راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی‌خودارزیابی و ثبت بیماران کرونا

سامانه اطلاع‌رسانی، خودارزیابی و ثبت بیماران مبتلا به کرونا در ایران به همت محققان و با استفاده از ظرفیت‌های مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران راه‌اندازی شد. به گزارش ایسنا و بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، این تلاش با حمایت معاونت‌های تحقیقات و فناوری، درمان و بهداشت، دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد)، تیم برنامه‌نویسی و تحلیل داده شرکت دانش‌بنیان ویستا و با استفاده از زیرساخت RABIT انجام گرفت.این سامانه (http://corona.research.ac.ir/) شامل محتوای آموزشی موثق و کاربردی برای عموم، خودارزیابی، پرسش و پاسخ و نظام ثبت و پیگیری بیماران برای کادر درمان می‌باشد. در قسمت خودارزیابی، با پاسخگویی به پرسش‌ها میزان احتمال ابتلا به ویروس کرونا تعیین و توصیه‌های لازم ارایه می‌شود.در راستای اولویت اخیر نظام سلامت کشور و به منظور مقابله با همه‌گیری کرونا، شاهد همبستگی و افزایش بیش از پیش همکاری‌های‌ بین‌بخشی مراکز مختلف پژوهشی، آموزشی و درمانی کشور هستیم. مسؤولیت‌پذیری اجتماعی مراکز مختلف در قالب هم‌افزایی با مرکز بیماری‌های واگیر و مجموعه وزارت بهداشت، دستاوردهای درخشانی را برای غلبه بر این مشکل به همراه داشته است.
۲۳۳۶ مبتلا، ۷۷ فوتی، ۴۳۵ بهبودیافته
تا ظهر سه شنبه ۲۳۳۶ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۷۷ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.به گزارش ایلنا، براساس آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت تا ظهر سه شنبه ۲۳۳۶ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۷۷ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. به گفته «علیرضا رئیسی» معاون بهداشت وزارت بهداشت از روز دوشنبه طرح بسیج ملی شکست کرونا با حضور ۳۰۰ هزار اکیپ بهداشتی و درمانی در کشور آغاز شد. همچنین معاونت آموزشی حوزه‌های علمیه با صدور اطلاعیه ای از لغو و تعطیلی کلاس‌ها و امتحانات حوزه خبر داده است. بیمه مرکزی نیز اعلام کرده است؛ شرکت‌های بیمه، هزینه درمان مبتلایانی که دارای بیمه درمان تکمیلی هستند را پرداخت می‌کنند.
الزام فعالیت تمام موسسات پزشکی و مطب پزشکان طبق روال جاری و خودداری از تعطیلی


معاونت درمان وزارت بهداشت اعلام کرد: هرگونه تعطیلی موسسات پزشکی و مطب پزشکان تخلف محسوب می‌شود. به گزارش ایسنا، دکتر جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت طی بخشنامه ای  ضمن قدردانی و تقدیر از همراهی و مساعی دانشگاه‌ها و مراکز درمانی، در خصوص پذیرش و انجام اقدامات پیشگیری- تشخیصی و درمانی بیماران مشکوک به کرونا اعلام کرد: با توجه به اهمیت موضوع و وضعیت موجود کلیه موسسات پزشکی و واحدهای درمانی ازجمله درمانگاه‌ها مطابق با ساعات فعالیت مندرج در پروانه بهره برداری و مطب پزشکان براساس ساعات اعلامی به سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان آن دانشگاه طبق روال جاری فعالیت نمایند و هرگونه تعطیلی موسسات پزشکی و مطب پزشکان تخلف محسوب می‌شود.بنابر اعلام وبدا، در ادامه این بخشنامه بیان شده است که کلیه متخصصین عفونی، داخلی و پزشکان عمومی از تعطیلی مطب خودداری و در ایام تعطیلات نوروز نیز هماهنگی‌های لازم را جهت زمانبندی با دانشگاه‌های علوم پزشکی به عمل آورند.همچنین شاغلین حرف پزشکی و وابسته ضمن رعایت پروتکل‌های اعلامی، مکلفند در مواقعی که به منظور پیشگیری از بیماری‌های واگیر یا در هنگام بروز بحران که از سوی نظام پزشکی یا مراجع قانونی اعلام می‌شود همکاری لازم را معمول دارند.
معاینه شهروندان درب خانه‌ها در دستور کار نیست
رئیس اداره مراقبت بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان طرح «بیماریابی خانه به خانه کروناویروس» را تشریح کرد. حسین عرفانی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره طرح «بیماریابی خانه به خانه کروناویروس» گفت: اجرای این طرح اینگونه نخواهد بود که تیم مذکور به درب خانه تک‌تک شهروندان مراجعه کند. در واقع این یک ظرفیت بسیج اجتماعی است، که می‌بایست این پتانسیل را برای مواقع ضروری آماده کنیم. عرفانی افزود: از امروز این پتانسیل بالفعل شده است، اما اینکه تیم‌ها وارد عمل شوند و با مراجعه به درب خانه‌ها، معاینه شهروندان را انجام دهند، چنین دستور کاری نه بوده و نیست. وی افزود: تا زمانی که ضرورت ندارد ما به این اقدام متوسل نمی‌شویم. یکی از نگرانی‌ها این است که امکان دارد ویروس توسط همین تیم‌ها منتشر شود. در شرایط کنونی لازم به ایجاد مزاحمت برای مردم نیست. تنها در موارد ضروری که ممکن است، پیش آید و پیگیری درب منازل لازم باشد، اگر ظرفیت کادر درمانی پاسخ‌گو نبود، از این ظرفیت استفاده می‌کنیم. رئیس اداره مراقبت بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در پاسخ به این پرسش که به طور مشخص چه زمانی از این تیم‌ها استفاده می‌شود؟ بیان کرد: این به آمار شیوع بستگی دارد. ما سناریوهای مختلفی را پیش رو داریم. باید تا حدی که امکان افزایش ابتلای جمعیت وجود دارد، پیش‌بینی‌های لازم هم انجام گیرد. باید این نیروها سازمان‌دهی شوند که خوشبختانه مراحل اولیه آن انجام شده است. همچنین عرفانی، در رابطه با اظهارنظر معاون سازمان نظام پزشکی، مبنی بر اینکه میل به همکاری از سوی پزشکان حاضر در مطب‌ها ابراز شده ‌است، اما منوط به تامین پوشش با ایمنی بالا و امکاناتی برای جلوگیری از انتقال بیماری است، اظهار کرد: باید پرسید منظور از لباس ایمنی بالا چه تجهیزاتی است؟ بنده خود پزشکی هستم که مطب دارم، در مطب خود معاینه بیمار انجام می‌دهم، و البته نیازی ندارم که لباس فضائی داشته باشم تا از ابتلای خودم جلوگیری کنم. وی در ادامه گفت: ما پزشکان لازم است بیماری را بشناسیم و به تناسب آن بیماری اقدام به رعایت اصول ایمنی کنیم. عرفانی افزود: انتقال این بیماری از طریق قطرات تنفسی است. پزشک برای تشخیص آن دسته از بیماری‌هایی که ذرات تنفسی ایجاد می‌کنند، باید اقدام حفاظتی استاندارد مربوطه را رعایت کند. با هر مشکلی باید به تناسب خود آن مقابله کرد.
رئیس اورژانس کشور تحت درمان کرونا است
رئیس اورژانس کشور در پی ابتلا به کروناویروس جدید، تحت درمان این بیماری قرار گرفت.به گزارش ایسنا، روابط عمومی اورژانس کشور در این زمینه اعلام کرد: در پی ابتلای کولیوند به کرونا ویروس جدید، حال وی خوب است. بنابر اعلام روابط عمومی اورژانس کشور، کولیوند در حال حاضر تحت درمان‌ است.
کمک ۱۰ میلیاردی بنیاد مستضعفان به بهزیستی برای کنترل ویروس کرونا
قبادی دانا از کمک ۱۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به سازمان بهزیستی کشور برای کنترل ویروس کرونا خبر داد.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره کمک رسانی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به سازمان بهزیستی کشور برای مقابله با ویروس کرونا، اظهار کرد: مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا توسط بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به سازمان بهزیستی کشور کمک شد.وی بیان کرد: از این مبلغ، ۲۵۰ هزار تومان به حساب معلولان دارای ضایعه نخاعی که در منزل نگهداری می‌شوند، واریز شد تا بتوانند مواد ضدعفونی کننده، ماسک، لوازم بهداشتی و اقلام مورد نیاز برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را خریداری کنند.قبادی دانا گفت: بخشی از این مبلغ نیز برای مراکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان، معلولان جسمی_حرکتی و بیماری روانی مزمن نیز واریز شد که تعدادا افرادی که در این مراکز نگهداری می‌شوند بیش از ۴۷ هزار نفر است.رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: برای پیشگیری از ویروس کرونا در شیرخوارگاه‌ها و مراکز نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست نیز مبالغی به حساب خیریه‌هایی که متولی نگهداری از این کودکان هستند جهت تهیه وسایل مورد نیاز برای مقابله با ویروس کرونا واریز شد.قبادی دانا تصریح کرد: برای کمپ‌هایی که افراد معتاد در آن‌ها نگهداری می‌شوند نیز علاوه بر دستورالعمل‌های مربوطه، مبالغی نیز برای تهیه اقلام مورد نیاز بهداشتی واریز شد.وی اضافه کرد: اعتبار اختصاص یافته به این مراکز بالغ بر ۲۸ میلیارد ریال بود که در پرداختی‌های جدید نیز ۱۰۰ میلیارد ریال با مساعدت بنیاد مستضعفان به حساب معلولان وابسته به بستر واریز شد که در مجموع مبلغ ۱۲۸ میلیارد ریال برای جامعه هدف و مراکز در این زمینه اختصاص داده شده است.رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: سامانه ۱۴۸۰ آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای توسط روانشناسان بهزیستی به هموطنان در سراسر کشور است.وی گفت: افرادی که اضطراب و مشکلات روحی-روانی در اثر استرس ابتلا به ویروس کرونا دارند، می‌توانند از ۸ صبح تا ۸ شب خدمات رایگان دریافت کنند‌.
سایت برفروبی منطقه2 به پایگاه پیشگیری از کرونا تبدیل شد
همزمان با اقدامات پیشگیرانه از شیوع ویروس کرونا، سایت مرکزی برفروبی منطقه2 به پایگاه پیشگیری از کرونا در محافظت از سلامت کارگران حوزه خدمات شهری تبدیل شد.به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 2، امیرناصر هراتی، معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه  با اعلام این خبرگفت :  در تداوم تمهیدات و برنامه‌های پیش‌بینی شده در اقدامات پیشگیرانه از شیوع کرونا ویروس،به دستور شهردار منطقه سایت مرکزی برفروبی به پایگاه پیشگیری از کرونا در محافظت از سلامت کارگران حوزه خدمات شهری تبدیل شد.وی  با بیان اینکه  دو منبع ده هزار لیتری جهت ذخیره مواد ضدعفونی کننده برای پشتیبانی از عملیات پاکسازی اسکان‌های کارگری و تاسیسات شهری در این پایگاه جانمایی شده است ، افزود:با توجه به  برنامه ریزی ستاد هماهنگی پیشگیری از شیوع کرونا ویروس  و الزام بر رعایت الزامات بهداشتی در مراکز و ساختمان‌های  مربوط به شهرداری، طرح پاکسازی و ضد عفونی تاسیسات شهری از جمله ایستگاه‌های اتوبوس ، مبلمان شهری، سرویس‌های بهداشتی بوستان‌ها و مراکز اسکان کارگری منطقه به صورت مستمر در حال انجام است .وی با اشاره به نقش مهم خودمراقبتی در کنترل شیوع کرونا ویروس گفت: در همین راستا  ضمن توزیع ماسک،لباس مناسب و بروشورهای آموزشی ، اصول بهداشتی به کارگران خدمات شهری توسط کارشناسان سلامت ارائه شد .هراتی در ادامه شستشو و ضد عفونی کردن سرویس‌های بهداشتی را از دیگر اقدامات پیشگیرانه برشمرد و افزود:  ضد عفونی کردن روزانه سرویس‌های بهداشتی عمومی از  دیگر برنامه‌های منطقه  در این زمینه است و کلیه سرویس‌های بهداشتی بوستان‌ها و اسکان‌های کارگری به مواد ضدعفونی و مایع صابون مجهز شد.وی افزود: نظارت بر تمامی اماکن متعلق به شهرداری توسط مدیران نواحی ، مسئولین خانه‌های سلامت و دوام و ایمنی و آموزشگران پسماند نواحی به صورت روزانه انجام می‌شود .
راه‌اندازی کمپین آموزش الکترونیک رایگان «هر کجا، هر زمان، یادگیری» برای مقابله با کرونا
کمپین «هر کجا، هر زمان، یادگیری»  از روز ۱۲ اسفند ماه جاری تا ۱۵ فروردین سال آینده با محوریت ارائه آموزش‌های رایگان مجازی در قالب 40 وبینار تخصصی در فضای مجازی برگزار می‌شود.بحران شیوع کرونا اینروزها کشور را به حالت نیمه تعطیل درآورده و بسیاری از افراد را ناگزیر به دورکاری و خانه‌نشینی کرده است. براین اساس تعدادی از فعالان و متخصصان فضای مجازی در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی در ارائه آموزش الکترونیک به مردم، اقدام به برپایی رویدادی مجازی و رایگان برای توسعه آموزش و بهره وری از زمان کرده است.کمپین یک ماهه «هر کجا، هر زمان، یادگیری» به همت آکادمی اینفوگرام کلید خورده تا کاربران علاوه بر حفظ سلامت خود در بحران کرونا و دور شدن از محیط‌های عمومی، آموزش‌های تخصصی در موضوعات کاربردی و متنوع را به صورت رایگان دریافت کنند. برنامه‌های این کمپین در آدرس الکترونیکی infogramacademy.com/webinar در شبکه‌های اجتماعی اطلاع رسانی شده است.
همکاری سازمان نظام روانشناسی با شهرداری در حوزه سلامت روانی جامعه
مدیرکل سلامت شهرداری تهران از اعلام آمادگی 113 نفر از مشاوران و روانشناسان سازمان نظام روانشناسی برای ارائه خدمات روانشناختى و مشاوره‌ای در وضعیت شیوع ویروس کرونا در تهران خبر داد. به گزارش روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، زینب نصیری مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اعلام این خبر افزود: تا اين لحظه  113 نفر از مشاوران و روشناسان سازمان نظام روانشناسی کشور که همه‌شان دارای پروانه سازمان نظام روانشناسی هستند به ما اعلام آمادگی کرده‌اند که در قالب کار داوطلبانه در زمینه مشاوره و روانشناسی به مردم خدمت‌رسانی کنند.به گفته نصیری داوطلبين سازمان نظام روانشناسی می‌توانند علاوه بر خدمات مشاوره‌ای، در زمینه تولید محتواهای مرتبط با سلامت روانی جامعه و ارتباط با گروههاى در معرض آسيب روانى با شهرداری همکاری کنند. نصیری گفت:سامانه ١٣٧ شهردارى تهران نيز آماده دريافت اعلام آمادگى شهروندان در خصوص انجام كار داوطلبانه در اين روزهاست.
رایزنی‌های مجلس برای جلوگیری از ابتلای سربازان به کرونا
رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از رایزنی‌های مجلس با ستاد ملی مبارزه با کرونا برای انجام اقدامات لازم جهت جلوگیری از ابتلای سربازان به کرونا خبر داد.اردشیر نوریان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مجلس و مشخصا کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی رایزنی‌هایی با آقای نمکی وزیر بهداشت و اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا داشته است تا اقدامات پیشگیرانه لازم برای جلوگیری از ابتلای سربازان صورت گیرد.وی توضیح داد: پادگان‌ها به دلیل ازدحام جمعیت مستعد بروز اپیدمی بزرگ کرونا هستند که به همین دلیل ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکید داشته پادگان‌ها به صورت روزانه، ساعتی و لحظه‌ای ضد عفونی و رصد شود تا در صورت لزوم و تشخیص از انجام هر گونه تجمع و برنامه‌ای جلوگیری شده و حتی در صورت تشخیص تعطیل شود. اجرای این موضوع با وزارت دفاع با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح است.این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با یادآوری اینکه انحصار تصمیم گیری درباره موضوعات مربوط به کرونا با ستاد ملی مبارزه با کرونا است، گفت: ما بر همین اساس به این ستاد توصیه می‌کنیم که با رعایت ملاحظات دفاعی و امنیتی و لزوم حفظ آمادگی نظامی نیروهای مسلح وضعیت پادگان‌ها رصد شده و تصمیمات لازم برای پیشگیری سربازان از ابتلا به کرونا گرفته شود. کما اینکه با در نظر گرفتن همین شرایط اقدام مهم تاخیر در اعزام سربازان جدید گرفته شد.نوریان در پایان مجددا اظهار کرد: ما به وزیر بهداشت توصیه می‌کنیم که اگر لازم بود هر مرکز نظامی را برای جلوگیری از کرونا با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح تعطیل کرده و پیشگیری‌های لازم را انجام دهد.
آموزش خانه به خانه و توزیع پک‌های بهداشتی مقابله با کرونا در دروازه غار
نماینده مردم تهران در مجلس از اقدام برخی NGOها در مورد آموزش خانه به خانه و توزیع پک‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا در منطقه دروازه غار خبر داد.طیبه سیاوشی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه منطقه ۱۲ تهران یعنی دروازه غار به عنوان پایلوت تعیین شده بود دیروز برخی NGOهای آموزش دیده از سوی سازمان داوطلبان هلال احمر و اداره بهداشت شرق تهران به همراه یکدیگر به صورت خانه به خانه به مردم آموزش‌هایی در زمینه مقابله با کرونا می‌دادند و پک‌های بهداشتی به آنها ارائه شد که اقدام خوب و قابل تقدیری بود.وی افزود: همچنین توضیحاتی به مردم در راستای جلوگیری از شیوع بیماری ارائه شد و با توجه به اینکه بسیاری از مردم گلایه‌ای در مورد عدم دسترسی به الکل و ژل‌های بهداشتی داشتند علاوه بر اینکه ژل‌های بهداشتی به آنها داده شد در عین حال گفته شد که با کمی وایتکس می‌توانند مایع ضدعفونی کننده درست کنند و بخشی از دغدغه آنها در این زمینه رفع شد.نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه «منطقه ۱۲ یکی از متراکم‌ترین مناطق از نظر فضاهای مسکونی و تجاری و قهوه‌خانه‌هاست»، گفت: در این منطقه اکثر افراد سرایدار و کارگران مراکز تجاری و کارگاه‌های تولیدی اطراف هستند و به نظر می‌رسد دادن آموزش‌های لازم به آنها می‌تواند به جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کمک کند.
راهنمای تغذیه سالم با خرید از میادین میوه و تره بار برای افزایش سطح ایمنی بدن
راهنمای خرید از میادین میوه و تره بار برای تغذیه سالم بر اساس راهنمای مدیریت تغذیه دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، با تاکید بر لزوم حفظ تعادل و تنوع در مصرف تمامی مواد غذایی و دریافت تمامی ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز افراد برای افزایش سطح ایمنی بدن و مقابله با بیماری‌های تنفسی، منتشر شد.به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران؛ استفاده مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدون و تنوع مصرف 6 گروه اصلی مواد غذایی با اولویت استفاده از میوه‌ها به منظور افزایش سطح ایمنی بدن، مورد تاکید است و در این میان، مصرف محصولات حاوی ویتامین C از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. براساس این گزارش، انواع میوه‌ها و سبزی‌های حاوی ویتامین C شامل سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن، انواع کلم، گل کلم، گوجه فرنگی، انواع جوانه، مرکبات (لیموتُرش، لیموشیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج)، کیوی، پیاز و شلغم می‌باشند.این گزارش می‌افزاید، انواع سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و مرکبات که دارای ویتامین E می‌باشند، در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر هستند، ضمن اینکه سبزی‌ها و میوه‌های تازه و خشک شده، حاوی روی و آهن و سبزی‌های برگ سبز و میوه‌ها، حاوی ویتامین B هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.همچنین در صورت عفونت و بروز تب، رژیم غذایی حاوی پتاسیم شامل انواع میوه مانند موز، آلو، زردآلو، طالبی، کیوی و پرتقال و محصولات فرنگی مشتمل بر اسفناج، جعفری، لوبیا، سبوس گندم، هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی و سیب زمینی توصیه می‌شود.گفتنی است، تهیه انواع میوه و سبزیجات و صیفی‌جات تازه از جمله محصولات متنوع و مختلفی که در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری‌های تنفسی می‌توانند موثر باشند و مصرف آنها از سوی مراجع معتبر بهداشتی توصیه شده است، با کیفیت مطلوب و با قیمت مناسب که اختلاف آن با میانگین قیمت‌های سطح شهر به 40 درصد می‌رسد، در میادین میوه و تره‌بار امکان‌پذیر است.