تلاش برای تامین تجهیزات درمانی بیماران ایرانی

سفیر سوئیس در ایران با حضور در ساختمان صلح و دیدار با رئیس جمعیت هلال‌احمر در خصوص تامین اقلام و تجهیزات مورد نیاز برای کمک به بیماران مبتلا به ویروس کووید 19، فعالیت های هلال احمر در مقابله با ویروس و همچنین راهکارهای توسعه فعالیت های بشردوستانه، گفت و گو کرد.
کریم همتی در دیدار با مارکوس لایتنر تاکید کرد: کشور سوئیس از جایگاه خوبی در دنیا برخوردار است که می تواند همچون همیشه از این جایگاه برای توسعه خدمات بشردوستانه استفاده کند
 او در تشریح خدمات هلال احمر ایران برای مقابله با ویروس کرونا گفت: این جمعیت همزمان با شیوع ویروس کووید ۱۹ در ایران، با مجموعه سلامت کشور همراه شد و خدمات متنوع و موثری ارائه کرد. هلال احمر، بحث آموزش های همگانی را به شکل مناسبی در فضای مجازی دنبال کرد و پیش از شیوع ویروس در ایران، آموزش‌های پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا را به زبان های مختلف در قالب اینفوگراف، پوستر و … در فضای مجازی منتشر کرد که این آموزش ها تا کنون ۵۶ میلیون بازدید داشته است.  اشاره به تهیه و تامین برخی اقلام و تجهیزات مورد نیاز در زمینه مقابله با ویروس از جمله تجهیزات محافظت فردی و …در شرکت های هلال احمر و تامین بسته و اقلام بهداشتی برای ۵۰۰ هزار بیمار خاص و بیماران مبتلا به سرطان از دیگر محورهای گفت‌وگوی رئیس جمعیت با سفیر سوئیس در ایران بود.
رئیس جمعیت هلال احمر همچنین با تاکید براینکه دیپلماسی بشردوستانه نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: ما با توجه به کمبودهایی که به دلیل تحریم های آمریکا با آن مواجه بودیم، افراد زیادی را براثر بیماری کووید ۱۹ از دست دادیم. همتی در ادامه به نیاز ایران برای تامین ۲ هزار دستگاه ونتیلاتور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یکی از نیازهای اساسی، تامین این دستگاه هاست که با کمک خیرین حدود ۱۰۰ دستگاه تا کنون تهیه شده اما کمبودها در این زمینه و برخی از تجهیزات بیمارستانی دیگر از جمله تخت های Icu و … همچنان وجود دارد.


 از آنجایی که کشور سوئیس در تامین و تولید این تجهیزات توانایی دارد، اگر بتوانیم با حمایت دولت سوئیس این تجهیزات را دراختیار داشته باشیم، جان افراد بیشتری را می توانیم نجات دهیم. سفیر سوئیس در ایران نیز در این دیدار تاکید کرد: به طور کلی، هم سفارت و هم دولت سوئیس با جمعیت هلال احمر ایران همکاری نزدیکی دارد. از نظر ما جمعیت
هلال احمر ایران به عنوان یکی از شرکای اصلی است که در برابر خطر ویروس کووید ۱۹، فعالیت بسیار موثری داشت.
مارکوس لایتنر افزود: شرکت‌های سوئیسی فعال در ایران که در بخش مالی و ارسال تجهیزات پزشکی فعالیت دارند، متمایل به همکاری با هلال احمر ایران هستند بنابراین لیست تقاضاها و اقلام مورد نیاز خود را اعلام کنید تا برای تامین، به این شرکت‌ها انتقال دهیم.
او همچنین با اشاره به نیاز ایران به دستگاه های ونتیلاتور گفت: یکی از شرکت های تولید کننده ونتیلاتور در کشور سوئیس فعال است که با توجه به تقاضای بالای کشورهای دنیا، این شرکت تولید خود را ۲ برابر کرده است که باز هم تقاضا برای خرید دستگاه های ونتیلاتور بالاست اما از دولت سوئیس درخواست می کنیم تا در صورت امکان در این زمینه به ایران
کمک کند. سفیر سوئیس با اشاره به فعالیت کانال مالی سوئیس گفت: این کانال مالی در ۲ حوزه فعالیت خاص دارد. بخش اول؛ حضور شرکت های پزشکی سوئیسی در ایران است که در زمینه اقلام دارویی، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی فعالیت دارند و می توانند در این حوزه ها، وارد کننده اقلام مورد نیاز به ایران باشند. بخش دوم درباره انتقال پول های ایرانی به بانک های سوئیس است تا از محل این پول‌ها، خریدهای مورد نیاز کشور ایران انجام شود. این کانال به منظور کمک های بشردوستانه ایجاد نشده بلکه کانالی برای انجام خرید نیازهای ایران در زمینه اهداف بشردوستانه است.