلی نو حسابی بدرخشند. غلامرضا محمدی و شاگردانش در شرایطی ظهر پنجشنبه وارد دهلی شدند که پروازی نسبتا طولانی را با چند ساعت توقف در عمان سپری کرده بودند. چهره‌هایی خسته و درهم را در زمان ورود به فرودگاه دهلی شاهد بودیم، اما نکته‌ای که بیش از همه به چشم می‌آمد، ماسک‌هایی بود که تمامی اعضای تیم روی صورت داشتند. با اینکه کرونا در هند چندان جدی گرفته نشده، به علت اخباری که در روزهایی در ایران درباره این ویروس کشنده منتشر شده، آزادکاران با نظر پزشک تیم با ماسک وارد فرودگاه شدند. در حاشیه آخرین تمرین تیم‌ملی پیش از شروع مسابقات آسیایی با غلامرضا محمدی هم‌کلام شدیم تا درباره اتفاقات روزهای اخیر و وضع شاگردان صحبت کنیم. در ادامه مشروح گفت‌وگوی «شهروند» با سرمربی تیم‌ملی کشتی آزاد را می‌خوانید:  
از ماسک‌هایی که کشتی‌گیران هنگام ورود به دهلی به صورت زده بودند، شروع کنیم. تصاویر این موضوع خیلی در فضای مجازی پخش شد؛‌ ماجرای خاصی پشت قضیه بود؟
نه، ماجرای خاصی نبود. به‌هرحال همه می‌دانیم که ویروس خطرناک کرونا به ایران هم رسیده و ما هم محض احتیاط از این ماسک‌ها استفاده کردیم. پزشک تیم به همه کشتی‌گیران اعلام‌کرد از ماسک استفاده کنند تا از هر گونه سرماخوردگی و ویروس‌های دیگر در آستانه شروع مسابقات جلوگیری شود. به‌هرحال هند هم کشور پرجمعیتی است و به‌ویژه در فرودگاه افراد از کشورهای مختلف حضور دارند. سعی کردیم احتیاط کنیم تا مشکلی پیش نیاید.
ساعت پرواز هم باعث شد تمرین یک روز را از دست بدهید.


دقیقا همین‌طور است. بچه‌های ما ساعت 12 شب از اردوی خانه کشتی خارج شدند و به فرودگاه رفتند. ساعت پرواز طوری بود که ما ظهر پنجشنبه به دهلی رسیدیم. روز اول فقط یک تمرین سبک در هتل داشتیم و دیروز هم تمرین خوبی را سپری کردیم.
تیم‌ملی کشتی فرنگی نتایج درخشانی گرفت و از آزادکاران هم انتظار می‌رود قهرمانی خود را تکرار کنند؟
قطعا ما اینجا آمدیم که مدافع عنوان قهرمانی باشیم. جالب است بدانید اگر‌ سال شمسی را در نظر بگیریم، ما یک‌بار اردیبهشت‌ماه با هفت طلا و سه برنز که در تاریخ بی‌سابقه بود، قهرمان آسیا شدیم و حالا در همان‌ سال 98 دوباره می‌خواهیم قهرمانی خود در آسیا را جشن بگیریم.
وقتی مسابقات کشتی فرنگی برگزار می‌شد، برخی معتقد بودند سطح رقابت‌ها چندان بالا نیست. درباره کشتی آزاد هم شرایط همین‌طور است؟
اصلا این‌طور نیست. من دیروز وقتی در سالن تمرین به کشتی‌گیران خارجی نگاه می‌کردم، چهره‌های شاخصی را می‌دیدم. معتقدم سطح مسابقات کشتی آزاد بالاست و رقبای سختی برای رسیدن به قهرمانی در هر وزن داریم. ما به هیچ وجه حریفان را دست‌کم نمی‌گیریم و با جدیت و تلاش بیشتر به دنبال قهرمانی هستیم. همیشه باید به حریفان احترام گذاشت، اما بازهم می‌گویم ایران به‌عنوان قدرتمندترین تیم آسیا باید به دنبال قهرمانی مقتدرانه باشد.
چند روز قبل خبر خوشحال‌کننده‌ای را اتحادیه جهانی کشتی اعلام کرد؛ اینکه به علت دوپینگ چند کشتی‌گیر خارجی، ایران هم یک سهمیه بیشتر گرفت و هم صاحب عنوان سومی در بخش تیمی شد؟
خدا را شکر می‌کنم که به حق‌مان رسیدیم. به جامعه کشتی تبریک می‌گویم، چون چند سالی بود تیم‌ملی روی سکو نمی‌رفت. ما در نورسلطان قزاقستان هم حق‌مان بود که روی سکو برویم. حتی چند نفر به ما گفتند شما تیم سوم هستید، اما به یک‌باره همه چیز تغییر کرد. من شب سختی را بعد از پایان مسابقات سپری کردم. حالا خوشحالم که بعد از چند ماه حق به حقدار رسید.
البته هنوز سه سهمیه المپیک در کشتی آزاد کسب نشده و کار سختی در پیش است؟
بله، با سهمیه‌ای که در وزن 125 کیلوگرم قطعی شد، حالا در سه وزن دیگر باید سهمیه بگیریم که اصلا هم آسان نیست. میزبان مسابقات کسب سهمیه هم تغییر کرد و باید به جای چین به قرقیزستان برویم. بلافاصله بعد از پایان مسابقات آسیایی سراغ مسابقات کسب سهمیه می‌رویم و سعی می‌کنیم در سه وزن 65، 74 و 97 کیلوگرم آماده‌ترین کشتی‌گیران را راهی مسابقات کنیم. باید امیدوار باشیم در همان قرقیزستان کار تمام شود تا دیگر استرس مسابقه بعدی را نکشیم و با تیم کاملی به المپیک برویم.
در نهایت المپیک 2020 و توقعاتی که از کشتی آزاد وجود دارد. حتما به آن آگاه هستید؟
هنوز راه زیادی تا المپیک در پیش داریم، قطعا هدف نهایی ما موفقیت در المپیک است، اما باید گام‌به‌گام پیش برویم. به جز کشتی‌گیرانی که در مسابقات آسیایی هستند، ملی‌پوشان دیگری هم در اردوی تیم‌ملی حضور دارند. حسن یزدانی و علیرضا کریمی هم دوران آماده‌سازی خود بعد از مصدومیت را سپری می‌کنند. باید امیدوار باشیم با حمایت خوب مسئولان در المپیک با کسب یک نتیجه خوب دل مردم را شاد کنیم.