اقدامات دستگاه‌های گوناگون برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا 2020 ادامه دارد از موج تعطیلی تا توزیع رایگان وسایل پیشگیری کرونا

گروه حوادث: «کرونا» کلیدواژه اصلی اخبار و حتی گفت‌وگوهای این روزهای جامعه است و با اعلام رسمی ورود آن به ایران برای ایرانی‌ها جدی‌تر هم شده است. هر روز اخبار جدیدی از کرونا ویروس به گوش می‌رسد و رسانه‌ها هم پیگیر اخبار درست و به دور از هیجان کاذب و شایعات گاه عجیب و غریب هستند.
 براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تا عصر یکشنبه، ابتلای ۲۸ نفر به ویروس کرونا در کشور تایید شده است. همچنین ۸ نفر نیز به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. براساس اعلام وزیر بهداشت، کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و سایر واحدها و موسسات آموزش عالی هم عرض تابعه در استان‌های تهران، قم، همدان قزوین، البرز، اصفهان، گیلان، مازندران، گلستان و مرکزی تا پایان هفته تعطیل اعلام شد. همچنین مهد‌های کودک، مدارس در همه مقاطع، مراکز روزانه بهزیستی و مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها در برخی استان‌های کشور از جمله قم، تهران، گیلان، البرز، مرکزی، قزوین، همدان، اصفهان و مازندران به مدت دو روز و در برخی دیگر تا پایان هفته تعطیل هستند. منابع آگاه می‌گویند، تصمیم‌گیری درباره تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های کل  کشور به ویژه استان‌های کانون ویروس کرونا تا آخر سال ۹۸ به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گذاشته شده است.
روز گذشته نیز دستگاه‌های مختلف از تمهیدات خود برای مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از گسترش آن خبر دادند.
پادگان‌ها در انتظار تصمیم تعطیلی


یکی از حوزه‌هایی که بسیاری نگران توسعه کرونا در آن هستند، پادگان‌های نظامی به ویژه محل حضور سربازان وظیفه به شمار می‌روند. سربازان از شهرهای گوناگون در فضای محدودی دور هم جمع هستند و سطح پایین‌تر مراقبت‌های بهداشتی باعث می‌شود بیم گسترش بیماری‌های واگیر در چنین فضاهایی همواره وجود داشته باشد. پیام‌های متعددی از سوی سربازان هم خواستار تصمیم‌گیری درباره وضعیت پادگان‌ها و اعزام‌های خدمت سربازی شده‌اند. سردار تقی مهری، رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که آیا تمهیداتی برای پیشگیری از کرونا در پادگان‌ها و ابتلاء سربازان به این بیماری و همچنین تعطیلی اضطراری پادگان‌ها در نظر دارند؟ گفت: این موضوع در اختیار معاونت بهداشت و درمان نیروهای مسلح است و ما در این زمینه اظهارنظری نمی‌کنیم. وی ادامه داد: در پادگان‌ها تمهیداتی اندیشیده شده و اقدامات کلی از جمله آموزش‌ها، غربالگری و اقداماتی که توصیه مسئولان بهداشتی کشور است، در حال انجام است.
باید تراکم جمعیت در واگن‏های مترو را کم کنیم
در پایتخت، شهردار تهران به شورای شهر رفت تا از برنامه‌ها و عملکرد شهرداری درباره مقابله با کرونا گزارش دهد. پیروز حناچی در حاشیه این جلسه در ارتباط با اقدامات انجام شده از سوی شهرداری تهران در اماکن عمومی، مترو و اتوبوس‌ها نیز گفت: در این زمینه نیز براساس پروتکل‌های تعیین شده عمل می‌کنیم و این اماکن در ساعات پایان شب ضدعفونی می‌شوند و این روند ادامه خواهد داشت. حناچی همچنین به نامه ارسال شده به وزیر بهداشت از سوی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: در این نامه نیز ضمن تاکید مجدد بر همکاری شهرداری تهران با وزارت بهداشت تاکید شده است که شهرداری بر اساس پروتکل‌ها عمل خواهد کرد و در این زمینه همکاری نزدیکی بین وزارت بهداشت و شهرداری وجود دارد. شهردار تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع ویروس کرونا در تهران و استفاده بیشتر مردم از وسائل حمل و نقل عمومی بعد از افزایش قیمت بنزین، آیا شهرداری نمی‌خواهد برای اضافه شدن مترو و اتوبوس اقدامی کند؟ گفت: برای اضافه شدن واگن به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران کسی نمی‌تواند کمک کند، چرا که واگن یا باید وارد شود و یا ساخته شود. اگر با هدف بهداشت هم به این مسئله نگاه کنیم، باید تراکم جمعیت را در واگن‌ها کم کنیم و جمعیت را متعادل کنیم.
گفتنی است شهرداری برنامه‌هایی برای ضدعفونی مرتب اتوبوس‌ها و قطارهای مترو و نیز توزیع ماسک و مواد ضدعفونی میان مردم دارد. ارائه دستورالعمل به تاکسی‌ها و در نظر گرفتن سیاست‌هایی برای پرداخت الکترونیکی خرید بلیت‌های مترو و اتوبوس و پرداخت کرایه تاکسی‌ها از جمله دیگر برنامه‌های مطرح شده در تهران برای گسترش کرونا ویروس هستند. با توجه به تعطیلی سینماها و مراکز فرهنگی و هنری، برگزاری بدون تماشاگر رویدادهای ورزشی و تعویق برخی از مسابقات، پیشنهاد تعطیلی باشگاه‌های ورزشی و استخرها هم مطرح شده است.
از تعویق آزمون دکتری 99 تا لغو اردوهای راهیان نور
دیروز همچنین ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشوراعلام کرد: برگزاری آزمون دکتری سال ۹۹ از زمان ۹ اسفند سال ۹۸ به ۲۸ فرودین سال ۹۹ موکول شد. وی در‏این‏باره توضیح داد: این تصمیم به علت پیشگیری از کرونا بوده و همچنین اینکه دانشگاه‌ها تعطیل هستند و ما نمی‌توانیم آزمون برگزاری کنیم. آزمون دیگری در اسفند ماه نداریم و همین آزمون نیز به فرودین موکول شده است. بهمن کارگر، رئیس ستاد مرکزی راهیان نور نیز گفت: بنابر اعلام رسمی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و با ابلاغ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به سازمان‌های نیروهای مسلح و دستگاه‌های کشوری به منظور حفظ سلامتی زائرین عزیز راهیان نور و برای پیشگیری از شیوع و آلودگی به ویروس کرونا، مقرر شد تا سفر و اعزام‌های گروهی راهیان نور (با اتوبوس، مینی‌بوس و قطار) برای بازدید از یادمان‌های مناطق عملیاتی دفاع مقدس در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و همچنین یادمان‌های دریایی در استان‌های هرمزگان و بوشهر تا اطلاع ثانوی متوقف شود.
مساجد و بقاع متبرکه را نمی‌توانیم تعطیل کنیم
از سوی دیگر با توجه به آغاز مشاهده کرونا در ایران از شهر قم، نگرانی‌هایی درباره انتقال ویروس در اماکن متبرکه که از محل‌های تجمع و پرتردد هم هستند، مطرح شده است. با این حال حجت‌الاسلام محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با ایلنا درباره تعطیلی بقاع متبرکه با توجه به شیوع کرونا در کشور گفت: بحث تعطیلی بقاع متبرکه در دستور کار ما نیست، اما به هیئت امنای اوقاف استان‌ها توصیه کردیم تا برگزاری مراسمات و تجمعات در بقاع متبرکه حذف شود. وی ادامه داد: همچنین روز شنبه طی یک بخشنامه توصیه‌های لازم توسط معاون فرهنگی سازمان به ادارات اوقاف استان‌ها ابلاغ شده است. با هماهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی تمام اقدامات لازم جهت گندزدایی و رعایت نکات بهداشتی در آستانه‌های مقدس انجام خواهد شد. مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: تمام جانمازها، مهرها، کتاب‌های ادعیه استریل می‌شوند و ژل ضدعفونی در اختیار مسافران قرار می‌گیرد تا تمام نکات بهداشتی رعایت شود. نوروزپور خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم مساجد و بقاع متبرکه را تعطیل کنیم، چراکه مردم از این مکان‌ها استفاده می‌کنند. مردم در جاده‌های کشور برای اقامه نماز و استراحت بین‌راهی از برخی بقاع متبرکه استفاده می‌کنند و نمی‌توانیم این مکان‌ها را تعطیل کنیم، چرا که مردم با مشکل مواجه می‌شوند، اما نکات بهداشتی و ایمنی در همه بقاع متبرکه رعایت خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که آیا حرم حضرت معصومه‏(س) و دیگر بقاع متبرکه در استان قم تعطیل خواهد شد؟ ادامه داد: وزارت بهداشت هنوز دستوری درخصوص تعطیلی بقاع متبرکه در قم به ما اعلام نکرده است، اگر اعلام شود ما حتما بررسی کرده و انجام خواهیم داد. مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه ۴ حرم مطهر تولیت خاص دارند، خاطرنشان کرد: درخصوص حرم حضرت معصومه(س) تولیت حرم تصمیم‌گیرنده است، چراکه این حرم تولیت خاص دارد.
کشف ماسک و مقابله با گرانفروشی و احتکار
در روزهای گذشته با توجه به گلایه‌های مکرر و گزارش‌های فراوان شهروندان از کمبود ماسک و مواد ضدعفونی در داروخانه‌ها، وعده‌های فراوانی برای تامین این کمبود داده شد. با این حال این اقلام مورد نیاز برای پیشگیری از کرونا اگر هم به دست مصرف‌کننده برسند، قیمتی چند برابری دارند. هرچند نهادهای مسئول همچون وزارت بهداشت و سازمان تعزیرات از مردم خواسته‌اند گزارش‌های خود در‏این‏باره را به نهادهای نظارتی ارائه کنند، اما همزمان اخباری از کشف انبارهای احتکار این کالاها هم مطرح شده است. در آخرین نمونه از این اخبار، دیروز رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از کشف 500 هزار ماسک احتکار شده در منطقه گلبرگ خبر داد. این ماسک‌ها پس از اقدامات انتظامی و قضایی، توسط تیمی از دانشگاه علوم پزشکی به داروخانه‌های همان منطقه منتقل شده است.
ستادهای ضد کرونا تشکیل شده است
سعید نمکی پس از پایان ستاد فنی و اجرایی مقابله با کرونا گفت: یک ستاد مستمری را به عنوان ستاد فنی و اجرای مقابله با کرونا تشکیل دادیم که در این ستاد تمام مدیران ارشد بهداشت و درمان و آموزش نظام پزشکی و دستگاه‌های مرتبط اجرایی حضور دارند. وی ادامه داد: در این ستاد مسائل کل کشور را بررسی می‌کنیم، آیین‌نامه‌ها و تمام مواردی را که ضرورت دارد در این ستاد پیگیری می‌کنیم تمام تسهیل‌سازی امور مردم و سیستم ارائه خدمات در این ستاد تدوین می‌شود. همچنین مشکلات مردم و همکاران ما در این ستاد بررسی می‌شود و درباره آنها برنامه‌ریزی می‌کنیم. وزیر بهداشت با اشاره به تشکیل ستاد اجرایی مقابله با کرونا، تصریح کرد: یک ستاد دیگری نیز با عنوان ستاد اجرایی مقابله کرونا داریم که با دستور رئیس‌جمهوری تشکیل شده و مسئولیت این ستاد با بنده و دبیری آن با یکی از معاونان بنده است. همچنین در جلسه شورای امنیت ملی ما گزارشی را تقدیم کردیم و در آنجا بنا به درخواستی مبنی بر اعمال برخی محدودیت‌ها در دسترسی به برخی فضاهای پرجمعیت قرار شد، این شورا یک تفویض اختیاری داشته باشد که دستگاه‌های ستاد اجرایی کشوری که در این شورا حضور دارند از جمله برخی وزرای محترم به انضمام نماینده رئیس قوه قضائیه و همچنین رئیس کل ستاد نیروهای مسلح به تصمیماتی که در این جلسه گرفته می‌شود، عمل کرده و لازم‏الاجرا تلقی کنند. وی با بیان اینکه از در روزهای شنبه و یکشنبه اتفاقات خوبی افتاده است، تصریح کرد: ما درمورد ماسک و مواد شوینده نگرانی داشتیم چراکه احتمال می‌دادیم به دلیل هجمه بیش از حد مردم برای خرید و بی‌انصافی دلالان که نان‌شان در همین گرفتاری‌ها است با کمبود مواجه شویم. اما ما از مدت‌ها در‏این‏باره فکر کرده بودیم و به میزان لازم ماسک و مواد ضدعفونی کننده را جمع‌آوری کردیم. نمکی تصریح کرد: برای همه خانواده‌های قمی پکیج ماسک و مواد ضدعفونی و بروشور آموزشی تهیه کرده و بین آنها توزیع می‌کنیم. وزیر بهداشت همچنین تاکید کرد: ماسک را به صورت رایگان در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو توزیع می‌کنیم طی جلساتی که با شهرداری و مسئولان مترو داشتیم ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو انجام داده می‌شوند. همچنین در ورودی‌های متروها ماسک رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهیم. وی ادامه داد: بیمارستا‌ن‌های کل استان‌ها آمادگی برای درمان بیماران دارند، ما نیز به دلیل عدم پراکندگی بیماران در بیمارستان‌های مختلف همه را در یکجا جمع می‌کنیم و مواردی که در بیمارستان‌های مختلف گزارش شده بود را با آمبولانس‌های ویژه‌ای که مستقر کرده‌ایم به بیمارستان‌های معین منتقل می‌کنیم. وی تاکید کرد: طبق آنچه قبلا عرض کردم وحشت بیهوده که در مردم ایجاد شده است، کاذب است و به من به مردم به عنوان یک کارشناس کهنه‌کار بهداشت می‌گویم بیماری ناشی از کرونا به مراتب هم مرگ و میر و هم بیماری‌زایی‌اش از آنفولانزا کمتر است. ما در حال حاضر در اوج بیماری آنفولانزای نوع b هستیم و پیک زمستانی آنفولانزا است در آنفولانزا h1n1 که در پاییز نیز شایع شده بود آمار مرگ و میر ما به شدت پایین‌تر ازحد انتظارمان بود.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب مطرح کردند تشکر عمیق از ملت ایران درپی امتحان بزرگ و مطلوب انتخابات علیرضا صدقی تهدیدها و فرصت‌های کرونا «ابتکار» دلایل افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر را بررسی می‌کند بالا رفتن تب دلار کووید 19 چه بر سر صنعتی که قرار بود گره‌گشای اقتصاد ایران باشد آورد؟ سکان گردشگری ایران در دست «کرونا» «ابتکار» چالش‌های پیش روی اهالی فرهنگ و هنر در تعطیلی ناگزیر فعالیت‌های عرصه هنر را بررسی می‌کند اقدامات دستگاه‌های گوناگون برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا 2020 ادامه دارد از موج تعطیلی تا توزیع رایگان وسایل پیشگیری کرونا وزیران خارجه اتریش و هلند‏ با مقامات ایران دیدار کردند میانجی‌های اروپایی در تهران معاون اول رئیس‌جمهوری: مقابله با ویروس کرونا نیازمند عزم ملی است فرمانده هوانیروز ارتش مطرح کرد نقش موثر هوانیروز در انتخابات با جابه‏جایی ۲۰۰صندوق رای رئیس دفتر فرمانده معظم کل قوا: مطالبه رهبری از نیروی هوایی باعث ایجاد مسیر جدید در این نیرو شد استاد دانشگاه کارلتون کانادا: با نابودی توافق‌ها همه شرایط بدی را تجربه می‌کنیم