ذخایر اورانیوم ایران پنج برابر توافق برجام

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر دیروز (سه‌شنبه ۱۳ اسفند) در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که ذخایر غنی شده ایران پنج برابر محدودیت تعیین شده در توافق هسته‌ای است. همچنین ،آژانس بین‌المللی انرژی هسته مدعی شد که ایران اجازه دسترسی به دوسایت اعلام نشده را به بازرسان هسته‌ای نداده است.
به گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه اعلام کرد که ایران اجازه دسترسی به دو سایت هسته‌ای را به بازرسان نداده و به سوالات پیشین آژانس در خصوص فعالیت‌هایش پاسخ نداده است.
در گزارش آژانس آمده است: ایران اجازه دسترسی به دو مکان را به آژانس نداده و برای انجام گفت‌وگوهایی در خصوص شفاف‌سازی احتمال وجود مواد یا فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده، اقدام نکرده است.
در ادامه آمده است: مدیر آژانس از ایران می‌خواهد که فورا به همکاری با آژانس بپردازد و اجازه دسترسی به اماکن مورد نظر را صادر کند.


در این گزارش که به رصد رویترز نیز رسیده، آمده  است که ایران اعلام کرده که اتهامات پیشین در خصوص فعالیت‌هایش را فاقد اعتبار می‌داند و بنابراین نیازی به پاسخ دادن به چنین اتهاماتی ندارد.
همچنین آسوشیتد پرس در خبری جداگانه مدعی شده، آژانس سوالاتی در خصوص سه سایت اعلام نشده از ایران پرسیده است. در این گزارش اشاره شده که میزان اورانیوم با غنای کم ایران به ۱۰۲۰.۹ کیلوگرم رسیده است.
ادامه راستی‌آزمایی آژانس از برجام در ایران
سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، با اشاره به انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص راستی آزمایی اجرای برجام تصریح کرد، نظارت و راستی‌آزمایی آژانس در ایران درباره برجام ادامه دارد.
کاظم غریب‌آبادی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: این گزارش بار دیگر تائید می‌کند که فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس درخصوص برجام از ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ تاکنون ادامه دارد. این گزارش همچنین می‌افزاید، فعالیت‌های ایران در رابطه با غنی‌سازی UF۶ در فردو ادامه داشته و سطح غنی‌سازی ایران نیز تا چهار و نیم درصد است.  
نماینده دائم کشورمان همچنین گفت: براساس این گزارش، میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا ۱۹ فوریه سال جاری میلادی ۱۰۲۰.۹ کیلوگرم اعلام شده است. گزارش آژانس، همچنین اذعان می‌دارد که ایران سانتریفیوژهای جدید را نیز برابر اعلام خود نصب کرده است.
غریب‌آبادی همچنین گفت: این گزارش تاکید دارد که ایران همچنان به اجرای داوطلبانه و موقت پروتکل الحاقی ادامه می‌دهد و راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد و فعالیت‌های اظهارشده در ایران، ادامه دارد.
ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین‌المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.
بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه، با صدور بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.
ایران بارها تاکید کرده که در صورت رفع تحریم‌ها و بهره‌مند شدن از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.